Thursday, November 23, 2023

Pengubahsuaian Rumah Jenis Kondominium di Kuala Lumpur

Kondo sekitar 900sqft ini dimiliki oleh seorang tuan rumah yang mahu sewakan rumah ini kepada penyewa. Untuk meningkatkan value pada rumah beliau bagi meningkatkan bayaran bulanan penyewa kepada pemilik rumah, ini ialah satu pelaburan yang bijak. 

Konsep yang pemilik ini mahukan ialah seperti English concept. Kabinet nyatuh design jenis shaker telah dipilih. Pintu kabinet yang digunakan ialah jenis nyatuh dan dicat dengan dua jenis warna cat iaitu putih & biru. Untuk kemasan kayu bagi kabinet dapur, jika mahu dicat, saya sangat sarankan ambil kemasan cat jenis 'matte' , bukan jenis 'glossy'. 

Sebahagian jubin dinding juga telah dipecahkan dan diganti dengan jubin jenis 'subway'.  



 



Ruang 'yard' rumah. Kebiasaan rumah kondominium di Malaysia menjadikan tempat yard ni untuk ruang basuh baju. Paip untuk mesin basuh disediakan dan lubang air keluar turut disediakan. Cuma untuk kes rumah ini, paip untuk basuh baju telah dialihkan untuk kesesuaian layout ruang ini.


Memandangkan pintu asal ke yard ambil ruang jika dibuka, maka pintu tersebut ditukar kepada jenis 'barn door'.

Salah satu dinding dijadikan 'Feature Wall'. Klien hanya mahukan 'feature wall' yang simple. 
Lebar potongan kayu ini sekitar 75mm dan jarak antara satu batang dan batang sebelahnya ialah 2 kaki, ikut jalur jubin lantai. 


Sedikit tips untuk rumah macam ni, bila nak mop lantai bagi yang ada feature wall sebegini, perlu berhati-hati kerana tiada skirting antara jubin lantai dan dinding. Jika kayu yang digunakan jenis solid, kayu tu tak mudah kembang. Tetapi jika kayu jenis MDF, ada potensi untuk kembang selepas beberapa waktu. Jadi pastikan mop tu jangan terlalu basah ya. 






Pasang grill pintu sekali.



Rasa lama tak post kan muka sendiri kat blog sendiri.


Rasain loh perbezaan 13 tahun dahulu masa first entry post di blog ni. 
*Nangis belakang tu tulis tua padahal masatu baru 22 tahun apakah??*


 sekiranya anda memerlukan khidmat konsultansi sehingga siap, boleh hubungi saya di : 

WWW.WASAP.MY/601111892504

No comments:

Post a Comment

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...