Monday, January 14, 2013

Cara-cara Sambung Belajar di Luar Negara

Bismillahirahmanirrahim..

Akhirnya aku berjaya curi masa untuk menulis tentang cara-cara bagaimana nak apply study di luar negara nih.

Setiap orang mungkin ada cara sendiri lah macam mana mereka apply sambung belajar kan, tapi ni aku cerita pengalaman aku sendiri jela eh. So entri ni akan menceritakan tetang 4 perkara yakni:

A) Permohonan masuk universiti.
B) Permohonan pinjaman/biasiswa
C) Permohonan Visa
D)Cara pilih universiti


Okey, tanpa mengulas lebih lanjut, saya masuk pada isi pertama. Tapi sebelum tu nak bagitahu, saya sambung belajar sebagai pasca siswazah (postgrad). Jadi kalau awak dari lepasan SPM nak sambung belajar di luar negara sebagai undergrad tu caranya mungkin berbeza sikitlah.

A) Permohonan masuk universiti.
Anda boleh memilih untuk memohon sendiri iaitu dengan berhubung terus dengan universiti yang anda mahu, cuma kekurangannya disini ialah entah berapa lama pula nak tunggu pihak universiti tu reply. Ada yang berjaya memohon sendiri, ada yang dah sampai overseas baru terima maklum balas. Jadinya, saya telah menggunakan agent education untuk guide saya dalam permohonan masuk universiti. Ohya, jangan risau berapa kena bayar sebab zero. Kita tak payah bayar apa-apa kat agent ni sebab kalau kita dapat masuk universiti tu, pihak universiti sendiri akan bayar pada agent sebab dah bawa masuk student ke universiti mereka. Agent yang saya guna adalah:

GEN Education.

Macam-macam agent education ada kat Malaysia. & macam-macam juga feed back orang pasal agent education yang ada di Malaysia. Ada yang complain cakap agent diorang tak bagus lah, lambat lah, dah dapat uni baru diorang akan guide dalam permohonan VISA dan tiket flight lah *amboii*. Tapi so far yang saya guna yang bertempat di Subang Jaya ni ok. Sebab dari permohonan universiti sampai nak buat VISA, then book ticket flight agent saya tu guide. Ohya nama beliau Joanne. (kot-kot korang rasa nak pakai agent yang sama kan)
 
[Edit pada 15 Oktober 2020 : Untuk pengetahuan, GEN Education telah bertukar nama kepada TEDvisory. Ada yang fikir ni company scam tapi tidak ya. Good news pada anda, Joanne juga masih ada bekerja di sana.]
 



 Boleh ke website TEDvisory :
 Boleh contact secara terus dengan Joanne di :
 Edit : Saya telah menceritakan pengalaman saya menggunakan khidmat Gen Education (Sekarang dikenali sebagai Tedvisory di sini :

 

Jadi apa document yang saya kena prepare masa nak memohon masuk universiti?

1) Portfolio (jika anda student architecture atau arts, etc yang memerlukan portfolio)

2) Dua Reference letter (yang ni saya minta dari bos *kalau dah bekerja* dengan pensyarah kat UiTM)

3) Personal Statement (basically kenapa awak nak belajar di universiti tu atau di negara tu. Boleh google search)

4) Sijil SPM

5) Sijil degree

6) Transkrip

7) Updated Resume (macam resume nak minta kerja sikit. Basically update pasal latest achievement/working experience)

8) IELTS (yang ni dah dapat conditional offer dari universiti baru saya buat)


Lepas prepare semua document ni, Joanne hantar permohonan saya ke universiti yang saya pilih. Selepas permohonan saya lulus, saya terima Conditional Offer dari pihak universiti. Ada 3 perkara yang saya kena bagi supaya offer saya ditukar dari Conditional Offer kepada Unconditional Offer. Perkara tersebut adalah:

1) IELTS (ni English test untuk ke UK.ada requirement berapa yang awak kena dapat untuk lepas)
2) Passport
3) Financial Affidavit (macam pernyata kewangan yang support studies & cost of living di UK nanti. Basically, saya punya Financial Affidavit adalah dari MARA)

So next, masuk pada bahagian kedua.

B)Permohonan pinjaman/biasiswa
Ada je lagi pilihan yang kalian boleh guna untuk mohon biasiswa/pinjaman tapi saya mohon MARA. Saya mohon MARA selepas saya dapat universiti. Macam mana nak tahu bila MARA buka permohonan? Kena selalu check website MARA. Dulu saya mohon tak silap saya dalam bulan 3 ke 4 macam tu. Selepas permohonan saya lulus, saya kena sediakan document untuk MARA. Banyak juga kena prepare. Yang ni antara yang saya catit lah dalam diari sebab tak ingat semua.

1) Borang eduloan (daftar selepas dapat Unconditional Offer dari universiti). Dalam borang eduloan ni banyak lagi document yang anda kena sediakan macam document mak ayah, salinan IC mereka, penyata gaji penjamin sebanyak dua orang, sijil-sijil akademik, etc. maaf dah tak save apa yang kena ada)

2) Salinan surat tawaran bersyarat MARA & borang pengesahan penerimaan/penolakan bantuan pelajaran MARA. (disediakan oleh MARA)

3) Unconditional Offer (dari pihak universiti) & struktur yuran pengajian.

4) Surat perlepasan/ penangguhan kontrak perkhidmatan/ bayaran balik pinjaman dari badan terdahulu (ex: PTPTN)

5) Surat kelulusan cuti belajar tanpa gaji/ perletakan jawatan dari majikan.

6) Keputusan IELTS

7) Medical Check Up 

8) Borang Soalan Keselamatan (disediakan oleh pihak MARA)

9) Borang permohonan BTN (disediakan oleh pihak MARA)

Again, ni adalah dokumen yang saya kena sediakan. Lain pihak mungkin berbeza requirement dia. Untuk lebih selamat, saya memang apply universiti dulu baru mohon MARA. Tapi ada juga yang mohon MARA dulu baru mohon universiti. Bergantung pada keadaan individu lah kot.

C) Permohonan Visa

Ok sambung, selepas semua document MARA ni setel, barulah boleh dapatkan Financial Statement dari MARA dan CAS letter dari pihak universiti which is VERY,VERY IMPORTANT kalau nak apply Visa nanti. Financial Affidavit sahaja tidak mencukupi. Lagi, permohonan nak buat Visa kena ada.

1) Transkrip
2)Degree Certificate
3) IELTS
4) Financial Statement
5) Gambar
6) Bank draft (untuk proses Visa)
7) CAS letter (dapatkan dari universiti selepas dapat Financial Statement.Lain negara, lain course atau programe mungkin lain jenis letter yang setaraf dari uni.)
8) Old & New passport

D) Cara pilih universiti

1)Course
Kebanyakan orang memang akan pilih universiti yang top ranking. Paling tak pun top ranking dalam bidang yang diceburi. Macam saya, saya study architecture. Saya tanya dulu kawan-kawan yang study architecture di universiti lain macam mana. Sebab architecture ni, lain universiti lain approach nya. Saya bukan jenis yang minat belajar architecture tapi terlalu conceptual atau theoretical atau pelik-pelik *bagi saya pelik la bagi oranag lain mungkin tak.. Contoh: study pasal music/sound then macam mana nak apply dalam architecture.zzZzzz.. saya kira saya lebih kepada technical & practical. Something yang akan membantu saya bila saya sambung kerja nanti. Course lain, bergantung. Boleh lah dikejar top ranking universities.

2) Tempat & makanan
Kalau anda muslim, lebih afdhal mencari tempat yang senang dapat sumber makanan halal. Sebelum study di sini, kawan sekerja yang pernah study di UK pernah pesan, pilih bandar yang kita akan rasa ok untuk tinggal. Macam, ada entertainment ke, ada shopping complex, wayang, kemudahan senang. Sebab ada gak tempat yang mcam contryside sikit yang susah nak dapat kemudahan. Belajar di luar negara ni bukan senang. Jauh dari family jadi kadang-kadang bila nak keluar rumah tu nak la tengok something yang best kan.

3) Cost of living.
Kalau duduk di London, sewa rumah dia mahal betul. Contoh eh, kawan saya tinggal di London bayar GBP 400 sebulan. Bilik share dengan kawan lagi sorang. Saya di Birmingham bayar GBP 75 sebulan, bilik share dengan kawan. Tak termasuk bil api air. Kalau kawan sebilik saya habis belajar & saya ambil bilik tu sorang pun saya kena bayar GBP 150 sebulan.Bil api air pun tak lebih GBP 100 sebulan untuk seorang. Nampak tak beza yang ketara disitu? Tu baru pasal sewa. Makanan pun sama. Biasanya kalau dah tempat sewa pun mahal, makanan pun bakal mahal juge. Alhamdulillah duduk di Birmingham ni cost of living tak terlalu mahal maka dapatlah save duit elaun banyak sikit. heheh.. (tu yang adik aku kat rumah sikit-sikit, kak belanjee ni, belanjee tuw..amboii sungguh!) Er, cumanya Birmingham ni terlalu multiracial ada sedikit confuse kau kat negara omputeh ke apa.haha..

p/s: Document yang ada ni mungkin nampak macam tak banyak. Tapi nak uruskan penyediaan document ni, Ya Allah..Tuhan je yang tahu betapa terkejar-kejarnya, betapa kadang-kadang perkara yang mustahil boleh berlaku time kita rush sana sini sebab nak kejar tarikh nak hantar. Kadang-kadang bukan semua document boleh siap serentak, kadang-kadang nak dapatkan document tu, kena prepare lagi document yang lain. Macam tula perumpamaannya.  Entah berapa kali aku naik turun pejabat MARA sebab call tak dapat asyik busy je line. Bukan aku je, kawan-kawan lain pun ada jela cerita masing-masing. Tapi bila dah jejakkan kaki kat negara orang. Fiuhhh~ terasa berbaloi segalanya. Cuma kena berdepan dengan cabaran baru pula. =)  

Pada yang ada cita-cita nak apply sambung belajar di luar negara tu, teruskan cita-cita anda. Belajar dalam negara tu, bagus juga. Belajar architecture dalam negara pun dah cukup bagus. Cuma, pendedahan pada environment yang berbeza tu, bukan senang nak dapat pengalaman tu. Jadi, jangan putus asa dengan cepat ok. Usaha kena ada. Rezeki bukan datang bergolek depan mata. 


All the best! 
*lately camni lah life kat library. Book bilik 6 orang tapi aku sorang je conquer.Muahaha.. Siapa suruh takde studio..*




p/s : Saya telah menulis 2 lagi post entri susulan selepas entri ini. Kalian digalakkan membaca postings ini :

1) Pengalaman Dengan Tedvisory
2) Pengalaman Belajar di Birmingham, United Kingdom











130 comments:

  1. aslmkm..hi sophie.i was reading my friend's blog when i came across ur blog=)ur latest entry excite me.i'm an architecture student myself n currently doing my part 2 in uia. a few friends of mine berjaya dpt mara n when to overseas last september. i was so jealous. i even plan 2 quit,kerja for a year,apply mara then pursue my part 2 overseas but i cancel my plan since i da buat my part 2 halfway that time(i sambung straight after my B.Sc Arch, i xDe experience kerja langsung except for internship)...sigh~ now tinggal lg 1 semester. so i plan nk buat master in UK(since uia punya part 2 is B.Arch not M.Arch) right after i finish my part 2 here. actually the reason i'm writing to you is i nk tau ur opinion as archi student.. should i further my master right after i hbs part 2 ni or take my sweet time dulu,kerja for a year then baru further studies? because when i ask my lecturer n senior's opinion diaorg semua ckp go for it, if u ada chances why x carry 4ward semua..hmmm but i feel like they don't really understand what im trying to err how to say it express/acknowledge/be clear about..so what do you think?since u mmg da ada kat uk,dah ada experience of being an archi student who live n study there..


    Regards,
    Yang Nadazariah

    ReplyDelete
  2. memang panjang gila prosedur dia. tapi, memang berbaloi lahh. Tahniah sophie! Tahniah. Bukan sembarangan orang boleh further kat UK. :)

    ReplyDelete
  3. cayalah kak sophie, rajin tulis entry panjang. bagus, dapat bagi guidance pada yang nak apply. eh kita start sem baru esok, nevess kot. good luck with your new sem! chaiyok2 :D

    ReplyDelete
  4. wah sgt menarik ..
    mmg prosedur agk tough ..
    tp dmi cita2 msti lakukan jgak kan?
    sy pn de niat nk smbung oversea .. but sy course mgt .. xtahula mna yg ptt pergi .. hehehe result pn ala kdr je .. lyk ke?

    ReplyDelete
  5. Thank you, Sophie!
    Yup2 bunyi memang macam remeh je... Tapi kalau nak seribu daya kan :)

    ReplyDelete
  6. wahhhh,semoga membantu bagi mereka yang simpan hasrat murni nak study ke luar negara..seronok tgk life sophie disana ;)

    take care sophie

    ReplyDelete
  7. sophie! nak tanya IELTS tu MARA tgk keseluruhan ke satu2 komponen? sbbnya overall lepas tp ade satu komponen tu kureng la :( WISAU

    ReplyDelete
  8. Seriously tenkiuuuuuu!!!! Blur2 la nak apply. But ingt nak apply for tutor dulu, at least ade base. hehe.. ^_^

    ReplyDelete
  9. hi sophie! did u go to that agent personally or u can deal with them online?

    ReplyDelete
  10. Yang Nadazariah,
    I think you should do what you really want to do. =)
    Sekurang2nya, kalau jadi perkara yg tak diingini, u taklah salahkan org lain dgn decision u..heheh..
    Sebenarnya memang lagi bagus kalau u ada experience kerja. Lagi yakin bila nak sambung belajar.

    Syazana Nazri:
    Terima kasih =)

    Yong Sofea.:
    Good luck to you too okay.. =)

    Are_Rull:
    Kalau tak cuba tak tahu. Result sy dulu pun tak gempak mana..tapi sebab cuba jgk. Ada rezeki, Alhamdulillah..

    Teah:
    Yup, betul tuh Bash!!

    Onie:
    Terima kasih.. Semoga membantu bg mereka yg memerlukan..

    Anonymous:
    Setahu saya MARA ikut requirement uni. Kalau uni lepas, MARA lepas ler..

    Mardhiyyah Ridzuan:
    Good luck then..heee.. =)

    Sarah:
    Jumpa diorang kat office diorang lerr.. lagi baik jumpa depan2..kalau jauh, call dulu..





    ReplyDelete
  11. akak selalunya kalau lepas permohonan ke universiti..senangke nak dapat kelulusan pinjaman mara?akak belajar biasiswa or pinjaman..Kalau jurusan undang2 boleh jugak ke..syarat untuk degree(cgpa)..ada syarat khas ke daripada mara?semasa degree ada dapat biasiswa mara/jpa/etc

    ReplyDelete
  12. wah,baru tahu akk futher master kat oversea da,,bestnya :)semoga bejaya kak

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum kak sophie, sy murni student architecture uitm seri iskandar. inshaAllah next sem dah part7. saya nak tanye, cmne nak apply uitm (part2)? result at least kene bpe? n pointer plak bagaimana? sy rasa macam nak sambung blaja sampai part2... kat uitm jgk...huhu. pastu baru fikir nak keje..ataupun better sy keje dulu ke? what's ur opinion sis? i'm confused..help me =(

    ReplyDelete
  14. saya nak tanya.. saya cgpa atas 3.27, agak2 adakah saya layak untuk dapat pinjaman mara? saya nak sambung belajar ke DBS,Ireland.. terima kasih

    ReplyDelete
  15. salam..

    nak tanya la.

    Medical check up tu wajib ke?

    ReplyDelete
  16. salam.. hii kak sophie hehe.. searching pasal macam mna nak study overseas,then came up with this blog.. helpful !! suka baca pngalaman2 student yg dpt smbung stdy.. hehe.. susah tak study overseas?? :))
    how about speaking with each other?? UK kn british. sng nk fhm?? :)
    btw,kat situ sng ke nak cari kwn,aplgi student malaysia??:)

    ReplyDelete
  17. Bestnya SOphie...
    Mmg berniat nak sambun gkat luar, tp macam byk je kena buat...
    Yg kat dalam ni pun dah susah, nak sambung luar mmg kena ada hati waja, kan?

    ReplyDelete
  18. Thank you kak sophiee! helps me a lot! stage A almost complete. tggu offer letter la jawabnya. thank you so much and good luck kt uk!

    ReplyDelete
  19. salam..hi sophie...about a few times.. i nampak u mcm ade tulis yg Birmingham Uni..not famous la...the ranking not as high as other uni la..if u dont mind would u share some of your experiences about the uni as i am going to the same uni this sept....i pon ex-uitm gak..tp bkn architecture... i buat investment..i choose birmingham because of their course content more on practical approach...compared to other uni..like edinburgh..they are more prestigious but the course content not as good as Birmingham...any negative feedback just let me know..as still have plenty of time to change the uni..many thanks..

    ReplyDelete
  20. salam, miss sophie yg sgt sweet..

    i ada sent email to you some questions regarding doing Masters in abroad but sophie belum reply..huhu..i takut if the email ada di spam so you would miss it.

    but i will wait patiently..hehe..thanks in advance..salam.

    regards,
    atikah

    ReplyDelete
  21. salam, miss sophie yg sweet..

    i ada sent email to you some questions regarding pursuing masters abroad..i takut the email ada kat spam coz sophie belum reply..but apa pun, i will wait patiently..hehe..thanks in advance ya..

    regards,

    atikah

    ReplyDelete
  22. hye sophie....love ur poost!! membantu utk org yg xtau langsung mcm sy..hahaha..semoga sukses & dipermudahkn olehNYA..(^_^)

    ReplyDelete
  23. Hi Sophie...i dpt several offers from uni in UK..one of it is Birmingham (same as you)....fortunately Birmingham dint asked for IELTS...to convert the offer from conditional to unconditional i just need to submit the certified true copy of academic certificates...thats all..so fantastic wasn't it??haha...seems like this is the easiest conditional of offer that i ever had...the other uni conditional offer requiring me to do lot of things...so i definitely will go for Birmingham...so c u there... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Em.hello anonymous.offer letter kite same lah.sy pn dpt conditional n just kene bg yg certified true copy jgak.can u tell me how u do it? I mean u post to them through gdex or whatsoever?many thanks:)

      Delete
    2. Em.hello anonymous.offer letter kite same lah.sy pn dpt conditional n just kene bg yg certified true copy jgak.can u tell me how u do it? I mean u post to them through gdex or whatsoever?many thanks:)

      Delete
  24. salam akak ^^
    thax sgt share entry ney..sng bg kteowg y terkapai2..mcm sayer..ehee
    sy skunk sem 6 dn tgh practical..sy da boley apply u ngan biasiswa ker akak?

    ReplyDelete
  25. thanks syg...sy pun excited nak gi snaa..tapi sy takut jer if nak ambik ielts ni..

    ReplyDelete
  26. Hai sophie.sy bru nak stat aply..shud i juz go straight to agent or do it evrything myself?which one better?n plus mara tutup 25mac ni n ielts pun x amwk lg..agk2 smpt x nk masuk sept ni??

    Tq dera

    ReplyDelete
  27. May God bless you manifolds and multifolds for sharing these tips and outlines on how to study overseas. A lot of people like to share the nice pictures they took while overseas but rarely share the pain and hardhip they had to go through in order to get it. I'm so happy I came across this entry as I'm also hoping to study in the UK soon. The tips were helpful. Thanks so much for sharing Sophie! Wassalam.

    ReplyDelete
  28. lepasan stpm boleh juga ka apply study luar negara? please reply kak..

    ReplyDelete
  29. Thanks for the guide .. Hopefully berbaloi dpt study aboard

    ReplyDelete
  30. teringin nak study overseas :D

    ReplyDelete
  31. baru tertengok on 26 march T.T.
    hopefully next year ada rezeki. btw thanks for the very helpful info!

    ReplyDelete
  32. salam sopie . tahniahh . best la baca blog you . pasal archi . i bdk archi poli pd... macm mana nak ckp eh jeles ye dkt you sbb you btl2 minat dlm archi. i ? ta tahuuuuu . ni dah sem 5 tp still ta cmfident dgn dri sendiriiii ... help me :)

    ReplyDelete
  33. Fuhh I've been searching for this post dari kelmarin dah. Sabtu lepas saya pegi ke UK punya edufair di klcc. And di situ, saya bercakap directly dgn director dia(gen-education.sy dah try agent lain, tapo slow sangat.agent ni macam ok sikit. And die cakap prosedur dia tak susah mana pun bg kes mcm sy. (Transfer from UM to birmingham city university (undergraduate)) . Sy nak sambung BSc Real estate. Kalau ada rezeki, bulan 9 ni sy pulak ke birmingham. Doakan sy berjaya :)

    ReplyDelete
  34. ahaa and not to mention, boleh tak cik sophie bantu saya dengan personal statement ni. sy pun tak tahu apa yang nak ditulis dalam personal statement ni. sekian wasalam.

    ReplyDelete
  35. Hi Sophie!

    I just nak tanya, masa u buat speaking test ielts dulu, was it very formal or informal? thank u!

    ReplyDelete
  36. salam..
    saya nak tanya..time sophie amik IELTs lu kan..sophie uruskan sendiri ke utk dftr exm tu..bole cter ckit tak prosedur2 dia n etc..dan satu lagi..tips utk jwb exm..especially speaking..tx a lot!

    ReplyDelete
  37. ...IELTS - speaking...not as formal as MUET...mcm bersembang jer...last month i amek test tu...dapat topic "shopping"...

    ReplyDelete
  38. salam akak . nk tye boleh ?
    ade agensi pemgambilan pelajar yang lain yg akk boleh recommend. saya nk amik medic or dentistry , lbh kurg courses mcm tu la. GEN ni mcm bukan utk med kan ? maaf :D RSVP

    ReplyDelete
  39. sy pon br nk apply blajo kat jerman.poning nk d wat yo..nk tanyo.nk ke universiti kat cna nk amk budak y ad diploma kemahiran??adk den dh berangan nk blajo cna...tp ad based experienced gak..apo dio jwpe..nk tanyo p'dpet jor

    ReplyDelete
  40. wah seronoknya..sy pn berminat nk blaja kat overseas...insyaAllah utk smbung master...

    ReplyDelete
  41. salam kak sophie,

    nak tanye,

    masa akak apply biasiswa/pinjaman,masa tu akak dah start masuk uni UK ke sblm fly ke UK?

    -nadrah-

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum kak sophie..firstly..tahniah sebab dapat juga akak further study kat negara orang..actually..i have a question..saya minat sangat nak sambung study di jordan dalam bidang Al-Sharee'a and Islamic Studies..tapi rasanya dah terlambat untuk apply..so..kalau saya further diploma kat dalam malaysia..bila nak sambung ijazah di Jordan boleh kan kalau saya tak ambil course yang sama macam kat Malaysia?

    -nurul amira-

    ReplyDelete
  43. Anonymous January 27, 2013 at 12:10 PM

    Wallahualam.
    Saya belajar 20% pinjaman 80% biasiswa.
    Seeloknya perkara berkaitan MARA, sila bertanya pada pihak MARA sendiri. Sebab saya sendiri tiada jawapan utk soalan awak. Harap maaf.

    Twinkle twinkle:
    Haha. Terima kasih =)

    Sharmila murni:
    Waalaikumussalam... Pasal nak apply part 2, sila rujuk UiTM, sebab saya tak pernah apply part 2 UiTM. & yes, saya sarankan awak kerja dulu dalam setahun baru sambung part 2.

    Anonymous January 29, 2013 at 10:22 PM
    Sila rujuk pihak MARA sebab hal ni di luar bidang saya.

    Berita Terkini:
    Medical check up tu salah satu requirement, ini bermakna, wajib la walaupun kita rasa tak penting.

    Anonymous January 30, 2013 at 7:29 PM:
    Waalaikumussalam. Mula-mula susah jugak, pastu layan jela..sekarang okey jerr.. British english pulak memang accent dia kadang2 susah nak paham. Tapi bila selalu dengar, ok jela. Kawan senang je nak cari..

    cEro:
    Yup. hati memang kena super waja..

    Anonymous February 8, 2013 at 11:42 PM:
    Most welcome. All the best..

    Anonymous February 15, 2013 at 9:17 PM
    Waalaikumussalam.. It's really sad to know some people who are still looking for "famous" uni to study abroad. How much do u/we really understand about how universities are ranked? If you are looking for a good content of the course you should ask people/students studying the same particular course as you, in several universities so you could compare. Or again, you might wanna choose a high ranked universities for your investment course. Don't opt for a general ranking universities. Bear in mind I'm not studying in the University of Birmingham.

    ReplyDelete
  44. Anonymous February 25, 2013 at 11:52 PM
    Waalaikumussalam cik Atikah yang lebih suweet,
    kalau saya belum reply email awak tu, boleh tak awak hantar lagi sekali? terima kasih..

    Seinh:
    Terima kasih. =)

    Anonymous March 7, 2013 at 9:42 PM:
    A university didn't ask for IELTS? that's weird. Anyway, kite bukan kat University of Birmingham la. Kite kat Birmingham City University. Anyway, see u there when I see u.. haha..or when u see me?

    Siti Atikah:
    Waalaikumussalam..
    Saya tak tahu.. diminta awak tanya pada pihak dan saluran yang betul seperti pihak fakulti, universiti atau apa2 pihak yang awak nak utk biasiswa. Harap maaf tak dapat nak jawab.

    Nik Nor Atieyqa:
    Amek je. Study elok2..

    Zee:
    Sorry saya reply lambat. huhu.. go straight to the agent unless u have lots of time to prepare.

    Yellowchevron:
    You are most welcome. Glad this entry helps you in any ways.

    Anonymous March 21, 2013 at 10:17 PM
    Saya tak sure. Please tanya pada pihak yang betul.

    Anonymous March 22, 2013 at 3:25 PM
    InsyaAllah berbaloi, bergantung macam mana kita nak nilai berbaloi tu dari segi apa.

    eyra:
    Cuba lah.. =)

    hara:
    cuba lagi next time..

    Anonymous March 31, 2013 at 2:14 AM
    Hanya kita yang boleh bantu diri kita sendiri. All the best.

    lah: Great! same uni as me. Anyway, personal statement tu u google search jela..apa yg susahnya..

    Anonymous April 6, 2013 at 11:04 PM
    informal tapi muka examiner tu garang doh..

    Anonymous April 12, 2013 at 3:50 PM:
    Waalaikumussalam. GEN bukan utk med? siapa kata? cuba try tanya GEN dulu. agent lain saya tak tahu sangat. try MABECH.

    Anonymous April 15, 2013 at 10:49 PM
    Kalau German rasa macam ada kursus khas utk belajar kat sana pasal kemahiran. Tapi saya sendiri pun tak sure lah. Saya kan study architecture. Mestilah saya tak berapa nak tahu pasal course lain..

    hello Aai:
    Ok, all the best..

    Anoymous -nadrah-:
    masa tu belum masuk uni. Kalau tak dapat funding alamatnya saya study dalam negara jela..

    Nurul Amira:
    Waalaikumussalam, nurul amira, akak bukan taknak jawab, tapi seriously ni di luar bidang akak. Semoga awak bertanya pada pihak yang betul. macam universiti yang awak nak masuk tu ke..

    ReplyDelete
  45. Salam akak. Katakan la kita da dapat tawaran daripada uni tu. means dah lulus. pastu kena buat IELTS tapi exam IELTS x lepas requirement yg dia nak. macam mana tu?

    ReplyDelete
  46. Salam akak. Katakan la kita da dapat tawaran daripada uni tu. means dah lulus. pastu kena buat IELTS tapi exam IELTS x lepas requirement yg dia nak. macam mana tu?

    ReplyDelete
  47. salam kak sophie,saya student Uitm ,course art and design,baru diploma..
    sy nk tnya,ada ke peluang sy nk sambung degree/master kat luar negara? dn ad syarat2 nye x,untuk jadik yg layak sambung bljar kt oversea? sy really nak sambung bljar kat oversea

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum kak Sophie.

    Saya berniat nak sambung degree di luar. Tp disebabkan kekangan wang, buatkan proses sy utk belajar ke sana terbantut. Dan betul ckp kak sophie, kalau apply sendiri, lama nak tunggu diorang reply. So kat sini sy nak tanya, agent yg kak sophie guna tu mmg langsung tak kenakan apa2 caj ke kat kak sophie? Sbb sy ni kategori family yg sederhana.. Tp klau agent tu mmg tak caj apa2, sy mungkin nak cuba perkhidmatan diorang. Pls reply me asap. TQ!

    ReplyDelete
  49. Salam kak sophie, saya lepasan asasi baru baru ni, kalau nak apply degree kat UK pun boleh kann?
    N IELTS tu memang wajib ambik ke kalau nak masuk uni UK?

    ReplyDelete
  50. Salam kak sophie, saya lepasan asasi baru baru ni, kalau nak apply degree kat UK pun boleh kann?
    N IELTS tu memang wajib ambik ke kalau nak masuk uni UK?

    ReplyDelete
  51. hai kakak, sy nak tanya ni. saya lepasan stpm yang ambil degree in ekonomi. sya tringin nak smbung master kat luar negra. blh jugak kan??

    ReplyDelete
  52. assalamualaikum,
    kak sophie, sy nk tnya mcm na lak nk apply untuk thn dpn sebab sy thn ni amik spm, so boleh ke sy terus nk apply U kat luar negara?

    ReplyDelete
  53. teringin lar nak study kt luar negara . . :(

    ReplyDelete
  54. teringin lar nak belajar luar negara . . haiiiee :(

    ReplyDelete
  55. salam. akak. saya teringin sangat nk smbg stdy dkt uk. but now currently doing my diploma.juz wanna ask boleh tak kalau nk sambung tros ke oversea without hbskan dip ni or maybe boleh sambung dip dkt sane or else? help. help. :')

    ReplyDelete
  56. salam, saya nak tanya, kalo saya nak belajar di Manchester, living cost dia mahal tak? kalo saya self-funded, 400 pound cukup tak for accomodation (exclude makan minum)? harap reply ye.. tq

    ReplyDelete
  57. Salam. Just wondering, for MARA punya loan/scholarship just for Master program ke? Can we apply it for undergraduate or degree program?

    ReplyDelete
  58. Slm
    Just nk tanya apa nama master's degree awak?sy dh ada bArch part ii uitm & dh mengajar dip archi 4 thn..skang ni dpt offer dari uni sheffield utk Msc Sustainable Architecture Studies. Sebenarnya tak minat sgt nk wat design (sb tu mgjr & tak practice) tp minat sustainable architecture..kalo ikutkan nk wat research tp tak confident plak wat research kt oversea ni..master awak tu core dia design ke? Tq :)

    ReplyDelete
  59. Slm
    Just nk tanya apa nama master's degree awak?sy dh ada bArch part ii uitm & dh mengajar dip archi 4 thn..skang ni dpt offer dari uni sheffield utk Msc Sustainable Architecture Studies. Sebenarnya tak minat sgt nk wat design (sb tu mgjr & tak practice) tp minat sustainable architecture..kalo ikutkan nk wat research tp tak confident plak wat research kt oversea ni..master awak tu core dia design ke? Tq :)

    ReplyDelete
  60. hi, may i know how to borrow money for overseas study? because i was planning to study in japan and i'm going to finish my spm this year.
    Thank you.

    ReplyDelete
  61. gud sharing! de tak contact mana2 student msia yg continue postgrad di uni of birmigham? coz sy cdg nak sambung sana dlm masa terdekat.. this is my email hazwanhamzah@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  62. assalamualaikum, dapat info pasal blog ni dari seorang rakan. terima kasih untuk info yang banyak ni. ok sy ingin bertanya, macam sy ni dari jurusan seni halus, fineart. baru saja sebulan tamatkan dalam bidang diploma, dan ingin melanjutkan ke ijazah. macam scholarship tu,adakah pihak mara akan beri pada bidang seni? dan berapakah kelayakan utk lulus IELTS tu sebelum diterima?

    harap sudi membantu,atau boleh memberitahu terus ke email
    aizat.amirr@gmail.com

    .aizat amir.

    ReplyDelete
  63. HI Sophie,

    Entry yg menarik dan sangat berguna. Sofie blaja dkt Birmingham City university kan. BOle tak Sophie share pengalaman kat U tu? sbb sy berminat nak smbung blaja kat sana...insyaallah...

    ReplyDelete
  64. hi dear.. ada FB..sy jrg and xbiasa sgt dah dengan blog.. ifleh dpt twitter or Facebook..
    Find me on Facebook. Aizat Abdul Razak. tQ Awk

    ReplyDelete
  65. salam...saya cadang nak g april 2014.....saya de tanya member diorg kata kalau penginapan time tu agak susah nak cari rumah...de cadangan terbaik? saya g alone nanti .. thanks.. hopefully bleh bantu... thanks a lot ..

    ReplyDelete
  66. salam, boleh tak tolong add freind di facebook (Chuck Papito) ???? dihapar dapat membantu kerana banyak soalan yang ingin ditujukan, terima kasih.... :)

    ReplyDelete
  67. sorry nak tumpang ad di bawah ni. Terimakasih.

    As salam all,

    If any of you fellow students wish to further your study in UK please give us call. We are a students recruitment consultancy agency base in Sec.7 Shah Alam(near Jakel textiles). Do not worry as our services are FREE. Please like our FB page at https://www.facebook.com/EDMYC.Educ?ref=br_tf

    We provide the needs of students on end to end application process such as application submission, academic requirement, English proficiency, scholarship availability, flight arrangement, accommodation etc.

    Come talk to us and feel free to contact us via FB, phone or email.
    P/S: If you can't visit us , we'll come to you.

    EDMYC Education Consultant

    ReplyDelete
  68. salam kak sophie saya nak tanya soalan utk visa mmg kene ade IELTS ke?
    sbb saya dh dpt unconditional offer guna spm nya GCEO.
    tumpang tanya soalan.hihi

    ReplyDelete
  69. @Anonymous
    kena buat lagi sampai lepas unless pihak uni terima result 1119 dulu.

    ReplyDelete
  70. @zarithsufiea

    w'salam.

    Ada tapi awak kena cari source yang betul. Boleh check website uni yg ada. Tengok apa requirement mereka. Sebab kadang lain uni lain requirement dia.

    ReplyDelete
  71. @Syaryl

    Iya, tak bayar satu sen pun. Takkanlah saya nak tipu kot..

    ReplyDelete
  72. @Mirashada

    Apply uni memang boleh. takda masalah.
    Cuma dari segi loan/scholar tu je yg rumit sikit. Melainkan parents sponsor. Iya IELTS tu wajib.

    ReplyDelete
  73. @athirah asri

    kenapa pula tak boleh? Mestilah boleh. apply memang boleh. dapat atau tak dapat tu je belakang cerita.

    ReplyDelete
  74. @aida amira

    saya tak berapa pasti hal ni sebab saya sendiri dari degree sambung ke master jd takde pengalaman. Biasanya orang buat A Level dulu kat Malaysia kalau nak sambung degree lepas SPM.

    ReplyDelete
  75. @tira azlan

    Dear, how should I know? I'm not working with university. Akak nasihatkan awak berhubung terus dgn pihak universiti di luar negara & tanya utk condition awk.

    ReplyDelete
  76. @sri eka wahyuni nazaruddin
    Waalaikumussalam. Living cost di Manchester sederhana. 400 tu cukup utk accommodation.

    ReplyDelete
  77. @Izzah

    Course saya M.Arch (Architecture). Memang design based. Bukan research semata.

    ReplyDelete
  78. @Aizat Amir

    Waalaikumussalam.

    Iya kalau sambung Master MARA ada taja utk student Arts. Tapi kalau degree, sy kurang pasti. Saya rasa macam kena apply manually, pergi pejabat MARA & ambil borang untuk loan sambung degree..

    ReplyDelete
  79. @Siti Khadijah Ahmad

    Yup.
    Tak tahu macam mana nak crita pengalaman. So far ok je. Depends on course sebab lain course lain faculty. Jadi faculty pun bersepah2 kat sini. haha.

    ReplyDelete
  80. @Anonymous

    i have a twitter account. Find me at Sophie Al-Yahya

    ReplyDelete
  81. @x

    April, mmg agak susah. Anyway awak sambung kat area mana? kot2 saya ada kawan.

    ReplyDelete
  82. @x

    April, mmg agak susah. Anyway awak sambung kat area mana? kot2 saya ada kawan.

    ReplyDelete
  83. @Anonymous

    Boleh email terus di sophiealyahya@gmail.com

    ReplyDelete
  84. @berikan lah pengertian

    Saya tak berapa pasti. sebab saya buat IELTS sebab uni punya requirement. kalau x silap UKBA visa semakin strict & kena ada IELTS. tp awak boleh check di website UKBA sendiri ,dear.

    ReplyDelete
  85. Assalamualaikum Sophie. best tak belajar dkt BCU... planning nak sambung kat sana...

    ReplyDelete
  86. Salam. Thanks to u..^_^ Tetibe terdetik hati untuk sambung master oversea.. Then terbaca ur blog, terus tekad contact GEN Education n skrang dlm proses tuk prepare all the documents needed.. harap semuanya berjalan lancar.. Amin ^_^

    ReplyDelete
  87. Salam sis,

    Thank you for the information. Wah macam nampak terang sikit jalan nak sambung study dekat luar negara. Kalau lepasan diploma pun sama jugak eh procedure nak study ke luar negara tu? Teringin nak belajar kat tempat orang, tapi zero info, Alhamdulillah your entry banyak beri tunjuk ajar pada saya. All the best for you. :)

    ReplyDelete
  88. salam sis.. saya dapat conditional offer letter dari uni yg sy mintak... tapi.. ada org bagitau yg kene selesaikan syarat2 yg u bagi untuk dapat unconditional offer letter.. masalahnye skang syarat yg uni tu bagi adalah untuk attend english class dekat uni tu .. so macam mana nak attend class tu sedangkan sy kene bagi unconditional offer letter dekat mara.... mohon bagi penyelesaian

    ReplyDelete
  89. assalamualaikum, nak tanya, kalau diploma kita lain, lepastu degree nak sambung architecture boleh eh? macam akak sophie dulu diploma apa eh? atau pun dulu diploma architecture jugak? pls balas, curious gila ni haha. thank you!

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dari lepasan SPM terus buat degree di UiTM (sepatutnya diploma tapi naiktaraf masa dalam pembelajaran). then sambung buat Master. Saya tak pernah ambil diploma mahupun matriks.

      Delete
  90. salam.... hi kak sophie! saya nk tnye, lps dpt placement kat Univ. oversea tu, bru kita mintak MARA ke?

    ReplyDelete
  91. aqssalam..akk sy nak sambung study luar begara untuk master nnt..boleh minx pencerahan sikit??

    ReplyDelete
  92. Hai kak Sophie, saya nak tanya. Yang personal statement tu biasanya nak words berapa banyak ? :)

    ReplyDelete
  93. Salam Cikgu. Skrg saya semester5 di diploma uitm. Bakal tamat diploma tahun depan, bulan3. CGPA terkumpul setakat ini Alhamdulillah 3.51. Soalan saya, bagaimana caranya utk saya further study di oversea? Dalam bidang financing. Apa kelayakkannya utk study oversea? Sbb selalunya saya dgar, utk study oversea hanya utk lepasan spm.

    ReplyDelete
  94. saya nak tanya masa mula mula dapat tawaran belajar akak mohon ptptn dulu heh baru mohon mara ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. huh?
      tak. saya tak pernah mohon ptptn. lepas dapat tawaran saya mohon mara.

      Delete
  95. salam kak, adakah proses yang sama untuk apply degree bg lepsan diploma?

    ReplyDelete
  96. hai kak..just nak tnya psl accommodation kat sana..coz sy akn further study kt sana next year..

    ReplyDelete
  97. Salam nak tanya, saya ada dapat conditional offer from Conventry Uni and they need reference letter from previous Uni. Macam entri Ms Sophi ni you tulis you dapat dari lecturer you kan? So, how you minta dengan lecturer you tu? and reference letter tu actually lecturer yang buat or kita sendiri yang kena karang then lecturer just sign je or camne?

    ReplyDelete
  98. Interested to study in Australia. Sydney,Melbourne, Brisbane, Perth FREE CONSULTATION contact razali@australiastudycare.com.au mobile/whatsapp +61451221622 facebook https://www.facebook.com/razaliaustraliastudycare

    ReplyDelete
  99. assalam, nak tanya sikit ya. maknanya tak abis study lagi i dah boleh apply for masters overseas? sebab result nanti dapat sampai sem 7 jelah. maknanya MARA terima permohonan kalau tak habis study lagi. tapi University yang kita mohon tu terima ke result sampai sem 7 je? mohon pencerahan. tqvm

    ReplyDelete
  100. salam kak,,mcm mna nak apply biasiswa ke luar negara bgi lepasan matrik

    ReplyDelete
  101. asalamualaikum.saya baru lepasan spm 2014.boleh tak saya nak sambung belajar terus ke luar negara melalui agent ni?dan mcm mane nk daftar and contact?

    ReplyDelete
  102. asalamualaikum.saya baru lepasan spm 2014.boleh tak saya sambung belajar terus di luar negara melalui agent ni? dan mcm mane nk dftr and contact?

    ReplyDelete
  103. asalamualaikum.saya baru lepasan spm 2014.boleh tak saya nak sambung belajar terus ke luar negara dgn menggunakan agent ni?and mcm mane nk dftr and contact?

    ReplyDelete
  104. asalamualaikum.saya baru lepasan spm 2014.boleh tak saya nak sambung belajar terus ke luar negara melalui agent ni? dan macam mane nk dftr and contact?

    ReplyDelete
  105. salam kak.. sy ida.. sy nk tnye.. kak ade cdgn x uni mne yg sng dpt biasiswa dan bgus utk kos marketing.. hrp sudi bntu

    ReplyDelete
  106. salam sis,saya merupakan student pra-u (matriks) yang baru grad bulan 2015 haritu dan berhajat nak sambung degree kat uk.
    tapi di uk certain uni je yang terima sijil matrikulasi..so masih releven tak kalau gune agen??btw macam mana nak contact agen yang sis suggest ni??
    dan saya juga nak tahu macam mane kalau nak sambung belajar kat sane by loan??especially MARA:( really hope you can help me sis,well i'm not that bright enough to get sponsorship:(dan tak kaya nak disupport parent(sederhana shj)...memang dah pasang niat nak sambung study sana,cuma saya buntu dan xtahu sahaja caranya...harap sis dapat bantu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Google kan ada. Type je GEN Education. Apa salahnya tanya je dulu. Relevan atau tak tolak tepi dulu. Pasal scholarship maaf saya tak dapat bantu. Kena banyakkan search lagi. Good luck.

      Delete
  107. salam...
    akak, saya nk tnya, untuk grad senibina memerlukan muet band brpa? bulan 9 ni nk masuk dah..

    ReplyDelete
  108. salam kak sophie , saya merupakan lepasan grad diploma universiti swasta (uniten) dan result transkrip akhir saya ialah 2.88 . jadi patut dan boleh ke sekiramya saya nak apply untuk perlepasan ke luar negara ? dan ada cadangan supaya saya dapat meluluskan kelayakan saya ? akak boleh email saya ridzuanazlan7@gmail.com untuk lebih lanjut.Diharapkan sangat balas dari akak . TQ

    ReplyDelete
  109. Teringin nak sambung belajar kt UK amik course muzik hm. Kak sofie lepas SPM terus apply nak sambung kt luar negara eh? Tak masuk university mana2 dulu sebelum ke luar negara? Saya agak keliru hahaha maap maap 😂 . Ni email saya afiqdanial1771998@gmail.com . Mohon dibalas ,terima kasih 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak spphie ni buat degree kt uitm dulu. then kt UK dia buat master. TQ

      Delete
  110. Hai semua. Saya minta maaf kalau saya tak reply comments awak lagi. Kadang-kadang soalan tu saya tak mampu jawab atau di luar bidang saya. Jadi saya pilih untuk tak reply. Saya dah share setakat apa yang saya mampu dan jika ada masalah dengan universiti yang awak apply, scholarship, syarat kelayakan university, itu di luar bidang saya. Sila contact sendiri pihak uni atau potential sponsorship (that is what I would do if I were you) Tapi kalau nak tahu pasal cost of living di England atau pasal Birmingham insyaAllah saya cuba reply. Harap maklum.

    p/s: saya memang blogger tapi saya ni bukannya kaunter pertanyaan.

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum kak sophie.. sy nk tnye.. klau kite nk.smbung blajar kt luar ngra kite kna apply universiti tu ke biasiswa dlu?? Sy kompius laa... boleh tak kak sophie kongsikan mcamne nak apply universiti luar ngara ni???

    ReplyDelete
  112. Kak sophie.. macamane nak smbung blajar luar ngara lpasan mtrikulasi?? Adakah kite kna mohon biasiswa dlu or mohon universiti dlu?? Sy kompius... mhon penjelasan daripada akak..
    Klau biasiswa skali twaran course tu mcmne plak eh??

    ReplyDelete
  113. sis.. nak tnya, utk dptkan consultancy dri gen education malaysia tu, kne pegi pejabat dia ke?? and lgi satu nak tanya, kita boleh apply tajaan dari zakat ke if x nak apply mara??

    ReplyDelete
  114. hi kak sophie ! Saya baru 16 tahun, tapi saya nak tanya jugak sebab saya memang dari kecik ada cita-cita nak jadi arkitek . And saya pun bercita-cita nak sambung belajar ke luar negara . Macam kak Sophie , belajar dekat uitm dulu and then baru sambung ke UK kan ? How if saya nak sambung belajar ke luar negara leps habis spm . Atau masa umur 18 tahun lah senang nak dikatakan . Would they accept me ? Kalau kak sophie ada masa , hope akak dapat balas comment saya ni . Thankyou sangat , blog akak sangat bermanfaat :)

    ReplyDelete
  115. Thank you kak sophie. This really help me for my preparation to study overseas. Thank you so much

    ReplyDelete
  116. nak tnye.. klw kite punye gce o level kite 7D pastu klw kite ambek Ielts kite dpt 6.5 dpt tk eak agak2 smbung overseas??

    ReplyDelete
  117. Hi, MARA biasanya sponsor ke course education utk further study abroad?

    ReplyDelete
  118. I feel demotivated lately nak habiskan course architecture ni padahal dah last sem dah. by reading all your post and guidelines ni memang membantu. Thank you kak sophie. I even read your blog back then waktu tengah prepare for interview archi and yes. Your writing help me a lot :)

    ReplyDelete
  119. Hi sophie!! Saya bru nak apply for study abroad pursue my phd in arts.. help me sophie !! Hehe saya pun dri uitm hehe..master of fine arts in uitm shah alam..if u free can we personal chat dekat email ..because sy ada byk benda nk tnya dgn awk..hrp awk dpt tolong sy..please hehe this is my email..

    maziky.mohammad@yahoo.com

    ReplyDelete
  120. Hai saya amik acca lepas tu boleh study abroad tak ?

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...