Thursday, March 29, 2012

F.A.Q Senibina @ Architecture

Walaupun aku dah mengantuk tetapi ku gagahi jua menaip entri ini buat pedoman mereka especially adik-adik yang berminat nak belajar kos senibina ni. Memandangkan yang bertanya soalan kat aku ni kadang-kadang yang bertanya seorang, tapi soalan bukan main banyak. Kadang-kadang dapat soalan yang sama. Oleh itu, aku akan cuba lah muatkan dalam entri pasal F.A.Q Senibina ni okey. Kalau soalan awak belum dijawab tu boleh lah tanya lagi sebab akak Sophie ni dah pening dah nak bukak entri-entri lama, email, formspring. 

*Jangalah ingat saya ni arkitek. Saya baru jadi Assistant Architect. Saya nak sambung belajar nak complete part 2. Doakan saya berjaya. Heeee.. =B *
(sempat lagik nak mencapap perempuan ni..)



So terus dengan sesi soal jawab:


1) Apa syarat kelayakan SPM untuk membolehkan saya dapat kos senibina ni?


Sebenarnya, aku pun tak tahu. Tapi demi nak kongsi maklumat, aku pun buat research. Untuk apa-apa kos yang kamu nak tahu syarat kelayakannya, rajin-rajin lah masuk website UPU ni .


Jadi di bawah ni adalah syarat untuk UiTM sahaja. Untuk U lain, kome pandai-pandailah godek-godek website ni ok.



SYARAT AM UNIVERSITI
  1. Warganegara Malaysia ; dan
  2. Lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia atau setaraf dengan mendapat sekurang-kurangnyaLIMA (5) kepujian termasuk Bahasa Melayu.



    MEMENUHI SYARAT AM UNIVERSITI
    DAN
    SYARAT KHAS PROGRAM

    Memenuhi SYARAT AM UNIVERSITI  dengan mendapat gred B dalam TIGA (3) mata pelajaran:
    • Physics / Chemistry / Additional Science / Science
    • Mathematics / Additional Mathematics
    • Geografi / Sejarah/ Pendidikan Seni Visual / Lukisan Kejuruteraan / Reka Cipta / Perdagangan / Ekonomi Asas
      DAN
    •  Kepujian (Gred C) dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris

                
    SERTA
    •  Tidak buta / buta warna 
    Nota:  Lulus ujian khas lukisan dan ujian buta warna dalam temuduga yang dikendalikan oleh Fakulti.
    Nota :
    Calon yang tamat program ini boleh memohon mengikuti mana-mana program Ijazah Sarjana Muda di mana-mana fakulti dengan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Universiti



2) Kak Sophie, saya ada terfikir nak ambil course architecture, tapi tertanya-tanya macam mana peluang kerja nak jadi arkitek?

Fikir macam ni je dik, pembangunan,bangunan, akan sentiasa membangun & bertambah. Mustahil peluang kerja sebagai arkitek akan semakin berkurang. Arkitek tak pernah ada dalam ranking kadar pengangguran di Malaysia setahu akak. Cuma peluang nak dapat kerja tu, kena lah ada skill yang bagus, communication skill pun bagus, berintergriti. Cewah, ayat nak patriotik jew..


3) Kak Sophie tahu tak mana-mana IPTS yang ada Part 1?

Sejujurnya akak memang tak tahu sehh! tapi, untuk pedoman adik-adik, bolehlah ke website Lembaga Arkitek Malaysia (LAM) <---- LAM ni SANGAT PENTING untuk korang tahu kewujudannya okehhh!! Lepas masuk website ni, bolehlah check IPTA mana yang ada pengiktirafan (accreditation) Part 1 & Part 2. Tapi kat bawah ni yang dalam Malaysia lah. Oleh itu, haruslah berhati-hati juga dengan IPTS yang menawarkan kos senibina sebab kadang-kadang bunyi macam ada LAM Part 1 & Part 2, sekali kau habis belajar rupa-rupanya tak diiktiraf. Sebelum korang sakit jiwa, lebih baik korang check dulu kat pejabat dia ke. Mintak tunjuk sijil pengiktirafan ke apa. By the way, mungkin juga website LAM ni dah lama tak berupdate. Wallahualam.




 MALAYSIA
Institutions
Period
FT
Degree Awarded 
Part I or Part II 
1.
Universiti Teknologi Malaysia (UTM) 
Faculty of Built Environment
Karung Berkunci 791
80990 Johor Bahru
Negeri Johor Darul Takzim


3 yrs
3 yrs


5 yrs
FT
FT


FT
Dip. Arch
B. Arch (Hons)


B. Arch (Hons)

 

Part II


Part I
&
Part II
2.
Universiti Teknologi MARA (UiTM) 
Department of Architecture,
   Planning & Surveying
40450 Shah Alam
Selangor Darul Ehsan 

4 yrs


2 yrs
FT


FT
Dip. Arch /
BSc. Arch Studies

B. Arch (Hons)
Part I


Part II
3.
Universiti Sains Malaysia (USM) 
School of Housing,
   Building & Planning
11800 Pulau Pinang 

3 yrs


2 yrs
FT


FT
Bachelor of Housing
Building and Planning

B. Arch
Part I


Part II
4.
University of Malaya
(UM)
 
Faculty of Built Environment
Lembah Pantai
50603 Kuala Lumpur 

3 yrs

2 yrs
FT

FT
B. Sc. (Arch)

B. Arch
Part I

Part II
5.
International Islamic University Malaysia (UIA) 
Kulliyyah of Architecture
   & Environmental Design
Jalan Gombak
53100 Kuala Lumpur 

3 yrs

2 yrs
FT

FT
B.Sc (Arch. Studies)

B. Arch (Hons)
Part I

Part II
6.
Universiti Putra Malaysia (UPM) 
Department of Architecture 

Faculty of Design
   and Architecture
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan 

3 yrs


2 yrs
FT


FT
B. Design
 (Architecture)

B. Arch
Part I


Part II
FT : Full Time





 4) Macam mana nak pergi overseas untuk kos senibina?
Kalau kamu merancang untuk kembali bekerja di Malaysia selepas habis belajar Part 1 & Part 2, saya sangatlah menyarankan supaya kamu janganlah aci redah je apa-apa universiti yang menawarkan kos senibina samada di UK, Australia, US, etc. Berbalik semula kepada website LAM di atas, kalau kamu godel-godek lagi, di bawah tajuk 'accreditation'> List of Recognised Programmes, kamu akan menjumpai universiti-universiti dari Malaysia, Australia, New Zealand,United Kingdom. Bila ada accreditation LAM, tak lah bermasalah sangat bila nak balik kerja di Malaysia. Tapi kalau bercadang nak murtad Malaysia, tak payah pikir accreditation pun takpe kot.Harharhar..


5) Is it possible for a science student to take this course? Sebab takde subjek Lukisan Kejuruteraan.
Mestilah!!! Takdak masalah eihh! Dulu masa SPM akak amek pure science. Tapi saje tambah pendidikan seni. Hakikatnya, kalau takde Lukisan Kejuruteraan atau Pendidikan Seni masa SPM, pun boleh apply aje. 


6) Interview nanti oral ke test?
Interview mestilah oral. Kalau interview di UiTM ada ujian melukis. Good luck! *mungkin kalau ada masa (dan rajin sedikit) saya akan cuba buat entri cara-cara nak pass interview kos senibina ni.*


7) Kak Sophie,yang amek course Seni Bina UiTM ni memang boleh dapat kerja ke,tak takut ke nanti kalau jadi penganggur.


Tak takut langsung dik. Huahua..berlagak. Sebenarnya, kebanyakan firm architecture di Malaysia selalunya ramai juga graduan dari UiTM walaupun pelajar untuk satu batch taklah ramai. Kalau dari IPTA, insyaAllah mudah dapat kerja melainkan kamu tak perform masa interview. Kalau dari IPTS pun boleh ajew dapat kerja maah.. Apa lah nak risau sangat, habiskan jelah belajar dulu dengan flying colours gituww~


8) Kak Sophie kalau nak amek course senibina memang kene pandai melukis ke even dulu Lukisan Kejuruteraan tak score A ? dan macam sangat susah je course ni.


Kalau pandai melukis memang satu kelebihan yang besar & sangat berguna untuk survive dalam senibina. Tapi kalau tak pandai melukis pun at least otak tu boleh berfikir dengan bagus lah pasal architecture. Yer, kos ni tak pernah lagi lah akak dengar orang kata senang melainkan orang tu poyo. Huahua. Dua kali akak hampir give up. Tapi ku gagahi jua..Sobs..sobs.. T__T


9) Kak Sophie,memang kene kuat daya imaginasi ke kalau nak ambil course senibina macam akak ni ? kalau imaginasi kurang boleh ditingkatkan ke ?


Adoii soalan ini.. Urmmm..sebenarnya daya imaginasi tu memang penting untuk kos ni. Oh tapi daya imaginasi tu janganlah samakan dengan daya berangan pulak. Imaginasi di sini bermaksud kebolehan kamu mentafsir, membayangkan sesuatu bangunan terutamanya apabila melihat lukisan. Sebab tulah kena banyak melukis. Sebab kadang-kadang daripada lukisan (contohnya nak baca pelan, pandangan hadapan,belakang, tepi,kanan kiri, keratan rentas bangunan), lukisan atas kertas ni bisanya dalam bentuk 2D. Kadang-kadang bila tak berapa paham, itulah gunanya kebolehan melukis. Kamu lukis untuk tafsir apa yang kamu nampak dalam bentuk 2D ni kepada 3D. Imaginasi kurang, mestilah boleh ditingkatkan kalau ada usaha. Kalau cepat give up say bye-bye to architecture okey.


10) Kak , yang sarjana sains senibina kat uitm tu dekat shah alam ke kat iskandar perak ? Bila kita nak tau yg kita lulus / tak intrview ? Macam mane kalau kita dah tolak matriks , then tggu keputusan interview , sekali kita tak dapat ? 
Kat dua-dua tempat ada. Shah Alam dan Seri Iskandar. Cuma, bila dah masuk semester 7, pelajar dari Seri Iskandar akan masuk batch di Shah Alam. Kira gabung batch la. Biasanya kita akan tahu keputusan interview sebelum semester bemula la.hihihi.. Yang ni kena selalu update di website UPU. Kalau dapat pergi interview,biasanya akan dapat surat jemputan. Aww~ suweeet jew. Kalau awak tolak matriks dan betul-betul nak kos senibina ni, sekiranya gagal, boleh buat rayuan. Kalau gagal juga, boleh cuba sem depan. Macam akak, akak pergi intrview second time baru dapat tau. Mean time akak kerja dulu sebab tak nak kos lain. Nak architecture jugak. (lepas tu hampir 2x gak rasa nak give up dengan architecture. Huahua.. Sadis. Tapi sekarang dah okey.heeeee.. =B  ). Matriks? Tak tahu kenapa tapi saya tak sarankan adik-adik masuk matriks. Even ayah saya pensyarah pun tak begitu menggalakkan saya & adik beradik masuk matriks. First, sebab silibus yang kena cover banyak pastu cramp dalam masa yang sangat singkat. Second, sebab lepas masuk matriks, kamu kena compete lagi untuk masuk U.Maksudnya takde jaminan 100% kamu akan dapat masuk U lepas habis belajar di matriks. Third, sebab bila ayah saya tanda kertas periksa, dia kata budak STPM punya jawapan lagi mantops dari budak dari matriks. Meaning---> kualiti. Nanti tak pasal-pasal akhirnya kamu masuk U dengan result SPM kamu jugak..Sebab dah pernah jadi pada beberapa orang rakan. Bertambah tak membantu bila results masa matriks tak mantops. 


GOOD LUCK ADIK-ADIK!!!!
KALAU DAH DAPAT KOS SENIBINA JANGANLAH GIVE UP DENGAN MUDAH OKEY!
CHAYOK-CHAYOK! FIGHTING!!!  v(^__^)v


P/S: nak tanya apa-apa lagi pun boleh.. sila-sila..

193 comments:

  1. rajin copy buat research..
    copy makin comel...gud luck dear

    ReplyDelete
  2. Salam AR. Sophie (doa ni..sila *amin* kan..huhu)

    Akak nak tolong jawab soalan no 3.Ada tak IPTS untuk sambung part 1?Setahu akak IPTS yang ada ilah KLIUC (Kuala Lumpur Infrastructure University College) sebab ada beberapa orang kawan akak sambung part 1 kat situ.KLIUC belum dapat accreditation tapi tengah berusaha ke arah itu.huhu..

    oh,yang soalan no 8 pasal tak reti melukis tu akak nak ckp gak,akak dulu LK dapat D tapi lepas je ambil archi kat matrik uia n sekarang jadi ID..haha...Pandai melukis pun tak guna kalau malas belajar kan Sophie kan?huhu..

    Pesanan terakhir: Sophie!! Tukarla layout blog ni!! Susah nak komen woh...huhu..take care ye darling!

    ReplyDelete
  3. seronok baca pengalaman and kongsi ilmu bab ni. semua soalan terjawab. weeee

    ReplyDelete
  4. interesting...thanks fr sharing info

    ReplyDelete
  5. suka !!! :D hehe. tapi arc-hell-torture..

    ReplyDelete
  6. kak ayu jamal:
    nak tolong orang kena ikhlas sikit buat research.cewah!. makin comel..?hiuhiu..tengkiu..

    Airaniez Wirdani: wah! thanks for adding the info kak. haa ni dah tukar dah template sebab ramai complaint. hahah.

    nurdani: heheh.. nanti dani bolehlah share dengan orang lain pulak ye..

    Kyra Hizrina: you're most welcome =)

    Namee: hahah.. agak laa.. tp depends on your passion jugak laa..and mind set too..

    ReplyDelete
  7. apehal alamat UTM mesti ada karung berkunci????....

    ReplyDelete
  8. sis sophie...
    sy dpt kos prncgbndar n wilayah... berkaitan jugakk an ngan arch ni... coz di bwh fakulti senibina.. dan.... tmuduga nt ada ujian mlukis.. erm, kos sy ni sm x life dia nan arch ???thanks much much

    ReplyDelete
  9. sis.. kalu dip nya.. fakulti perak k s.alam..? thanks yaw...

    ReplyDelete
  10. oke tak kalau amek City U (city University college of scence and technology)?

    ReplyDelete
  11. Salam .
    kak , nk tnye ni .
    saye ambik diploma industrial design .
    mcm mne nnt bile dh graduate saye nak sambung ke bidang architecture pulak ??
    ade yg kate boleh . tp kene start dari mula .
    kene ambik sarjana muda sains senibina .
    boleh ke ???

    ReplyDelete
  12. sangat suka dengan post ni...amat membantu..kalau akak sophie tak sibuk(saja2 ckp, padahal tau sibuk..akak usha blog saya tau:)
    http://farinonly.blogspot.com

    terima kasih:)

    ReplyDelete
  13. erm..
    walupun saye bkn student senibina tp tetap nk bace gak..
    saje nk amek tau..
    hihihih

    ReplyDelete
  14. kak , klau ambik stpm samake dgn ambik diploma ? part 1 part 2 part 3 pening saya . kakak terangkn sikit .

    ReplyDelete
  15. @iman
    tak sama. Sebab STPM tu macam matrik la. Takde provide Part 1 pun.

    ReplyDelete
  16. @hana
    baguslah.kalau ada sesiapa yang nak amik course ni bolehlah awak jd kaunselor.cewah..

    ReplyDelete
  17. @Eyna red peace
    ok tu dari segi apa? soalan awak ni tak spesifik la.huhu.. asalkan ada accreditation should be okay.

    ReplyDelete
  18. kak sophie: kalau diploma seni bina di polimas pulak mcm mna?sma ka?lpas diploma kna msuk u balik ke utk lalui part 1 LAM?

    ReplyDelete
  19. @Anonymous
    kalau diploma polimas takde part 1 memang kena masuk IPTA/IPTS yang provide Part 1 LAM.

    ReplyDelete
  20. Salam..sye bkl stdy architecture at uitm Sri iskandar ..so sye nk tahu program ape n version bpe yg ptot ade dlm komputer utk stdy...n sye ni xbpe pandai nk kndali komputer..boleh k sye nk stdy architecture???

    ReplyDelete
  21. Salam..sye nk tnye akak Sophie ,sye ni xbpe pandai nk kndali an komputer ..so boleh k klu sye stdy architecture ni..program ape n version bpe yg ptot ade dlm komputer tok stdy architecture nihh...??...mnx kc detail answer.. :)

    ReplyDelete
  22. Nurul Humairah:
    Kalau awak baru masuk, 1st sem tak belajar software pun. Anyhow, kalau awak nak belajar jugak, basic ialah Autcad untuk drafting, SkethUp untuk 3D. Selain tu boleh juga belajar software lain seperti Revit, 3dMax, Rhino dan Vectorworks.

    ReplyDelete
  23. Si Loulan:
    Sy tak pasti sama tak dgn life budak archi sebab saya bukan student perancang bandar dan wilayah. huhu.

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum.
    dear kak sophie,
    saya mula-mula nak jadi designer.
    tapi lately saya punya hati mcm lebih kepada course architecture.saya ambil aliran pure acc and tambah subjek seni.saya cuma berdebar je.pastu bila baca info dari blog kak sophie, saya lebih confident nak menggarap banyak A masa SPM.hm.doakan saya dapat jadi architect ya:)
    -cekodokmerahjambu-

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum wbt Kak Sophie,
    saya student Matrikulasi Perak course accounting..
    saya teringin untuk mengikut jejak langkah kak sophie utk jadi Archi.. doakan saya dpt menjadi seperti akak..

    _AliaIman_

    <3 <3 YOur ArE my inspiration! <3 <3

    ReplyDelete
  26. hope can be like you someday! amin

    ReplyDelete
  27. sy nak tanya , sy dapat dip. senibina , tapi di bwh politeknik . sy nak tnya persiapan apa yg sy ptut buat sbb sy masuk bulan 12 , then ok ke dip seni bina katpoli berbanding u ?? pastu ,kan kat poli ni kira sy belajar part I kan , still boleh sambung part II ke nanti ? tQ , harap dpt bantu sy , sgt lahh takut ..

    ReplyDelete
  28. Ak ex polimas gak, skunk smbung UTM.. Bnda nie kene rajin, kalo x, tintong ar korang.. Ha2.. Tol x akak manis sophie? =)

    ReplyDelete
  29. Anonymous(cekodokmerahjambu):
    InsyaAllah.Amin

    Anonymous(AliaIman)
    InsyaAllah..Amin.. Good luck =) But I'm not that good to be your inspiration dear. huhu..

    Anonymous:
    =) Amin..please be better than me.

    ezaidatul akmar:
    belajar kat poli ok je. cuma tak pasti ada part 1 ke tak. kalau ada, yer awak boleh sambung Part 2 di uni. Kalau takde, awak still boleh pursue sampai Part 2 cuma duration dia lagi lama lah.

    Farizoul Akmal:
    Yerr! tepat sekali! kena rajin. kalau malas jangan amek archi.

    ReplyDelete
  30. Kak..sikit je sye nak tnye ni..urmm masa kat skolah dlu sye amek perdagangan..seni pon amek gak..agaknya saya layak ke mohon utk kos senibina ni?? thanks :)

    ReplyDelete
  31. kak sophie, still boleh ambil kos archi kalau tk ada fzk? Means dr aliran selain pure sc?

    ReplyDelete
  32. Joe Seph & Syahirah: cuba aje. Tak cuba tak tahu.

    ReplyDelete
  33. nak tanya pasal interior archi boleh? hehe.. mcm tak ada kaitan je :D

    ReplyDelete
  34. Salam kak sophie. nak tanya ni.
    apa beza diploma in architecture dengan diploma in building. konpius lah~

    hope kak sophie boleh send dkt e-meil ni

    diba.zoll@hotmail.com

    hope kak sophie dpt tlg~

    ReplyDelete
  35. salam kak..first skali dilla nk ucapkan thankz byk2 sbb kasi dilla smangat nk study ..dilla confuse nk jdi pe.apa dilla boleh hanya lukis lukis..sekrg lepas bca entri kak ni ,dilla yakin ,..errmm semangat ,,,tq tq tq kak ..love u

    ReplyDelete
  36. kos architecture kat infrastructure university college tu diiktiraf lam or PAM x????

    ReplyDelete
  37. salam kak. jpa/mara ade bkak biasiswa utk smbng part 2 oversea?

    ReplyDelete
  38. salam akak sophie.. saya nak tanya, saya sekarang form 4 so tahun depan nak ambil spm.saya berada di dlm aliran perakaunan. sya just belajar science biasa, perdagangan. saya tak bljar add.math, physic,chemist or bio tu sume.. tapi saya minat nak jadi arkitek.. tak pe ke klau saya tak ambil subjek lukisan kejuruteraan? macam mane peluang masa hadapan saya nanti?

    ReplyDelete
  39. assalamualaikum kak..
    nak tanya,
    kalau nak ambik Sarjana Muda Sains (seni bina) tu perlu ambik Lukisan Kejuruteraan ke dalam SPM?
    kalau yang tak ambik contohnya saya yang ambik aliran sains tulen ni tak layak ke?
    sebab saya memang berminat sgt2 nak ambik dlm bidang seni bina ni n memang excited nak mintak sarjana muda sains (seni bina) ni..
    sebab minat memang ke arah tu.. tapi yg ambik sains tulen masa spm tu sebab aliran tu je yang ditawarkan dekat sekolah selain akaun & IT..
    boleh tak eh kak sophie kalau takde basic LK tapi memang minat melukis?

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum kak..
    nak tanya,
    kalau nak ambik Sarjana Muda Sains (seni bina) tu perlu ambik Lukisan Kejuruteraan ke dalam SPM?
    kalau yang tak ambik contohnya saya yang ambik aliran sains tulen ni tak layak ke?
    sebab saya memang berminat sgt2 nak ambik dlm bidang seni bina ni n memang excited nak mintak sarjana muda sains (seni bina) ni..
    sebab minat memang ke arah tu.. tapi yg ambik sains tulen masa spm tu sebab aliran tu je yang ditawarkan dekat sekolah selain akaun & IT..
    boleh tak eh kak sophie kalau takde basic LK tapi memang minat melukis?

    ReplyDelete
  41. kak sophie.,,, saya minat nak jadi arkitek.. tapi saya takut bila saya dh amik course nie, n then x bleh nak continue... kalau boleh, kak bgtw skit apa yang akak blajar dlm menjadi seorang arkitek..
    .. tq..

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum kak, sebelum jadi arkitek(full time) mmng kena jadi ass.architect dulu ke utk dpt pengalaman belajar? saya skrng tgh tnggu result spm, and sy ambil pure science so possible tak apply jadi architect cuz sy x ambil seni visual. mana la tau kan kot kot pegi interview kena buat sketch yg standard ke.

    ReplyDelete
  43. akak, banyak x wang yg perlu dilaburkan utk ambil course ni? i mean walau dapat biasiswa pn masih xcukup ke?

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum kak , tmpg tnya kalau kita tak lepas kelayakan minimum untuk masuk sesuatu bidang tu.. tp kita still mohon.. rasenya ade peluang tak kita mungkin terpilih?? harap kak bole tlg jwb sbb saya tringin nk jd arkitek kat uitm tp result fizik saya( C+ ) minimum kena ( B ).. so nk tahu ptt ke saya mohon atau tak payah mohon terus??
    .. terima kasih..

    ReplyDelete
  45. Akak, akak belajar kat uitm mana ? akak amik diploma ke asasi ? berapa tahun ye ?

    ReplyDelete
  46. Hai kak sophie. I wanna ask you one thing and hopefully you can answer my question :) saya baru je dapat result spm and saya dah try check semakan selangkah (IMASCU)and result saya tak layak untuk program sarjana muda archi. tapi bila saya comparekan result saya dgn detail yg akak post di atas, hanya result phy/chem je kantoi dpt C+. saya amek Lukisan kejuruteraan and only got B for that subject,addmath also B and math A. Eng also C+ so can you tell me if theres still have a chance for me to take this course and get ready for interview or what? i really need your answer for my question sis :) thankyou

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum kak sophie. Saya ada hantar email kat akak. email saya aishahawaludin@yahoo.com saya harap akak dapat reply. saya email soalan kat akak

    ReplyDelete
  48. Akk, kalau lepas matrik nak masuk degree senibina boleh ke?

    ReplyDelete
  49. Akk sophie, kalau lepas matrik nak masuk degree senibina boleh ke?

    ReplyDelete
  50. hai kak Sophie! :D nak tanya, utk course ni, kan degree architecture kan, mmg kena guna result spm semasa ke? kalau result spm tahun2 sebelumnya tak boleh eh?

    ReplyDelete
  51. slm kak sophie. nak tanya linton university ada qualified dari lembaga arikitek malaysia x? dah terlajak jalan dah ._.

    ReplyDelete
  52. Hanamiko Sakura:
    Kalau saya boleh jawab saya jawab. Tapi saya tak amek interior archi.

    Anonymous January 14, 2013 at 8:47 PM :
    Saya dah pernah tulis entri psal course Building ni.

    Adilla Ariffin:
    Waalaikumussalam. Alhamdulillah. Good luck ye =)

    Anonymous January 27, 2013 at 5:00 PM:
    Not sure. Please check.

    Anonymous February 10, 2013 at 1:58 PM
    Not sure. Mara ada. JPA tak sure.

    hanjungwoo:
    Takpe. Cuba aje.

    Mira Ayu:
    Waalaikumussalam..Boleh je. Saya pun dari aliran sains tulin & takde LK..

    Anonymous March 6, 2013 at 8:21 PM
    banyak benda belajar dik. Belajar utk tak putus asa dengan mudah. tu paling utama.

    Anonymous March 16, 2013 at 3:42 PM
    Waalaikumussalam. Tak semestinya kena jadi ass architect. Kalau awak complete part 1 & part 2 LAM tanpa ada gap maka awak boleh jadi architect terus. Takde yang mustahil even awak dari pure science pun..

    Fara:
    bergantunglah pada perbelanjaan awak.

    Budakbarubelajar:
    kalau nak ikutkan kalau tak lepas kelayakan minimum memang susah sikit nak dapat sebab of course yang mana lebih layak akan didahulukan. Tapi apa salahnya mencuba.

    Anonymous March 24, 2013 at 10:47 PM
    Seriously adik, you can always try as much as you want. Tak salah mencuba. Yang salahnya bila putus asa sebelum mencuba.

    Aishah Awaludin:
    Waalaikumussalam. Kalau saya tak reply lagi mohon hantar lagi sekali. Saya dah lost track siapa yang email saya.

    Niney:
    boleh.

    Anonymous June 19, 2013 at 5:57 PM
    Yang tu tak sure la. Kena check dengan pihak uni atau cuba aje.

    Leysha Adie:
    Waalaikumussalam. I'm not sure about that.
    Sorry.

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum sis :) Nak tanya, kalau saya just amik aliran katering + pendidikan seni visual je masa sekolah mngh dan sambung form 6 utk amik course architecture ni, Boleh ke nak jadi arkitek? :/

    ReplyDelete
  54. salam kak, nak tanye ni. kalau diploma dr politeknik nak ke bach of archi uitm brp tahun ye? boleh transfer credit? and and apa beza sains archi dgn pure archi?

    ReplyDelete
  55. thanks for the information! sangat berguna!

    ReplyDelete
  56. Hai kak sophie. Saya nak tanya kalau sarjana muda sains seni bina ni untuk diploma ke?

    ReplyDelete
  57. banyak tak kos yang digunakan ye kak

    ReplyDelete
  58. @Farisha Aqillah

    Mohon awak check requirement dalam website uni yang awak nak pilih. Sebab saya memang tak tahu.

    ReplyDelete
  59. @Anonymous

    Sarjana Muda Sains = Bachelor of Science. jadi ia bukan diploma. Tapi pelajar diserap dari SPM

    ReplyDelete
  60. kalau result 4a 1b 2c 2d still boleh ambik ke course ni? :<

    ReplyDelete
  61. Kalau result 4a 1b 2c 2d boleh ke ambik course ni? :<

    ReplyDelete
  62. Hye akak sophie..saya nak tanya .. kalau kelayakan masuk diploma seni bina, kalau Bahasa inggeris gred D , dapat tak masuk? huhu

    ReplyDelete
  63. Hai kak sophie.. ada loney nak tanya .. pasal kelayakan masuk seni bina tu, jika bahasa inggeris gred D , boleh tak masuk kos seni bina? huhu

    ReplyDelete
  64. Hai akak sophie..oney nak tanya .. :( jika kelayakan masuk kos seni bina,jika bahasa inggeris gred D ,boleh tak masuk kos seni bina? :(

    ReplyDelete
  65. salam , kak sophie..
    saya dah mohon untuk sarjana muda seni bina uitm .
    keputusan inteview dah kluar tadi
    tapi saya tak dapat ..
    ada x chance utk saya jadi archi ni ?
    kene buat rayuan ke...
    atau ade tak intake inteview yg kedua?
    sbb saya mmggg betul2 nk amek archi .. huhu

    JaneMenibaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh buat rayuan mahupun tunggu intake next sem.
      atau apply politeknik atau IPTS lain.

      Delete
    2. rayuannya mcm mana eh nak buat?

      Delete
    3. pergi fakulti tersebut & tanya proses dia macam mana.

      Delete
  66. kak nak tanye utk budak spm MUET tu kene ambik jugak ker???

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau lepasan SPM dan nak masuk uitm dalam Bsc Architecture,
      setahu saya tak payah. Tapi lagi afhdal kalau awak call pejabat FSPU.

      Delete
  67. @Diana roses

    minimum sekarang ni B i rasa.

    ReplyDelete
  68. Kak...kalau orang yg ambik kos diploma lain (cth:diploma bangunan) bleh masuk dalam bachelor Arkitek x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. tapi start dari Part 1 la. ibarat start sama dgn pelajar lepasan SPM.

      Delete
  69. akak, saye dapat asasi seni bina and reka bntuk alam skitar kat uia..berape target belanje kat sane and adekah laptop dperlukan spnjang pmbelajaran??saye bukanlah dri golongang berada nie..huhu

    ReplyDelete
  70. Salam, akak. Kalau ambik course ni, maths dan fizik dia mcm mana? Course ni melibatkan Maths biasa atau Additional Maths?

    ReplyDelete
    Replies
    1. fizik basic. Maths bukan math biasa mahupun additional maths. kedua2nya tiada.
      tapi perlu belajar structure. (campuran fizik & basic maths) <--tak susah sangat pun

      Delete
  71. Baru je abea dip archi dr ipts.. ingat nak sambung part 1 degree kt ipta, tp dengar2 susah gila nak dpt .. dalam ribuan permohonan tu berapa kerat je masuk.. terus down... haish la nasib...

    ReplyDelete
  72. assalamualaikum..kaq,kalau sy amek ism landskap,boleh tak sy sambung master dlm id...
    n...kalau sy amek ism id,bleh tak sy sambung master landskap...hrp reply yep!
    tq~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manalah saya nak tahu dik. saya tak study kedua-duanya. Apa kata awak hubungi pihak yang sewajarnya?

      Delete
  73. salam kak, kalau ipt tu just tawarkan part I memang kita kena teruskan sambung part II eh? contohnya kala saya ambil archi kt Taylor's yh provide just part I so lepas habis study saya kena apply other u yang offer part II ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau awak nak jadi arkitek, iya.awak kena habiskan sampai part 2. Kalau ada part 1, awak layak jadi Assistant Architect. Maka kalau awak nak jadi arkitek, jadi iya..apply uni yang ada part 2.

      Delete
  74. As slm sis .. sbnrnyaa sy da trsasar ambik account sy x minat pun tpi sy da na abis dip account .. Sy mint arkitek sngt2 sbnrnya ... jd soaln sy bole x sy ambik degree arkitek ?? ~T_T~

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam. Boleh. Degree yang bersamaan denga Part 1 LAM. Degree di UiTM.

      Delete
  75. As slm sis .. sbnrnyaa sy da trsasar ambik account sy x minat pun tpi sy da na abis dip account .. Sy mint arkitek sngt2 sbnrnya ... jd soaln sy bole x sy ambik degree arkitek ?? ~T_T~

    ReplyDelete
  76. Salam. Nk tanya. Sy amek bsc architecture part 1 LAM. Tp utk Part 2 igt nk smbung kt UK dengar2 kene ade RIBA part 1 baru boleh smabung part 2 kt sana. Mcm mane ye nk dptkan riba prt 1 tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah dengar2. Boleh je study UK even takde RIBA part 1. Cuba je apply dulu.

      Delete
  77. Salam akak tlg la blas..sy tgh tunggu rsult spm thun ni n nk isi upu..sy bdk pure science n xde lgsung basic LK or seni ..just nk tnye dia punya interview mcmane
    ek? Susah x?sy tkut x dpt la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau awak nak pergi interview pun takut, macam mana nak jadi arkitek? Susah atau tak pergi aje. Tak dapat masih boleh study architecture di IPTA/IPTS lain.

      Delete
  78. Assalamualaikum, kak Sophie,akak masuk kos seni bina melalui keputusan SPM ke ataupun dari Asasi/ Matrikulasi?

    ReplyDelete
  79. Akak Sophie, klaw gred SPM cukup-cukup mkn je utk Memenuhi SYARAT AM UNIVERSITI ni.. cam mne? ( fiz- B, math- B+, psv- A+, dan eng- C).. rasa2nye bolehkah? mcm tkut pula nnti sy tak dpt angkat ni course.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya manalah tahu nak rasa2 awak akan dapat ke tak. Saya ni bukan peramal masa depan. Sekarang ni apply je dulu. Kemudian baru tahu dapat ke tak dapat. Kalau tak dapat, cuba buat rayuan. Kalau rayuan pun tak dapat, masih banyak tempat IPTA/IPTS awak boleh pergi utk study course ni. Politeknik pun ada.

      Delete
  80. Assalammualaikum kak sophie 😊 kalau saya lulus interview course dip perancangan bandar dan wilayah kan then if saya dapat pointer lebih 3.0 pastu nak tukar ke course senibina layak tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak bekerja di bahagian pengambilan pelajar jadi saya tak tahu. Saya harap awak boleh tanya pihak fakulti sendiri. Ini di luar bidang kuasa saya.

      Delete
  81. Salam kak Sophie.. 😊 kalau saya lulus interview course dip perancangan bandar dan wilayah kan kalau saya dapat pointer lebih 3.0 then nak tukar ke course seni bina tu layak tak? Or nak kena buat permohonan?

    ReplyDelete
  82. salam kak sophie, kata2 kak sophie srsly membakar semangat saya untuk jadi seorang archi! memang saya minat sejak kecil lagi nak jadi archi tetapi result spm saya tidak sebeberapa; 3A 5B & 1D ((D subject maths :c [art stream])) so nak tanya kalau uitm((senibina)) dorang pilih kita utk temuduga mcm mana eh? based on result & kelayakan kan? if tak ikut kelayakan, ada ke possibilty utk dorang nak amik kita ke temuduga??

    and sebenarnya maths ni penting ke dlm course architetcure ni? bukan lah nk kata tk penting tapi ada byk guna calculation ke tak eh? calculation in measurement and all?
    and boleh ke kalau at first saya amik diploma interior design ataupun arts&design lepastu degree amik architecture?((memandangkan kelayakan dorang senibina nak maths at least C)) or like akak sophie ckp sem 1 amik course lain and kalau pointer lebih 3+ sem yg seterusnya boleh amik course lain?

    Harap2 kak sophie dpt balas secepat mungkin sbb seriously skrg tgh buntu sbb nak sgt amik course architecture & nak kena isi UPU yg kena submit before end of this month >_<

    TQSM xx -dreamerj

    ReplyDelete
  83. salam kak sophie, kata2 kak sophie srsly membakar semangat saya untuk jadi seorang archi! memang saya minat sejak kecil lagi nak jadi archi tetapi result spm saya tidak sebeberapa; 3A 5B & 1D ((D subject maths :c [art stream])) so nak tanya kalau uitm((senibina)) dorang pilih kita utk temuduga mcm mana eh? based on result & kelayakan kan? if tak ikut kelayakan, ada ke possibilty utk dorang nak amik kita ke temuduga??

    and sebenarnya maths ni penting ke dlm course architetcure ni? bukan lah nk kata tk penting tapi ada byk guna calculation ke tak eh? calculation in measurement and all?
    and boleh ke kalau at first saya amik diploma interior design ataupun arts&design lepastu degree amik architecture?((memandangkan kelayakan dorang senibina nak maths at least C)) or like akak sophie ckp sem 1 amik course lain and kalau pointer lebih 3+ sem yg seterusnya boleh amik course lain?

    Harap2 kak sophie dpt balas secepat mungkin sbb seriously skrg tgh buntu sbb nak sgt amik course architecture & nak kena isi UPU yg kena submit before end of this month >_<

    TQSM xx -dreamerj

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak pilih mana-mana uni pun, saringan pertama dah tentu lah results dan kelayakan. Most probably awak takkan dipanggil temuduga kalau results awak tak layak. Sebab ramai lagi students yang layak dapat so kenapa harus panggil yang tak layak? Maths basic je dalam senibina. Dulu ada study subject structure (more to civil engineering punya calculation. macam fizik campur maths tapi very basic tak susah sangat pun).

      Awak boleh ambil apa sahaja course yang awak nak sebelum ambil degree architecture. Tapi hendaklah diingatkan yang step awak kena start dari zero juga macam lepasan SPM yang lain. Awak kena start dari Part 1 LAM. Tak boleh terus jump into Part 2.

      (sorry saya tak dapat balas secepat mungkin tapi harap dapat jadi pedoman untuk orang lain)

      Delete
  84. Assalamualaikum kak,
    City U ok ker? Bagi pandangan sedikit. hehe

    ReplyDelete
  85. Assalamualaikum sis, nak tnya kalau add maths C+ and bi B+ boleh apply ke course Ar ?

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum akak, kalau time interview dia tanya "kenapa pilih uitm instead of uia?" nak jawab apa huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.
      UiTM ada pengiktirafan antarabangsa (British) which is RIBA. Hanya ada 2 universiti dalam Malaysia yang diiktiraf. uia tak termasuk dalam list.

      Delete
  87. Assalamualaikum akak sophie. saya nak tanyak sekiranya saya belajar Kolej Vokasional sekarang ni tapi tak ambik SPM? saya sedang belajar ambik Diploma Teknologi Pembinaan. Kalau saya sambung belajar ambik Degree nanti, dpt tak saya ambik Degree Senibina mcm akak ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. But it's a long way to go. Awak mungkin akan belajar lebih beberapa tahun.

      Delete
  88. assalamualaikum kak! ekonomi saya dapat E . still boleh mohon for dip seni bina ke? math dapat C and seni dapat Bt. tapi ekonomi dapat E. layak lagi ke nak mohon for diploma seni bina ?

    ReplyDelete
  89. Assalammualaikum akak sophie ..saya lepasan pelajar spm tahun 2014 saya nak tanya klau amik diploma seni bina politeknik lebih bagus ke atau diploma dari uitm.. saya betul naif sangat ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah tentu lah masuk universiti lebih baik daripada politeknik (dari segi ranking)

      Delete
    2. Politeknik Port Dickson dah tawarkan Sarjana Muda Sains Senibina (JV Universiti Sains Malaysia-Poli PD)(Part 1) , so kalau masuk diploma Senibina Politeknik tiada masalah jika tiada tempat di Universiti untuk sambung Part 1. Cuma belajar diploma tak dapat Part 1 jelah.

      Delete
  90. Assalamualaikum Kak
    Boleh ke nak sambung belajar dekat U timur tengah?
    Macam tak dapat peluang pekerjaan je bila balik Malaysia nanti?
    -worried-

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.
      nak sambung, sambung jelah. itu hak awak.
      Peluang pekerjaan, tak cuba tak tahu. Kalau tanya saya, mana lah saya nak tahu? =)

      Delete
  91. Assalammualaikum . Akak, boleh tak lepasan matrik memohon bidang senibina ni ? Saya minat sangat dengan kos ni . Lagi satu saye tak ambil pun subjek lukisan kejuruteraan atau seni. Akak rase saya layak tak memohon ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Akak tak boleh lah nak main rasa-rasa pulak dik. Sila rujuk website IPTA/IPTS untuk check syarat kelayakan.

      Delete
  92. Assalammualaikum kak sophie.saye nak tanye sikit ni.kalau saye ambik dip archi di iukl,adakah saye boleh melanjutkan pelajaran ke peringkat degree di universiti terkemuke seperti UM?
    Dan..iukl just provide part 1,then,andai kate saye belajar di UM,saye just ambik part 2 saje?maaf,a little bit confius.tq~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya boleh. Part 1 di tempat lain, part 2 di tempat lain memang boleh. macam apa yang saya buat. Part 1 di uitm, part 2 di UK.

      Delete
  93. Asalam akak... Saya pelajar Art n design (uitm) sem 1. Pada awalnya, saya mohon seni halus dengan harapan dpat sambung seni bina... Saya lulus interview tapi dpat seni reka tekstil... Saya minat sangat dengan seni bina tapi my lecturer kata if saya pelajar seni halus, peluang nak ke seni bina tu ade tapi kalau tekstil dia tak pasti... Ada yg mencadang supaya saya tukar course di sem2 nanti... Boleh ke akak? Still ade ke harapan utk saya ke arah seni bina???? i really need your help...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. start dari zero lah macam lepasan SPM. Bab tukar course tu kena tanya pihak fakulti/uni sendiri. Sebab dulu boleh (dengan syarat pointer atas 3.0 ke 3.5 sorry tak ingat) Cuma sekarang mungkin dah lain. Wallahualam. sebab tu mohon awak tanya pihak fakulti sendiri.

      Delete
  94. assalamualaikum kak, saya dapat tawaran seni bina di uitm dan um, boleh saya minta pendapat akak? saya pening nak pilih mana satu. um bagus sebab nama dia, uitm architecture tu mmg bagus, tapi saya masih keliru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. depends pada awak. Kalau UiTM, semua bumiputra with majoriti Melayu. Kalau nak bersaing dengan sihat, masuk UM. UM ada pelajar kaum lain juga. Mungkin akan jadi lebih rajin sebab to be honest, environment semua Malay pun ada kekurangannya juga seperti malas/kaki ponteng etc. Cuma, UiTM ada international recognition dari UK sedangkan yuran paling murah sekitar RM1000 setahun. Hanya UiTM dan UTM sahaja uni dari Malaysia yang ada international recognition (RIBA) ni yang tak ramai orang tahu. So kalau rasa nak pergi overseas (UK), belajar di UiTM agak membantu. Tak pula bermaksud kalau awak lepasan UM awak takde peluang pergi sambung overseas. Depends pada portfolio awak juga nanti. So think wisely. (walaupun reply agak lambat tapi harap boleh jadi pedoman untuk orang lain)

      Delete
  95. Assalamualaikum kak, yang syarat minimum mcm 'math/addmath' tu dua dua kene B ke cmna kak?

    ReplyDelete
  96. Kak sopphie, kalau student matriks nak amik kos ni mcm mana pulak? Boleh ka sambung degree terus dlm kos seni bina ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. try lah apply dulu. dalam borang UPU tu cuba tengok, ada tak permohonan tu dibolehkan untuk budak lepasan matriks? cuba rajinkan buka website IPTA/IPTS yang tawarkan course ni.

      Delete
  97. Salam kak sophie. UPM ada buat fastrack utk asasi and kena sambung sekali lah kan dekat sana.
    tapi ni soalan saya, apa beza bacelor senibina dengan bacelor sains (senibina)? kalau nak jadi arkitek kena ambil yg mana satu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pernah tanya lecturer kenapa ada 'sains' kat bachelor degree kitorang. katanya sebab ada subject sains sekali yang diserapkan. Wallahualam. Tapi memang ada belajar fizik & chemistry dulu. Pasal UPM tu saya memang tak tahu. Kalau nak jadi arkitek, ambil lah mana-mana yang ada accreditation Part 1 dari LAM. Refer balik link LAM yang saya dah TEPEK DI ENTRI NI.

      Delete
  98. Salam nak tanya, apa yang saya faham kalau dari diploma lain(cth: diploma interior design), tapi nak sambung archi, kene start dari bawah(BSC in Architecture) which is semester1 kan? tkde ke skip to semester 3?(sebab diploma in same fakulti) ?

    And if total sampai part 2(BA in Architecture) semua berapa tahun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, secara tepat lagi, kena start dari any program yang ada LAM Part 1 recognition. Dulu kalau dari matriks memang ada skip to sem 3 terus. Tapi sekarang saya tak pasti. Boleh try berhubung dengan pejabat fakulti untuk kepastian.

      Delete
    2. Ohh I see. Thank you for taking your time on this matter. Semoga berjaya dunia dan akhirat! :D

      Delete
  99. Hai kak sophie ,saya intan baru masuk form 4. Saya nk tanya ...sepanjang akak kat U banyak x cabaran yng dihadapi?
    Lagi satu soalan... Apakah ciri2 yng perlu ada pd seseorang utk jadi arch?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai. Iya, mestilah banyak. Tapi apa lah ertinya hidup kalau takde cabaran kan. Hehe.

      Ciri-ciri: hardworking (malas tak sesuai), tegas, tak malu nak communicate atau berdepan dengan orang, sharp, rational, kreatif, boleh kerja ikut deadline, boleh kerja dalam keadaan yang pressure.

      Delete
  100. Hai kak sophie saya intan tingkatan 4.... saya nk tanya apak ciri2 yng patut ada pd seseorang utk jadi arch

    ReplyDelete
    Replies
    1. cekal, kuat semangat, kena tahan kena fire/marah/maki, boleh sesuaikan diri dengan keadaan & orang dengan baik sebab course ni banyak kena berinteraksi dengan orang. Berani, sebab akan ada banyak presentation, pandai berbahasa Inggeris memang bonus & lagi bagus (lambang keyakinan gituh, especially bila kena deal dengan client/consultants/etc dari luar selain orang Malaysia). Kena biasakan tak cukup tidur, beauty sleep hampir pupus kalau masa student life. Masa working life ok skit kot. Kena biasakan diri multitask. Kena heartless sebab akan berdepan banyak isu yang *&%@$#@!! banyakkan berdoa supaya hati tenang okay. All the best.

      Delete
  101. Assalammualaikum kak Sophie, saya nak tanye sikit,mse spm haritu saya hanya amik bidang geo,arab,psy,pqs,mt and sc tulen shja.. kalau saya mohon diploma seni bina ni, saya berPeluang x utk dpt diplma ni.. lgi pon saya minat seni, cume mse spm x de subjek yg berkaitan dgn subjek seni..saya mmg dri dulu lgi minat jdi arkitek..so, ape pendapat akak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Pendapat akak ialah, sila refer entri ni.
      http://sophiealyahya.blogspot.my/2015/12/hala-tuju-nak-jadi-arkitek-lepas-pt3.html

      honestly saya tak kisah pun subjek apa awak ambil dan tak ambil. subjek apa yang awak skor & tak skor. tapi saya kisah kalau awak abaikan entri yang saya bagi ni dan still tak faham-faham lagi.

      Terima kasih.

      Delete
  102. Assalamualaikum kak.akak mase lepas spm amek course asasi seni bina ke diploma seni bina?
    Apa bezanya kak?saya confuse sama ada nk pilih asasi ke diploma.saya tengok kt borang upu asasi seni bina hanya ada di uiam saja.adakah pembelajarannya sama?
    Saya teringin sgt nk jadi arkitek.
    Jawapan akak sgt saya appreciate.tehee:-)

    ReplyDelete
  103. Assalamualaikum kak.akak mase lepas spm amek course asasi seni bina ke diploma seni bina?
    Apa bezanya kak?saya confuse sama ada nk pilih asasi ke diploma.saya tengok kt borang upu asasi seni bina hanya ada di uiam saja.adakah pembelajarannya sama?
    Saya teringin sgt nk jadi arkitek.
    Jawapan akak sgt saya appreciate.tehee:-)

    ReplyDelete
  104. Kak sophie,saya sgt meminati kak sophie,byk ya kakak bersabar dlm mnjawab soalan2 dri pengomen.hihi.saya nak tanya,akak dulu lps spm amek asasi seni bina ke diploma seni bina?saya ni spm candid 15,saya cuma nk tau ape bezanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sebab minat saya. Blushing saya disini. Lepas SPM saya ambil diploma senibina di UiTM. Tapi sewaktu dalam pengajian, program diploma senibina dinaiktaraf jadi degree. So saya memang untung sebab dari SPM terus dapat degree. =) Asasi lebih pada general. kalau diploma/degree, dah masuk pengkhususan. Plus kat asasi kalau habis belajar pun kena bersaing dengan orang lain untuk masuk degree so kena dapat result yang bagus.

      Delete
  105. Assalamualaikum kak. Nk tanya maksudnya sarjana muda sains seni bina kat uitm belajar part 1 and part 2 lah ya? Total semua 6thun? Do I get it right?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Yes, exactly right. You are brilliant! =) Thanks for doing your own study.

      Delete
  106. assalamualaikum akak,klau saya isi upu ambik asasi sains fizikal nih bley smbung seni bina x

    ReplyDelete
    Replies
    1. refer entri ni please.
      http://sophiealyahya.blogspot.my/2015/12/hala-tuju-nak-jadi-arkitek-lepas-pt3.html

      Delete
  107. Assalammualaikum..kak sophie...dah lama sy stalk blog akak sebab nak baca entry pasal architecture. Sy minat dlm bidang ini dan sy baru form5 tahun ini.Tapi sy bukan aliran sains tulen..sy aliran sains teknologi,bdk ict.boleh ke sy belajar bidang ni klu bukan aliran sains tulen? Kawan2 sains stream sy ckp mesti ada fizik dan chemist klu nak masuk bidang ni.Sy betul2 minat bidang ni T.T...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.
      Refer entri ni please. http://sophiealyahya.blogspot.my/2015/12/hala-tuju-nak-jadi-arkitek-lepas-pt3.html

      Delete
  108. kak kalau saya dapat tawaran dri poli premier dip. senibina sama mcm kat uitm gak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu diploma satu degree. Mana nak sama. Pengajian mungkin ada persamaan. Peringkat pengajian obviously berbeza.

      Delete
  109. Assalamualaikum akak,saya dah ada Part 1 n plan nak sambung Part 2 overseas. Boleh ke kalau saya sambung di negara yang tak diiktiraf oleh LAM? Ada yg kata boleh,tapi sy tak berapa clear

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Sila rujuk website LAM. Ada jelaskan macam mana nak dapatkan part 2 bagi program luar negara yang tak diiktiraf tapi study content macam part 2.

      Delete
  110. Salam kak sophie, kalau chemistry saya D but yg lain semua okay, boleh tk dpt kos ni

    ReplyDelete
  111. salam, doakan sye lulus temuduga sabtu ni kak sophiee heee debo nii

    ReplyDelete
  112. Kak Sophie.kalau Dari form 6 nak smbung ambik kos ni boleh kan? Form 6 jurusan apa lbih baik?

    ReplyDelete
  113. Salam kak sophie,,, Saya pelajar f5 thn ni, n sya tgh tunggu result upu keluar. Saya mintk asasi snibina uiam sbg pilihn pertma. Sebenarnya sya nk sgt mohon sarjana muda seni bina dkt uitm tpi sya adelah bukak iMascu, app yg gna utk smaksyarat minimum ke ipta yg under upu tuh, tpi sistem tuh kata saya x layak utk mohon kos tu. Padahal mmg trg2 saya lps syart min kos tuh, Kawan saya yg x layk mohon matrik pon layk mohon kos tuh, sedangkn saya x layak.Jadi ksudahannya saya x letak kos snibina uitm di dlm upu saya, tpi sya mula ragu2 yg saya mmg x layk mohon ataupun sistem tuh yg meragam.. Hmm... Ada ke cra utk saya mohon kos ni di uitm sbb sya dgr yg pluang kerja utk graduan uitm dlm kos nih lagi besr brbding uni yg lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.
      Cuba lagi untuk sem berikutnya kalau betul awak layak. Kalau ada masalah lagi cuba hubungi pihak uitm. Lagi bagus guna website daripada apps. Takut ada apa-apa yang hidden kalau apps layout.

      Delete
  114. Salam kak sophie,,, Saya pelajar f5 thn ni, n sya tgh tunggu result upu keluar. Saya mintk asasi snibina uiam sbg pilihn pertma. Sebenarnya sya nk sgt mohon sarjana muda seni bina dkt uitm tpi sya adelah bukak iMascu, app yg gna utk smaksyarat minimum ke ipta yg under upu tuh, tpi sistem tuh kata saya x layak utk mohon kos tu. Padahal mmg trg2 saya lps syart min kos tuh, Kawan saya yg x layk mohon matrik pon layk mohon kos tuh, sedangkn saya x layak.Jadi ksudahannya saya x letak kos snibina uitm di dlm upu saya, tpi sya mula ragu2 yg saya mmg x layk mohon ataupun sistem tuh yg meragam.. Hmm... Ada ke cra utk saya mohon kos ni di uitm sbb sya dgr yg pluang kerja utk graduan uitm dlm kos nih lagi besr brbding uni yg lain..

    ReplyDelete
  115. Assalamualaikum.. nk tanya,sebelum ni sy amik dip art&design in uitm.. so boleh ke smbung degree interior design? Berapa tahun n boleh buat pengecualian credit tak ye? muet band berapa ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.
      Honestly, saya tak tahu.

      Saya tak ambil course interior design jadi tak tahu lah berapa tahun & pengecualian kredit, muet pun tak pernah ambil. Jadi macam mana ya saya nak tahu? Apa kata awak call je pihak uni atau fakulti kan lagi afdhal.. =)

      Delete
  116. Akak kalau saya buat dip senibina di kktm after that sambung degree kat uitm. Berapa tahun eh degree ada pengecualian kredit tak? Harap kak sophie boleh bagi respon. Tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak sure hal ni. Boleh hubungi pihak fakulti ok. Saya tak pernah buat pengecualian kredit & tak pernah transfer dari tempat lain ke uitm. tu yang tak tahu tu.

      Delete
  117. asalamualaikum kak, nk tanya utk dip architecture apa nama btul dia. sya tgh pening nk buat rayuan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Ni kalau awak habis baca entri ni pun dah cukup untuk jawab soalan awak. Diploma architecture is diploma architecture la. Saya pulak pening soalan awak. Refer entri ni, soalan no.3 bawah column degree awarded.

      Kecuali uitm, takde diploma senibina. tapi lepasan SPM akan terus diserap masuk Bachelor of Science (Architecture).

      Delete
  118. Assalamualaikum kak, saya nak tahu apa beza Bachelor Senibina dengan Bachelor Sains Senibina. Terima Kasih :)

    ReplyDelete
  119. salam kak sophie. first of all thank you so much sebab update entry yg sngt membantu saya ni hehe. second, course ni boleh ke pelajar aliran sastera ambik? and ramai tak perempuan yg ambik course ni? thankyou in advance :)

    ReplyDelete
  120. Salam sophie. Sorry nak tanya usually macam pengambilan sesi 2 sarjana muda senibina. Berapa ramai eyh yang akan dapat? Macam haritu about 30 lebih lah yang pergi iv. Adakah smua akan dpt? Kalaun tak dapat mana? Adakah peluang masih terbuka? Thanks.

    ReplyDelete
  121. Salam sophie. Sorry nak tanya usually macam pengambilan sesi 2 sarjana muda senibina. Berapa ramai eyh yang akan dapat? Macam haritu about 30 lebih lah yang pergi iv. Adakah smua akan dpt? Kalaun tak dapat mana? Adakah peluang masih terbuka? Thanks.

    ReplyDelete
  122. Salam ssophie pengambilan sesi 2 uitm utk kos archi ni. Berapa ramai yanh dorang akan pilih utk second intake eh? Sebb baru baru ni about 30 person iv. So kalau tak dpt nak buat mcm mana?

    ReplyDelete
  123. Salam kak Sofie...wow even blog ni dh lama akak buat tp sngt membantu..sy form 4 ni bnyk persoalan yg muncul dlm kepala otak ni...tq sngt2 sbb persoalan tu semua akak dh jwb...LK sy alhamdulillah setakat ni A+ maintain...nak jd cam akak..doakan sy yer huhu

    ReplyDelete
  124. Salam kak Sofie...wow even blog ni dh lama akak buat tp sngt membantu..sy form 4 ni bnyk persoalan yg muncul dlm kepala otak ni...tq sngt2 sbb persoalan tu semua akak dh jwb...LK sy alhamdulillah setakat ni A+ maintain...nak jd cam akak..doakan sy yer huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aslm kak, nak tanya kalau diploma senibina politeknik boleh sambung degree di uitm x? And nak tahu lah apa result spm akak boleh hehe

      Delete
    2. Sekarang ni, ramai lepasan Diploma Seni Bina Politeknik sambung Part 1 di Univ., Cth di USM, UKM dan UTM. Cuma Uitm tiada pengambilan dari Diploma Politeknik sebab PoliPD sudah tawarkan Sarjana Muda HBP (Architecture) Part 1. Tapi Univ lain yang tawarkan Part1 memang ambil lepasan Diploma Politeknik.

      Delete
  125. assalamualaikun..kak..ape beza seni bina dengan kejuruteraan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Try cari kat Google dan Youtube untuk lebih detail.

      Delete
  126. Hi kak sofie nak tnye kos senibina yg part 1 semuanye ade ke dkat IPTA ? Ade tak yg takde? Just ask😊🤗harap2 kak sofie bcelah komen nie and answer😌

    ReplyDelete
  127. Hi kak sofie nk tnye kalau part 1 senibina mmg semua ade dkat IPTA KE? Ade tak yg takde just ask��Harap2 kak sofie bce and reply blik tq❤️

    ReplyDelete
  128. Hi kak Ar. Sophie ! Agak ii boleh tak sy nak apply kos senibina tapi time spm sy tak ambil subjek apa ii yang berkaitan seni

    ReplyDelete
  129. ssup akak....kalau cth saya amik addmath n score mcm lulus je...dia ada mcm advance dgn org yg x amik addmath or lagi teruk drpd org yg x amik addmath langsung

    ReplyDelete
  130. ssup akak...saya amik addmath pastu addmath mcm cukup lulus je...dia ada priority tak utk sapa yg amik addmath or org yg x amik addmath langsung lagi bagus drpd org amik addmath pastu lulus cukup makan

    ReplyDelete
  131. asslm. kak, kalau mcm ayah saya pemastautin tetap,mak saya bukan warganegara. saya warganegara. so boleh ke masuk uitm .sebab saya ada dgr kalau mak ayah dia bukan warganegara ,dia takleh masuk uitm ?

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum akak saya student poli dungun (konvensional) ambik course kejuruteraan awm. Saya dpt A dlm lukisan kejuruteraan n autocad. Saya punye pointer cume 3.32. Saya nk tnye pendapat akak kalau sambung degree dlm seni bina senang x kalau student poli mcm saya diserap. Sebab saya daripada course kejuruteraan awm. Adlh jgk bljr mngenai building structure semue.

    ReplyDelete
  133. salam kak sophie.. diploma uitm yng mana ye yng memboleh kan saya smbung pure arch d degree nanti selain ijazah senibina tuh?? kalau dip hiasan dalaman ,bangunan boleh ke??

    ReplyDelete
  134. Assalam akak..saya fresh graduate environmental engineering. Tapi saya ni dari kecik hobi melukis. Melukis bangunan mmg paling saya suka. Boleh ka nak jadi arkitek guna course saya ambik ni? Tq akak
    .

    ReplyDelete
  135. Assalam kak sophie...Sy lepasan spm2018 n berminat nk join ke architechture.

    Tp kan.Sy dpt peluang masuk ke UTP ngan asasi kejuteraan awam.So far sy nk tanya boleh ke dgn asasi tu sy pergi ke degree dlm senibina?

    ReplyDelete
  136. assalamualaikum kak, pointer saya semasa diploma tidak cukup tuk melayakan saya masuk ijazah senibina mcm mane kak. semua saya dah call. saya buntu. sedangkan saya ade pengalaman sebagai technicall assistant di firm architect. mcm mane kak?

    ReplyDelete
  137. Asalamualaikum saya diploma uitm in interior design.. kalau saya tukar ambik course architect saya akan dapat tranfer credit x..course degree saya nama interior architecture dari fakulti yang sama

    ReplyDelete
  138. Assalamualaikum kak...nak tanya,,saya dip archi di polipd..tapi masa sem1 ade prob dgn sbjek design...so mempengaruhi seluruh pointer cgpa saya..sekarang ni saya dah habis tapi pointer cgpa saya 2.47...agak2 saya boleh sambung degree lagi ke dgn pointer mcm ni 😭 mmng nak sangat smbung...tpi sebab pointer teruk rse cm x d peluang dah..nk mnx kje firm archi pon susah untk cari pngalaman 😔

    ReplyDelete
  139. Assalamualaikum kak...nak tanya,,saya dip archi di polipd..tapi masa sem1 ade prob dgn sbjek design...so mempengaruhi seluruh pointer cgpa saya..sekarang ni saya dah habis tapi pointer cgpa saya 2.47...agak2 saya boleh sambung degree lagi ke dgn pointer mcm ni 😭 mmng nak sangat smbung...tpi sebab pointer teruk rse cm x d peluang dah..nk mnx kje firm archi pon susah untk cari pngalaman 😔

    ReplyDelete
  140. salam semua..adik2 yg brjaya lanjutkan pelajaran dlm bidg anda tahniahya..sis jus nak share sini-jika ada brminat nak ambl bidg pendidikan awal kanak-kanak/education/commerce/nursing/art-bole wsp sis 011-16930576-bolehla sis bg penerangan ckit sbb jaga progrm tu..tenkiu

    ReplyDelete
  141. Camner nak apply arkitek kalau tak ambik lukisan kejuruteraan?

    ReplyDelete
  142. Salam, saya dapat iv online untuk dip senibina. Saya pun tak sangka dapat walaupun tiada subjek fizik,LK dan Addmaths. Tambah pulak untuk Syarat temuduga tahun ni lain sikit sebab dia suruh hantar video. Saya nak tanya sambungan selepas diploma seni bina ni boleh ambik degree kan? Kalau degree course seni bina tu saya sambung belajar lagi untuk 4 tahun ke ada cut ?

    ReplyDelete
  143. Salam,kak saya lepasan spm.waktu isi upu saya x dpt course senibina tapi dapat graphic design .persoalannya,boleh x kalau saya amik diploma in graphic design and degree nnti saya amik architecture 🥺

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...