Saturday, September 16, 2023

Layout Ruang Dapur Terhad


Kebelakangan ni dapat dilihat pelan rumah yang menyediakan ruang dapur yang agak terhad dari segi luas. Walaupun begitu, pasti ada cara bagaimana kita boleh susun atur susunan 3 item utama dalam mendapatkan dapur yang ideal. 3 perkara utama tersebut ialah kedudukan sinki, kedudukan ruang memasak dan kedudukan peti ais. Ingin saya tambahkan satu lagi ruang penting iaitu ruang "food preparation". Ruang penyediaan ni sangat penting ya dan jangan abaikan terutama bagi orang rumah yang rajin memasak macam saya.


 Bagaimana cara kita decide kedudukan ruang-ruang penting tersebut sangatlah berkait rapat dengan susun atur soket elektrik dan sistem paip yang disediakan oleh pihak developer. Acapkali saya sendiri yang menguruskan projek renovasi rumah sering juga rasa "frust" dengan kedudukan soket dan paip yang seperti dipasang asal boleh. Nampak macam masalah sangat kecil dari segi saiz, tetapi apabila diletakkan di tempat yang tidak sesuai, ia boleh melibatkan pengubahsuaian yang akhirnya akan makan kos. Lebih-lebih lagi untuk item yang ditanam di dalam dinding seperti paip dan wayar elektrik. 


Untuk ruang dapur, bagi rumah baru atau rumah lama mahupun jenis subsale, perkara utama yang harus dilihat ialah kedudukan soket & point lain seperti paip air bersih keluar dan paip discharge air kotor dari sinki. Antara accessories yang memerlukan soket elektrik ialah alat penyedut asap (hood), built in oven, dan soket tambahan untuk periuk nasi, blender dan penapis air.




Bagi mereka yang memerlukan khidmat lukisan 3D bagi rumah baru atau memerlukan khidmat konsultansi tentang pengubahsuaian rumah lama, boleh hubungi saya melalui no whatsap berikut :

www.wasap.my/601111892504




No comments:

Post a Comment

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...