Thursday, September 30, 2010

Setelah Setitis Air Mata Pasti Ada Senyuman. Betul !!!!

Salam semua! Halohaaa readers!! Kenapa bunyinya macam aku sedang gembira kan?hehehe..

Erm..kalau ada yang benar-benar follow blog aku, mungkin  tahu yang baru-baru ni aku kehilangan seorang sahabat baik. Dia ibarat abang juga. Pemergian dia merupakan tamparan yang hebat bagi aku sampaikan aku tak dapat menangis bila dapat panggilan telefon yang dia sudah tiada. Bila sampai di rumahnya di Melaka (aku dari Subang Jaya) barulah aku percaya dan huhuuu..termenangis pulak sebab sedih sangat-sangat.

Sebenarnya aku pun tak sihat waktu tu. Teruk juga demam panas aku hingga menganggu studies aku.Yang lagi penting mengganggu assignment dan projek. Teruk sangat sampai asyik terbaring aje. Entri blog pun aku banyak auto publish aje sebenarnya. Dan aku sangat berterima kasih pada yang bagi kata-kata semangat di entri aku "Bagaimana Mahu Menangis" tu. Sememangnya aku tak tahulah kenapa aku macam di ambang kesedihan(bukan di ambang wati keh) Lalu aku pulang ke rumah sewa,kebetulan bestfriend aku sejak sekolah rendah juga merupakan housemate aku baru pulang. Bila aku nampak Nisa terus aku peluk dia dan nangis kat dia macam budak-budak. T_T..huhu..malunyaaa.. sebab selama ni kononnya macam Macho gurl.Kawan yang akan cari aku bila mereka ada masalah.hekelehh.. Lepas dia brain wash aku,aku kembali bersemangat.Aku pikir balik ada betul kata-kata dia.

Lately ni aku asyik terkenang, teringat wajah-wajah yang aku sayang. Semuanya. Kalau boleh nak tatap satu persatu puas-puas. Aku takut,mungkin mereka akan pergi meninggalkan aku. Atau aku yang akan pergi dulu. Aku tak mahu ada rasa terkilan andai ada yang akan pergi. Jadi aku semakin rajin SMS mak aku betanyakan keadaan dia dan ayah aku serta adik-adik. Aku semakin gembira. Sebab aku rasa ramai orang yang aku sayang. Dan ramai juga yang menyayayangi aku *ceh perasan* .Mengenangkan kasih sayang yang aku ada sesama manusia membuatkan hati aku lebih tenang.

Jadi harini aku gembira sebab hati aku semakin pulih. Masa tak sihat aku sangat diam. Aku ada di studio pun macam aku takde. Bila dah sihat pulak mulalah bising dan kacau orang.hihihi. Untuk satu hari aje orang dah bagi gelaran

"kau ni macam Teletubies merah lahh", 
"kau ni hyper lah harini", 
"apesal kau sengal ha harini?",
"dah kau jangan kacau aku boleh tak?" lalalala...

Semalam baca buku motivasi.Aku nak kongsi satu petikan yang aku tak dapat lupa.

"Sesungguhnya sesudah kesulitan itu pasti ada kemudahan. Setelah titisan air mata pasti ada senyuman dan setelah malam pasti datang siang. Sesungguhnya awan kelabu kesedihan pasti berlalu, pekatnya malam kesusahan pasti tersingkap, segala masalah pasti teratasi dan segala bencana pasti akan berakhir dengan izin Allah."

Nota Hari Ini:
 
Harini aku ke kelas dengan membawa satu beg berisi pakaian terpakai. Baju kurung dan T-shirt lama yang masih elok.Sayang nak buang jadi aku minta mama aku bungkuskan semalam.Aku naik tangga untuk ke kelas dan terserempak tukang sapu sampah. Yeahh! Itu dia target aku! Pekerja Indonesia.

Aku: Hye kak! Selamat pagi (sambil senyum ceria)
Kakak: Hye dik. (muka pelik sebab jarang ada orang nak tegur kot)
Aku: Kak,nah! Baju untuk kakak dengan kawan-kawan kakak. Banyak yang dah tak guna.Tapi elok lagi.Tapi taknak buang,sayang. Jadi saya bagi kakak kalau-kalau kakak nak pakai.
Kakak: eh,jangan dibuang dik.Kalau nggak mau beri kakak saja.
Aku: Ok kak!! no problemo! (senyum)

Aku rasa happy,sebab seraut wajah kakak tu membuatkan aku happy. Lepas aku habis kelas aku ke bilik rehat mereka.Aku tanyakan ok tak pakaian tu. Mereka kata ok sangat. Aku kata lain kali aku bawa lagi sebab banyak sangat nak roboh dah almari. Mereka senyum dan ucapkan terima kasih & kata jangan dibuang baju-baju tu,bagi aja pada mereka. Mereka sangat perlukan pakaian yang elok. Tak kisah lah orang Indonesia dah bakar bendera Malaysia. Tapi bukan semua orang sama.Lagipun sama-sama orang Islam.Tak adil untuk aku berfikir macam tu. Yang penting niat aku untuk bersedekah dan kalau pemberian aku dapat membuatkan orang lain gembira dan berfikir masih ada yang kisah tentang mereka,aku lega dan gembira untuk diri sendiri. 

p/s: sorry pada yang tersaspen dengan entri hubungan aku dengan Scha Al-Yahya tu. Hehe.. Al-Yahya tu nama family. Sebab kalau keturunan Syed Sharifah ni memang ada nama keluarga macam Al-Attas,Al-Junid dan segala macam Al lagila.. Dari keturunan tu haruslah kot ada hubung kait tapi jauh sangat. Memang sejujurnya aku ada hubungan keluarga dengan beberapa artis popular lain. Tapi buat apa aku nak bagitahu maah. Aku tak rasa bangga pun. ;p Sebab artis pun manusia jugak. Lagipun mesti nanti korang kata.."ada aku kesah?? cakcakcakcakkk!!" tahu dahhh..

Yerp,nama penuhku Sharifah Sofiya. Sophie tu nama panggilan orang.

13 comments:

  1. bgusnya mndrma gitu..:)
    xmo sedih2 ek...truslh trtwa wlau dnia xseindah syurga:)

    ReplyDelete
  2. thats great copi!!! bunyi cam u happy sgt..! :)
    -raushan

    ReplyDelete
  3. wait! buku motivasi tu buku "La Tahzan, Jangan Bersedih" ke?
    -raushan

    ReplyDelete
  4. ooOoo..kak syarifah rupe nye ni hehe. Ermm anyway, elok la tu bagi baju2 terpakai kat makcik indon. Tak kisah la org indon bakar bendera Msia. Tak semua indon kolot camtu kan. XD

    ReplyDelete
  5. jangan sedih ye syg....bagus kalau kita bersdh baca buku motivasi...like it...

    ReplyDelete
  6. sophie,
    kalo ko kat tmpat Allahyarham kawan ko tu, dan dpat tau rmai sedih sbb dia, ape prasaan ko?
    so, dr sedih, baik kita sedekahkan ape yg patut, kan??

    n about bg baju tu, serius aku kagum..aku akan buat jugak laa satu hari nanti..

    n about al-yahya, aku mmg tahu linkage syed sharifah ada nama famili. sbb aku pernah ade kes dgn famili syed ni..hehe..

    take care..sori komen panjang, tgh bosan..

    ReplyDelete
  7. nizam:ha(gelak sikit la ni..xleh hahahahaha..)

    hamzah: alahai hamzah ian..

    echah:hihi..thanks.betul tu..

    raushan: hey jgn kata u pun baca? tu kan untuk wanita..hihihii..shan,pinjam buku motivasi.I know u have a lot..

    faizal & fashitah:yep,sharifah. Haah,x semua org indon mcm tu & tak semua org Malaysia teruk.

    honeybunny: betul.skrg tgh nak cari buku motivasi lg..

    cEro: aku faham,tp aku sedih sbb aku stress sebenarnya.byk sgt kerja.aku penat.huhu. Pemergian arwah aku redhai. takpe komen pnjg2..aku suke je baca org komen pnjg2.. ha jgn lupe sedekah baju taw!

    ReplyDelete
  8. wah! bgus menderma kpd org indon klu sy mmg xkn derma kt org indon! entahlah geram sgt kt dorg... hehe

    ReplyDelete
  9. Memang sgt baguslah idea untuk bagi baju2 terpakai tu! Harap2 lagi ramai orang akan buat macamni. :)

    ReplyDelete
  10. nick irfan: hurmm..kadang2 kena pandang dgn mata hati.

    bash: buatlah bash.seriously akan rase puas sbb diorg ni mmg perlukan pakaian yg masih elok.jgn dibuang bak kata akak2 tuh..

    ReplyDelete
  11. xmau sedih sedih. btol la tuh. min pon pegang quote tu. quote ke? aha klu sedih insyaAllah pastu adela bnd happy mennti :)

    Allah Knows Better dear

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Jangan malu-malu nak baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...