Thursday, August 23, 2012

Pengalaman Muka Berjerawat & Tips Merawat

Siapa lah dalam dunia ni taknak muka flawless kan? Dengan adanya majalah kecantikan yang berlambak-lambak di pasaran, dengan kehebatan pihak media meng-edit gambar sampai muka model nampak licin gila, putih gila, membuatkan kita yang mempunyai masalah muka ni terasa hodoh gituww. Betul tak? Mesti rasa macam eh, nak beli lah produk dalam magazine ni. Nak cantik macam model ni.

Hello~ wake up boys and girls!!
Kalau kamu duduk dalam Malaysia, dengan cuaca panas dan lembab sepanjang tahun, dengan pembiakan bakteria yang maju jaya dengan cuaca begini, bukanlah mudah untuk mendapat kulit yang cantik, flawless gitu. Melainkan keturunan kamu mempunyai genetik kulit cantik. Melainkan dari kecil kamu memang sangat prihatin dengan sebarang cacat cela pada wajah kamu, kan.

Jadi, aku nak share pasal pengalaman aku sendiri lah. Aku mula ada masalah jerawat masa di sekolah menengah. (adakah jerawat gatal? huahuaaaa) sampailah aku study di UiTM. Nak kata tak cuci muka, hari-hari pun aku cuci muka pakai pembersih muka. Sampai dah tak tahu kenapa dah muka aku ni taknak stop pertumbuhan jerawat tu. Macam-macam pencuci muka aku try untuk tahu mana satu yang sesuai dengan kulit aku.

Ni gambar-gambar masa zaman study di UiTM. Teruk. Tapi masa sekolah lagi teruk. Ada masanya rasa sangat rimas dengan benda asing yang tumbuh kat muka nih. T__T

Walaupun muka aku berjerawat, tapi kulit aku kurang sesuai dengan produk yang memang dikhaskan untuk jerawat seperti Oxy mahupun T3. Sebab kulit aku jadi kering dan gatal-gatal. Pernah gak try produk yang memang untuk jerawat yang beratus-ratus harganya tapi takde kesan langsung.Oleh itu, ni antara produk pencuci muka yang aku ok:

Walaupun pencuci muka Eversoft ni bukanlah untuk jerawat tapi aku mendapati ia berjaya mengurangkan jerawat aku tanpa membuatkan kulit aku kering. Aku pernah pakai yang nourish (avocado) dengan whiten & firm.

Ni aku pakai masa Form 4-5. Pun aku suka. Memang untuk jerawat & tak buatkan kulit jadi kering. Biasanya kalau aku suka produk tu aku akan guna lama. Kalau macam so-so je, lepas sebotol aku tak beli dahlah produk tu.

Tapi sekarang ni aku macam dah jatuh cinta dengan pencuci muka ni: 
Mula-mula aku rasa pelik feelingnya masa cuci muka pakai Cetaphil ni sebab macam licin semacam & takde buih sabun. Rasa macam cuci muka pakai losyen. Haha. Tapi lama-lama, dah biasa & orang asyik tanya pulak aku pakai produk apa jerawat makin kurang & texture kulit makin elok. Mak aku pun impress. Haha.. Sekarang dah nak habis 2 botol dalam masa hampir 6 bulan.

Toner pula aku gunakan produk Safi Balqis. Memang suka. Sebab nama dekat-dekat. 
Sophie, Safi. Ok lah tu.. ;p Tipu je koghojenye.. Produk Safi lain yang aku pernah guna ialah krim-krim muka, krim siang, krim malam, krim kecantikan. Semua ok. Cuma banyak betul krimnya. 

Jadi sekarang aku guna krim:

Fair & Lovely Anti-Marks. Bila pakai tak rasa berminyak. Kulit aku agak kering sekarang ni. Kadang-kadang perit je rasa. So bila pakai krim ni rasa muka tu best jela.hoho..

Tips lain yang sangat berkesan:

-Minum banyak air putih 

-Jaga makan. Kurangkan makanan manis a.k.a berkalori tinggi macam yang ada pada cake & ice cream dan makanan berminyak. Oh, dah ingat dah dulu masa sekolah hampir tiap hari makan keropok lekor. Ishhh..berminyak sangat tuu.. Aku perasan kulit aku ni kalau banyak makan makanan berminyak, nanti muka pun jadi berminyak. So sekarang muka dah kering pulak. hehe.

-Jangan stress atau nak rawat dalam keadaan rush. Amalkan rutin pakai pembersih muka, toner & moisturizer. Hari berganti hari, tahu-tahu orang dah tegur dah kulit kamu makin cantik.

-Aku ada masalah resdung.Semua orang ada sinus. Bezanya samada teruk ataupun tidak. Aku rawat dengan cara guna lilin resdung. Lilin resdung yang aku ok adalah dari kedai "Pesona" kat PKNS. tingkat atas dekat dengan escalator. Kalau kulit aku naik gatal & jerawat mula nak naik, kain penawar resdung ni lah yang aku guna:
*ni gambarnya. Dulu aku buat rawatan resdung kat kedai dia. Tapi RM25 untuk dua batang. Rasa macam membazir je. So aku beli aje dua kotak RM25 ada 10 batang. Ada orang tak percaya dengan keberkesanan llin resdung ni. Tapi tak cuba mana nak tahu. So far, brand ni je aku guna sebab kalau beli kat pasar-pasar malam, lagi gatal pulak muka aku.huhu. Yang dari kedai ni ok sangat dengan muka aku, hilang gatal-gatal area T-zone & jerawat yang baru tumbuh pun cepat je mengecut. Kat kotak ni tertulis 
"dapatkan rawatan menggunakan kain penawar yang telah dibacakan doa resdung oleh Hajjah Fatimah Sham" Wallahualam betul ke tak tapi so far aku pakai ok je so I have no complaints against it.


So how do I look now without any makeup on.Ni takde edit-edit gambar nih. Of course, parut chicken pox & parut kebuasan masa kecik-kecik masih ada. hoho. Cuma dalam gambar kadang-kadang nampak kadang-kadang tak nampak. Ai pun konfiuss..

Muka baru balik pasar yer kawan-kawan. Ni gambar sehari sebelum raya. Agak pucat sikit lah fenat angkat barang dapur mak I beli-daging-sukahati-dia-je-beli-banyak-kilo-yang-angkatnya-aku-yang-puasa-ni!. (Eh tak ikhlas gila angkat barang.)
Erm, still ada lagi lah parut jerawat, liang pori besar ke apa. Tapi sekurang-kurangnya tak seteruk dulu dah. 

Ok, ni pun muka tak pakai apa-apa langsung kat muka mahupun edit ke apa..Sebab ni gambar dalam rumah. Orang datang beraye. Banyak perubahan tak? Hihi..
Tak mustahil masalah jerawat boleh dirawat. Cuma jangan fikir sangat aje. Kalau ok dengan sesuatu produk, konsisten aje guna.

p/s: lega muka dah pulih dari sun burn pergi Pulau Redang & Melaka haritu. Haha. Pakailah Fair & Lovely. Huahua. Anyway, kalau korang ada kawan-kawan yang ada masalah jerawat, keep them motivated ok. Jangan asyik suka buat orang rasa down. Takde orang minta untuk ada jerawat ok. Tak semua orang gifted dengan kulit yang cantik.Feel free to share this entry to anyone who have the same problem like me. Aku berjaya membuktikan masih ada sinar harapan untuk merawat masalah jerawat. *mata bersinar-sinar sambil genggam tangan!* 


PERHATIAN! Entri di atas telah ditulis pada tahun 2012. Tahun 2016 ni, saya ada tulis pengalaman saya dalam penjagaan wajah. Saya kongsi tentang masker favourite saya yang membantu kurangkan jerawat. 


Baca pengalaman saya sendiri di entri bawah ni:







86 comments:

  1. dulu akk pena tulis entri sal nak hilang jerawat just minum air banyak2. nana ada komen entri tu ingat tak? lps bca entri tu nana amal kn n syukur muka nana dh tak teruk mcm dulu dah yeay. nana pon guna eversoft gak, mmg sesuai ngan kulit nana gak! skang ne nak cari pencuci muka cetaphil plak. jenis kulit muka kita sma kot ye kak. kat mana nak beli cetaphil ne? ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Watson ada hehe

      Delete
    2. akak...kalau jerawat gatal semenjak pakai oxy tu bererti kulit muka tak sesuai gn oxy la kn?

      Delete
  2. sama lah kita.. haha. banyak jerawat time skolah mnengah, but now dah ok :)
    btw, thank you for sharing..^_^

    ReplyDelete
  3. uwaa..jerewat mission accomplished tul! tahniah!...Betul2 tensi tul kalau jerawat naik..lagi2 kat area hidung! ish... my tips, nie dari turun temurun..dimana bila usap muka dengan air banyak kan selawat dan sapu arah keatas utk memberi ketengangan muka. Apa pun2 kita patut mengsyukuri dengan pemberian-Nya. :) I mmg pakai product olay total effect dr dulu hingga la skrg. Dulu kini selama-lamanya la..hehe

    ReplyDelete
  4. wawhhh..berkesan kan :)
    good job dear hehehhe..cntek3..dah boley kawen ni opsss eeheheh

    ReplyDelete
  5. rin pun kulit berjerawat jugk.tp aftr pakai nano white, jerawat dah kurang ckit ;)

    ReplyDelete
  6. sekarang ni muka saya memang terbakar (T-Zone), jerawat, parut.

    dah macam pening nak pakai produk apa. cuba itu ini, hampeh je rasa. dulu pakai Clinnel tapi mahal sangat. tak mampu.hehe

    ReplyDelete
  7. heyyyyy..
    kita pun paka Ceatphil tu sbb muka dan badan allergic debu dan gatal..
    tp cetaphil tu mengeringkan kulit kita..
    Sendayu Tinggi pum ok

    skrg pakai set clinelle sbb muka llaergic :)

    ReplyDelete
  8. bagusnya entri ni sophie..macam tau2 orang yg dah nak kawen + tensen sepanjang masa ni muka tak berapa nak elok naik jerawat..huhu...ni pun takleh tdo dah kul 4 pagi...

    anyway,insya-Allah jumpa 2 hb ni ye..(excited!)

    ReplyDelete
  9. haha.. lainnye kn.. msti mase ni ramai yg usha kak sophie...cmne la kak sophie nk menepis jejaka2 yg cube mngusik..hehe

    ReplyDelete
  10. Erna Ziana Lamsera:
    A ah pernah. Wow, bagusnyaa awak ikut tips tu. Cetaphil boleh cari kat farmasi, Guardian mahupun Watson.

    Suzie Yusuh:
    Haha..masa sekolah muka memang horror la. yeah..most welcome.. =)

    Farah Zainal:
    I pulak hidung bukan naik jerawat. Tapi banyak whiteheads. benci ohh. Ok, next time I ikut u punya tips pulak. =)

    nuruashia:
    Kawen? erkkkk... Amin..Alhamdulillah. Tp hopefuly bakal husband tu bukanlah suka I sebab muka aje.huhu..

    saharinasaharudin:
    Nano white eh? hurm..ok, boleh try gak lepas ni..

    Nurdani:
    Erm..kalau kulit muka terbakar tu rasanya macam kena pakai sunblock kot..

    ReplyDelete
  11. ishiko:
    ooohh.. muka awak ada allergik kot tu yg kering tu. Asalkan produk ok dgn muka, idak ler membazir duit ye tak..

    Airaniez Wirdani:
    huhu, kak..nak kawin janganlah tension2 kak. yerrr..2 hb okey!!!

    Anonymous:
    erkkk...apekah?? Takdelah..takde orang berani usik kot. =)

    ReplyDelete
  12. sedang mengalami sekolah menengahh...Jerawat tengah best naik kat muka ><
    Huhuhu
    Sebamed tu memang best,harga dia pun best tak silap.Hehehe

    Eversoft memang best!Mya pun guna dia,sesuai dengan muka.heheh

    My new entry!Perubahan.*clikclik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebamed memang best untuk jerawat. Eversoft lebih pada nak cantikkan kulit.

      Delete
  13. prmpuan je komen ni, laki nk jugak! haha
    zai skang ni pun masih ada jerawat2, tpi yang x bestnya ade kesan2 parut la plakk ==" camne nak ilang kan ek? =/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang tu saya pun masih mencuba. Bila saya pulang Malaysia nanti saya nak cuba satu produk ni. Kalau bagus saya akan buat review sendiri di blog ya.

      Delete
  14. kita pun ada prob lebih kurang cam awak jugak. but now macam makin okay je. mari kita sama2 usaha kekalkan kecantikan kulit ye. hihihihi. salam perkenalan!

    ReplyDelete
  15. Sedih pagi2 org da tegur muka bnyk jerawat , sedih T-T, tp lepas baca entry nih. Dah ok sikit.

    ReplyDelete
  16. Liang roma yang terbuka pun tertutup ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liang pori saya masih jelas terbuka. Masih cuba nak dapatkan kulit yang cantik.

      Delete
  17. i pon mcm u sophie i ade resdung..so once start bersin or kene resdung mulela melambak2 jerawat naik..n skang mmg tgh kronik coz tibe2 byk jerawat naik smpi jdk merah2..pastu kulit muke pon jadik becapuk..tp i nk tye u pki cetaphil tu die mmg rse mcm lembab2 skit ekh?coz kulit i jns bermyk so lps bsh pon still rse mcm minyak skit2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ah dia macam lembab2 sebab takde buih licin je. Kalau kulit berminyak cuba kurangkan makan makanan berminyak.

      Delete
  18. I baru nak masuk UNI taun depan & msh single, tak taulah ade ke orng nak ngan muka bnyk parut jerawat nih siap smpi badan gi nih.. so pls share2 cane nk hlgkn parut jerawat?? muka saya jnis cpt brminyak & jerawat pelbgai jnis slalu muncul tnpa sebarang sbb yg dphami:...( dlu prnh jmpa dktor & mkn antibiotik, mujarab :) sume jerawat hilg. tp lps 3-4 buln dtg blik :( yg bercyst pun ado..dh 2x aku mnta ubt kat doktor nih..yg mnambh dengki nih bila tngk kengkawan kat skolah, ui.. sihat gilerrr kulit dorg.. rasa dri trlalu kotor.. :(

    ReplyDelete
  19. saya mempunyai produk kecantikkan yg dapat membantu masalah wajah mengikut jenis kulit wajah anda...produk tanpa pengelupasan.anda boleh merasai sendiri produk dgn hanya mengikuti kelas penjagaan wajah saya secara PERCUMA!!Hubungi atau sms saya ditalian 016-3232404 pn nurul.

    ReplyDelete
  20. Salam pd semua.sekadar berkongsi sesama kita...saya ingin memperkenalkan produk kecantikkan dr botanical tanpa pengelupasan dn selamat...sgt berkesan dan sudah terbukti pd ramai wanita...anda dijemput menghadiri skin care class secara PERCUMA!!!Anda boleh merasai sendiri dn merasai kepuasan produk dgn mencuba sendiri produk yg akan diguna pakai.....Maklumat lanjut hubungi atau sms sy...kak Nurul 016-3232404...Insyaallah sama2 kita membantu sesama wanita....

    ReplyDelete
  21. Betul ke ok Cetaphil ni? saya rasa saya takde resdung, tapi jerawat agak teruk. sebamed saya penah guna, tapi tetap tak kurang. buntu sangat. blh tau x cetaphil ni boleh beli kat mna?
    emel saya, fyda_ezzani_yahoo.com. tq sgt2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tentu bergantung pada kulit masing-masing. Mungkin tak sama efek dia pada setiap orang. Cetaphil boleh beli di farmasi.

      Delete
  22. kalau boleh, org yang kulit berjerawat jangan pkai yg produk mngndungi whitening coz jrwat lambt ilang n akan nek jrwat blik..sy mmg jnis klit yg brjrwat n amek msa dkt 4thun utk hilang mse bljar la smpai la sy jd beautcian n bljr byk bnd... bgus sgt kongsi psal cntik2 ni, n kpd kwn2 yg ad jrwt jgn rse rndah dri taw n law nk klit jd crah,pkai produk yg ilgkn jrwat dlu..klau bleh pai ilg n cont dgn yg whitning plak

    ReplyDelete
  23. org yg klit brjrwat lau bleh jgn pkai yg mngndungi whitening taw cz akn jd byk atau jrwat xsurut2..sy jnis yg klit brjwat jgk n amek mse dkt 4thun tuk hilng mse bljr la sbb xrti nk jga pai la sy jd beautician n bljr byk bnd..lau kwn2 nk jgk crahkn klit bia jrwat 2 mmg btol2 ilg taw..ske sgt kongsi2 psl cntik ni..

    ReplyDelete
  24. salam.ai sophie.thanx for sharing the tips.dah lama duk usha cetaphil tu.tapi entah...macam tak terr ambil untuk beli.tp bila da baca review awk ni, bolehla one day nnti.nk try :)

    ReplyDelete
  25. Saya dah gunakan product solares beauty selama 3 tahun lebih. Hasil memang memuaskan. Harga terjangkau. Bekas jerawat mmg cepat hilang tp tanpa pengelupasan. Kulit jadi cerah dan bersih warna pinkish. Email shiroku171087@gmail.com kalau berminat

    ReplyDelete
  26. nk tnye ,,prduk pencuci muka yg name cetaphil 2 bley dpt kt ane ekk ?? n brape hrge dye ?? plezz jwab .,.nk try lah ,, :(

    ReplyDelete
  27. Pencuci muka cataphil tu hrga 55rgt . Tp bgos ke bnd tu .

    ReplyDelete
  28. Hrga dia 55rgt . Tp tataw la elok ke tak . Takod dia mahal je tp tak elok . Dala 50ml je

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak tahu kena la cuba. Saya cuma ceritakan pengalaman saya. Apa yang bagus untuk saya tak semestinya bagus untuk orang lain.

      Delete
    2. Kat watson ada trial set lbh kurang rm12. Try la beli yang tu dulu

      Delete
  29. cetaphil cleanser mmg bagus utk kulit smd jerawat atau normal. Baiknya ia tak berbuih dan tak ada perfume so tak merengsakan kulit dan tak mengeringkan kulit. Saya dah cuba recomended oleh doktor.Biasanya kat guardian ada jual dlm rm50 for 437ml.Boleh la pakai 2bulan.

    ReplyDelete
  30. salam kak sophie.. buatlah entry baru pasal muka ni..nak tahu sangat apa akak guna..sbb muka akak nampak lain skarang ni... terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. InsyaAllah nanti saya akan cuba buat entry baru pasal penjagaan wajah ok.

      Delete
  31. salam kak sophie,sy nak tanya,, akak picit tak jerawat akak?kalau picit kan nanti ada parut,mcm mane akak hilangkan parut tu?

    ReplyDelete
  32. cetaphil cleanser just utk muka jew ka?? untuk badannye ada x?? cz badan sy berjerawat.....

    ReplyDelete
  33. muka I b'jerawat dr form2..
    skrang da hbis skola un x hlang..
    klu pkai pncuci mke eversoft ngan cetaphil,skali 2 bleh?
    rse mcm nk cbe la..
    sblum ni pnh pkai zai beauty(pncuci muka dy je,satu set x mmpu),hlang la ckit..
    tp mcm x sesuai jew..
    nk try eversoft ngan cethaphil la..

    ReplyDelete
  34. salam nak tumpang tanya ,sophie ada pakai compact powder tak sbb sy ada guna cetaphil ni dan tiap2 hari lepas pakai krim guna c.powder danbila cuci dgn cetaphil ni kesan bdak x tanggal,macam mane yer?da cuba lebihkan kuantiti tp ttp xdat cuci muka smpai bersih

    ReplyDelete
    Replies
    1. seeloknya awak pakai la make up remover dulu. Letak pada kapas dan tengok semua make up boleh tanggal. Then baru lah awak cuci pakai cetaphil ya.

      Delete
  35. Woww, Alhamdullilah. Im Ain. Umur baru 14. dulu awal 13, muka suci sangat. tanpa sebarang jerawat. dah masuk pertengah dah banyak. Sebab sekolah petang cuaca panas kan. berminyak. tapi this year dah okay. Ain tak banyak jerawat sekarang tapi bekas parut jerawat. sebab dulu suka picit. hhahaha tension pulak. Tapi sekarang dah okay. Guna Jel healin. XD RM 28.00 sahaja.

    ReplyDelete
  36. hye..bru try pkai cetaphil dlm smggu. Rase bez sgt mcm bwt rwtan muke pn ade..dy xdela keringkn muke sgt.okla best.so far bru je pkai.de prasan kn area atas bbir dy mcm keringkn kulit kt ctu yg agk snsitif.mcm de kuping.then buang dh xde.mgkin tu dy keringkn prut jrwat kot.sbb area tu mmg jrwt ske sgt sggah.tgk riveiw org rmai pkai dalacin t lpas cui muke ngn cetaphil tu.lame2 jwrt hilang. Xtry lg bru nk g bli.hehe.hopefully bgus.cme skrg mslah parut je kt muke ni.parut lame.jrwt dh kurg sejak amalkn mkn supplement shaklee :)
    cetaphil tu dlm rm31.90 kalo bli kt guardian utk 237ml.if dh suke pkai bole bli yg combo.murah gler sy tgk.rm80++ utk 2 set besa siap prcuma yg kcik.kalo kire lbeh r 100++. Yg besa biase rm55++.so jimat gler r kn.
    Untuk sape2 pkai cetaphil elokla beli mke up remover lpas apply bedak tu.lg2 bdak compact yg 2 way cake.then bru bilas dgn cetaphil.bru brsih muke tu..hehee.
    Just sharing pe sy taw..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. a very good share. ya dulu saya pernah cuba dalacin T masa zaman sekolah. Tapi tak berkesan untuk saya.

      Delete

  37. hye..bru try pkai cetaphil dlm smggu. Rase bez sgt mcm bwt rwtan muke pn ade..dy xdela keringkn muke sgt.okla best.so far bru je pkai.de prasan kn area atas bbir dy mcm keringkn kulit kt ctu yg agk snsitif.mcm de kuping.then buang dh xde.mgkin tu dy keringkn prut jrwat kot.sbb area tu mmg jrwt ske sgt sggah.tgk riveiw org rmai pkai dalacin t lpas cui muke ngn cetaphil tu.lame2 jwrt hilang. Xtry lg bru nk g bli.hehe.hopefully bgus.cme skrg mslah parut je kt muke ni.parut lame.jrwt dh kurg sejak amalkn mkn supplement shaklee :)cetaphil tu dlm rm31.90 kalo bli kt guardian utk 237ml.if dh suke pkai bole bli yg combo.murah gler sy tgk.rm80++ utk 2 set besa siap prcuma yg kcik.kalo kire lbeh r 100++. Yg besa biase rm55++.so jimat gler r kn.Untuk sape2 pkai cetaphil elokla beli mke up remover lpas apply bedak tu.lg2 bdak compact yg 2 way cake.then bru bilas dgn cetaphil.bru brsih muke tu..hehee.Just sharing pe sy taw..:)

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum Kakak, saya nak tanya? Macam mana susunan rutin harian kakak memakai cleanser, toner & moisturizer? saya mahu tanya, bagaimanakah cara kakak merawat muka kakak ketika memakai pencuci muka? btw, saya Muhammad Zharfan, saya mempunyai masalah jerawat sejak naik form 3, kemudian ketika saya tingkatan 5 (iaitu sekarang) saya mengalami masalah jerawat yang kritikal pada bulan Jun iaitu jerawat timbul secara banyak... Dan kini muka saya sangat teruk di bahagian pipi.. Doktor ada beri saya satu ubat (lupa nama dia nanti saya beritahu) ubatnya bagus kerana ia mengurangkan pertumbuhan jerawat dengan membaiki masalah kilang minyak.. Doktor ada bagitahu yang saya perlu jaga pemakanan dan doktor juga ada kata bahawa jika ada jerawat tumbuh secara berterusan hormon tidak stabil.. Harap dapat memperkongsikan pengalaman kakak... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Saya kebiasaanya mencuci muka 2x sehari. Bila bangun tidur dan sebelum tidur. Saya sekarang tak pakai toner. Sebab tak tahu apa toner yang sesuai untuk saya di UK ni. Seeloknya masa cuci muka, jangan tekan muka sangat. Buat lembut2 je okay. 1st round, basahkan muka & cuci dengan pencuci muka. 2nd round, masa nak bilas muka dengan air, dengan saki baki pencuci muka tu, buat lagi sekali macam round 1, bilas dan cuci sampai dah takde rasa pencuci muka di muka. Memang jerawat ni bukan kena rawat dari luar je tapi dari dalam juga. Banyakkan minum air kosong ya. Saya amalkan 2 gelas bila bangun tidur dan segelas sebelum tidur.

      Delete
  39. akak cetaphil cleanser yg akak guna tu...ade jual kt farmasi x??hrga brape eh??

    ReplyDelete
  40. Btl2.jGn ptus asa...sy pn byk sgt jrwat dr umo 12 thn smpi skg da 24.sdih.pg mne2 msti org tgur smpi yg xknl pn nk tgur jgk knpe muke truk sgt.lg sdih.tp alhamdulillah sjk sebulan ni sje2 try garnier moisturiser cream oil control.jrwt start krg.hmm tp xtaula sbb cream atopn hormon da mula stabil.mklumla da 24.huhu.skrg tggl prob ksan jrwt n prut je.nk try injection vit c.tp tkut plk ade side effect.

    ReplyDelete
  41. akk kite pun muka mcm akk jugak
    tp muka kte nie dye kdg2 jerawat teruk kdg2 okay pulak
    pdhal pkai prduk yg sama..
    cnfius dgn muka kte hihihi
    kte pkai oxy tp parut tu susah nk hlg
    mcm mne nk hlgkan prut erk kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kadang2 teruk walaupun pakai produk yang sama, biasanya tu sebab hormon. nak period ke.

      Delete
  42. Bnyk cara sbnarnya nak ilangkan jerawat ni kwn2.. yg penting kesabaran tu ada..

    ReplyDelete
  43. rosdi mengalami resdung ni klu smpi ke bdan try mkn bella sinus sy mkn bella sinus ubt resdung jerawt kt bdn dh xdek hhuuhu sekrg dh stop sbb x sersi. kt badan hilng kt muke bnyk pulk hahaha atau try al-taqwa ubt resdong

    ReplyDelete
  44. sebenarnye senang cakap... nk hilangkn jerawat minum air mask bnyk2 . tpi ade yg alami kulit senstive ... antrenye terslh memakai produk yg mengandungi bhn berbhye. dlm mse 1-2 thun bru nmpk kesanye mcm sy slh pakai produk muke sy sekrg hanya allah je tau. berparut dgn jerawt xnk hiln, hilang je naik yg bru. tu sbb bahan berbhye tu ade lgi bwh kulit. tpi ubatan dalamn jgn di abaikan. g dalamn pun pnting... aa maixara ke... skin satin ke yg tu elok untuk kulit bermslh,, vit c dAN E sile ambik . vit c untuk memulihkan struktur kulit.. vit E boleh keringkn jerawt. sebelum tu kne detx dulu yek ... buang segle toksin dlm badan klu nk jerawt cept hilang.. lgi stu maknan kesihatan INTRA DAN CLEOPATRA.. cleopatra sy pernah makan mmg hilang. wlu ambik mse yg lme mse sekolh/kolej dulu tpi berkesan.. sekrg ni aik blk sbb slh penggunkaan kosmetik. =.='

    ReplyDelete
  45. try tgk blog www.magicskincareofficial4u.blogspot.com hari tu beli satu set sbb terpengaruh dengan kawan2 memula tak percaya sebab dah fedup nak pakai produk2 nie..tapi tahan jugak pakai alhamdulillah jerawat lenyap dalam masa seminggu jer..Alhamdulillah ...just nak kongsi sbb paham sangat perasaan bila jerawat mencanak naik

    ReplyDelete
  46. Haha cma nmpak brisi je...msa gmbar zmn skolah kurus skit

    ReplyDelete
  47. lebih suka perawatan alami soalnya kulit sensitif :(

    ReplyDelete
  48. Wah, okay nampak memberangsangkan sangat. Nanti nak cuba hihi. Boleh tak nak tau bape lama akak amik masa nak hilangkan jerawat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sedar sebenarnya berapa lama nak hilang. Cuma kena rajin buat rutin tu je..sedar-sedar orang dah tegur kulit makin cantik.

      Delete
  49. Insya Allah ada penyelesaian tu nanti macam akak dulu pun muka macam ni jugak .Yang penting setiap produk tu mesti selamat,berkesan dan semulajdi .Jemput datang blog yer.Semoga terjalin ukhwah .Tq

    ReplyDelete
  50. Insya Allah ada penyelesaian tu nanti macam akak dulu pun muka macam ni jugak .Yang penting setiap produk tu mesti selamat,berkesan dan semulajdi .Jemput datang blog yer.Semoga terjalin ukhwah .Tq

    ReplyDelete
  51. Insya Allah ada penyelesaian tu nanti macam akak dulu pun muka macam ni jugak .Yang penting setiap produk tu mesti selamat,berkesan dan semulajdi .Jemput datang blog yer.Semoga terjalin ukhwah .Tq

    ReplyDelete
  52. salam, sy widad pengedar dnoor paris produk kecantikan & kesihatan. produk muslim, dijamin halal, kelulusan KKM, 100% bahan botanical, harga mampu milik. sy sedia membantu menyelesaikan masalah wajah yang dihadapi sahabat semua.. segera pm sy widad_amani 0143674424... insyaAllah masalah wajah anda dapat diatasi :)

    ReplyDelete
  53. Terima kasih cik berkongsi artikel ini. Banyak membantu dalam membuat kajian.

    Perkongsian: Apakah jerawat yang paling teruk?

    ReplyDelete
  54. good tips & sharing dear, tq sbb share :) google psl jaga kulit, msk dlm blog kmu hehe

    ReplyDelete
  55. Komen sy ada kat atas tu tahun 2013...nskrgtahun 2015...seingat sy blog nj antara blog yang sy baca yang meransang minat sy untk beli cetaphil..da beli dlu..tp x brkesan...sedihkan?mke sy bile pakai tu cepat merah2 n jd makin teruk..kalo org lain brmati2an naj mke putih kemerahan n pakai blusher itu sume..sy x payah pun mke da merah..bukan x brsyukur..alhamdulillah..cuma mke sy kalo pakai apa2 pelik sikit trus jadi merah..
    Sudah la mke merah,jerawat merah,parut merah,penat sangat...kalo panas yg panas sikit pun terus jd marah..
    Bukan nak mengeluh just nk brcerita..
    Apapun alhamdulillah ada mata hidung mulut telinga lengkap alhamdulillah...
    Masuk tahun ni jerawat da brtapak kat muka selama 6 tahun...hahha....
    Cuma tahun ni oke sikit..x teruk mcm dlu..
    Jerawat kan hormon..≥3≤

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba try basahkan bedak sejuk dengan air mawar. Sapu di muka sebelum tidur. Mungkin awak tak sesuai produk yang ada bahan kimia so try go natural. Boleh juga spray air mawar pada muka sebab dia bersifat antibakteria.

      Delete
  56. sue pun pernah naik jerawat teruk masa sekolah menengah, skrg lps kahwin dah ok :)

    ReplyDelete
  57. Kawan sy 7 tahun terseksa dgn masalah kulit ..mcm2 rawatan dan produk dah cuba makin teruk adalah..tapi kini dah setel lepas cuba satu jenama produk ni..yg penting xde kimia berbahaya.

    ReplyDelete
  58. sy Ade masalah mcm tu jgk,, lastly try PKI eversoft ok, bnda asing kt muka da kurang,, cume muka makin gelap pla,,, huhu xtaw knpe,, SBB burn ke,,, SBB produk x sesuai??

    ReplyDelete
  59. Akak,pic last tu nmpak btul besar liang pori di pipi..Ehh,lesung pipit rupanye...comeyy haihh!

    ReplyDelete
  60. sy time remaja memang byk jerawat, lepas usia meningkat jerawat dah slow abis. kene touch up cikit-cikit. tq sophiealyahya

    ReplyDelete
  61. ramainya pakai pencuci muka catehlip tu
    mcm pernah ternampak dekat guardian

    yang resdung tu saya x pernha cuba...best ke?

    ReplyDelete
  62. Cetaphil xssuai ngan aku, jdi whitehead. Alahaiii sedihnya xtau dh nk pkai pencuci ape.

    ReplyDelete
  63. Saya punya kes lagi sadis..ramai jugak yang dah terkena kan...terbeli produk yang ada merkuri lepas stop memang betullah keluarlah popcorn kat muka ni..padan muka tapi alhamdulillah saya sangat serasi dengan produk nutriwhite untuk luaran dan dalaman pula sebab ada resdung sampai sakit nyut2 di bahagian antara kening tu saya makan set resdung...Alhamdulillah memang berkesan untuk saya..kalau yang nak share masalah boleh wassap sy ye 018.91.800.56...

    ReplyDelete
  64. Alhamdulillah. utk yng masih mencari jalan penyelesaian masalah jerawat,bole lihat di Klinik Ku. FB: Klinik Ku, ig: klinikjerawat_jeragat

    ReplyDelete
  65. tips yang sangat berguna untuk masalah jerawat ni..sedeh sangat dengan jerawat yang baru nak naik denga subur ni.

    ReplyDelete
  66. Kulit jerawat ni memang sensitif ,paling susah nak cari pencuci muka yang sesuai,alhamdullilah dah jumpa yang serasi,saya pun dah jumpa pencuci muka yang serasi untuk saya.

    ReplyDelete
  67. Kalau kulit berjerawat kita kena jaga pemakanan kita sebenarnya tak boleh makan yang berminyak sangat..lebih buah buahan akan membantu mengurangkan masalah jerawat. Tapi penggunaan pencuci muka yang sesuai dengan kulit pun perlu.

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...