Friday, October 1, 2010

Lukisan Saya Dulu-dulu -Black & White (Part 1)

Hye semua! Harini aku terasa mahu bernostalgia pulak. Memandangkan aku dah nak habis belajar ni.(InsyaAllah kalau tak repeat apa-apa paper), aku teringat pula sewaktu aku baru masuk belajar di UiTM. Yup! Masa awal-awal belajar senibina,kami diajar perkara asas la dalam senibina iaitu melukis. Aku sebenarnya tak sedar yang aku boleh melukis.Nak kata hebat sangat tu taklah sebab strokes pun ada keras sikit kan. Jadi takpelah,ni lukisan masa sem 1.Sekarang dah sem 8. Tapi dah lama tak lukis begini sebab sekarang asyik pakai software aje..*rindu ohh* ;(  Part 1 entry ni ialah lukisan hitam putih. Part 2 nanti ialah lukisan berwarna. Lukisan berwarna yang first time aku melukis dan mewarna pakai water colour ohh. Tunggu~ ok jom zass lukisan hitam putih dulu!!

Sorrylah gambar tak berapa nak clear.Sebab ni bukan scan.Ni tangkap gambar pakai camera.Kat bawah ni baru pakai scanner.

Gambar atas ni lukis pakai pensel biasa yang berlainan gred.

Gambar diatas ialah rumah kedai.
 
Gambar atas ni ialah gambar bangunan di KL.Siapa dapat teka?hihi.
(entah-entah lukisan ni tak dapat sampaikan gambaran bangunan sebenar kot.huahua..) Sebenarnya aku tanya sebab aku sendiri tak sure ni bangunan apa.huahua.Gambar ni ialah test tau.Lecturer bagi gambar on the spot kena lukis dalam masa sejam ke dua jam entah tak ingat pulak.

Seriously gambar di atas ni aku sendiri tak paham tulisan Cina ni.Aku main amik je gambar then lukis balik. Kalau bangunan lama ni tingi sikit nilai estetikanya. Sebab yang buruk-buruk tula yang menarik untuk dilukis dan diambil gambar. Hurm,tapi yang aku peliknya ada orang tak percaya aku yang lukis.Lantak kau lah labuuu..

p/s: Penat tau nak render lebih.huhu.Kena bagi nampak shadow lah,texture lah..apa-apa ajelah. Untuk subjek ni aku dapat A- masa dulu. Susah lah nak dapat A.ramai yang hebat-hebat.  So macam mana? kalau aku start melukis balik agak-agak boleh dijual tak? hihihihihihihiiii..(kenapakah aku harus gelak seperti puntianak ini..?) Mata aku dah tekeluar huruf RM.ngaaaa!!!! Haa,nak tanya,kamu suka lukisan yang mana eh? Sebab bila sendiri yang lukis tak tahu mana satu yang paling best.Tolong bagitahu pendapat kamu ok.Itu sangat membantu.Trimas bos!

p/s: kalau nak tengok image yang lebih besar boleh klik kat image tu.

46 comments:

  1. terpegun kejap. betul ke ni? tipuuuu lah u tak nak percaya lah i

    ReplyDelete
  2. lukis siput boleh laa. try lukis kunyit tgk..

    ReplyDelete
  3. T_T Ynn,sampai hati taknak percaya..huwaaaa...

    ReplyDelete
  4. wow..wow..wow...
    hebat sophie..
    saya suka lukisan yang ada tulisan cina tu.

    ReplyDelete
  5. khairilnizam: siput lg susah sbb siput licin.kunyit? mesti dah lupa saya dpt halia dulu.cuma tak post kt sini la.gambar x clear.hihihi..

    ReplyDelete
  6. waaah..hebatnyer!
    dulu dani suka lukis macam ni guna pencil tapi since 2003 dah beralih ke tetikus.so dah tak reti nak lukis sehebat ni.hehe

    ReplyDelete
  7. copi u really cn draw laaa~
    -raushan

    ReplyDelete
  8. gile hebat ko sophie...terpegun aku sophie..ko mmg gerek la..tak cerite pon eak ko leh lukis..klu aku nk suro ko lukis muke aku brape ko amek bayaran?? hehehe

    ReplyDelete
  9. Normally saya buat manual sketches during presentation. Tapi simple2 sketches je la. stages seterusnye memang prefer gune 3DS, Maya n Softimage.. direct buat perspective terus XD

    ReplyDelete
  10. wow..sungguh berbakat..suka lukisan u tu..blh lukis gambar sy ttak? hik hik

    ReplyDelete
  11. KAGUMMM!!!!!!

    sophie, aku suka lukisan yg ko kate lukis guna pensel berlainan gred tu...
    nak boleh???
    please... please...please!!!

    ReplyDelete
  12. hii, best2


    jom daftar entri ne..dlm kontest gua.

    ReplyDelete
  13. u lukis sendiri sume ni?? wow.. sgt2 cantik. kalo i, tak pandai la..
    lukis bulat kecil, bulat kecil, bulat yg besar, sayang mama , sayang papa, tidur lah sayang... yg tu tau la.. hehe

    ReplyDelete
  14. huwaaa..dah lame x sketching..jari pom dh keras !hoho..
    pst..kat shoutbox i u tnye i keje katne kan??i keje g0men jer, skang kat jpph tp x lame lg dh nak move ke jkr :D
    btw, sketching sophie sangat walla!

    ReplyDelete
  15. wah hebat...ajar la...student uitm ke..sma la tp sy baru asasi...selamat berkenalan...err belajar mana tulisan cina tu

    ReplyDelete
  16. cantiknye sophie...lukiskan gamba ML boleyh?hehehe..=)

    ReplyDelete
  17. awak buat nih?

    wahhh. ade bakat. suke suke :)

    ReplyDelete
  18. Clap Clap (tepuk tangan).. Terkesima seketika.. saya pun pandai lukis juga.. lukis orang lidi.. boleh ka tu? har3x~

    ReplyDelete
  19. pandainyer..copy lukis gambar mkcik boleh? serius ni nk tempah..

    ReplyDelete
  20. canteknya lukisan.. seriously.. lukis fifiey boleh tak?? haha.. anyway, memang cantekkkk, dh nk abis belajar ye? wah,. congratezz.

    ReplyDelete
  21. en.salmizi,
    wow wow wow,encik Salmizi singgah lagi..hehe..thank you. =)

    Osh,
    thank you =)

    Dani,
    Sophie pun lama tak lukis dah ni sebenarnya.

    Raushan,
    I know u can too.. =)

    Fahmie,
    hahaha.lawak lah fahmi ni.hurmm, dah org tak tanya buatpe nak bgtahu. Sy tak lukis org.. tak reti.. =(

    ReplyDelete
  22. Nick Irfan,
    thanks =)

    Faizal & Fashitah,
    ala,u senior,mesti hebat giler okeyy..

    Rizuan,
    huhu,sy tak pandai lukis org.mungkin kena belajar dulu la..

    cEro,
    amboi3..nak? ingat aku lukis pakai air liur? haha.hurm,kalau aku jumpe blk aku bgtau kau.Nasib tu bukan feveret lukisan aku.

    hiro,
    thanks. =) nanti sy usha entry.

    ReplyDelete
  23. soffea,
    yup,I lukis sendiri.Memang kena sabar.huhuhuhu.. takpe,u mesti ada bakat lain kan..

    dLa,
    keje gomen? ingt senang ke nak jd draughtman? I'm proud of u. Anyway tengkiu atas pujian dLa. =)

    afiq aiman,
    selamat berkenalan.tak belajar.Lukis je balik.Mungkin buruk la bg org yg paham tulisan cina.

    ML,
    Sophie tak reti buat potrait.Or tak pernah buat potrait.Kalau dah pandai boleh lah sophie buatkan..

    mien,
    a ah,kite buat.makasehh.. =)

    eesyaheera,
    tengkiu.Sign? haha..macam artislah pulak..

    Aretiks,
    boleh lah tu org lidi pun.hihi..funny kamu.

    Kila,Mrs Jamal & Fifiey,
    Honestly Sophie tak reti lukis orang.huhu..

    ReplyDelete
  24. cantekkk.....ade bakat..tgn berseni..heee

    ReplyDelete
  25. wow!!! hebat!!!! sangat cantik. Penuh seninya..

    Kalaulah saya.. suka tengok gambar rumah kedai tu. Tingkap atas.. macam real sangat..

    ReplyDelete
  26. woah! mantap la... suka yg no 3.. gambar rumah dengan sebatang jalan.. best!

    ReplyDelete
  27. Cantiknye lukisan..
    Dlm dunia ni kan, antara org yg aku plng gemar adlh org yg pndai melukis..
    Lg2 lukis gmbr aku!
    Haha..
    Xde la, tp mmg aku sk nak melukis..
    Tp tgn ni keras semacam je..
    Haish..

    ReplyDelete
  28. jaga kedai emas tu cuti sakit ker?tk nmpak pun....arhhh

    ReplyDelete
  29. yer lah.kali nie nk suro sophie lukis org pulak la nie ....hehehe

    ReplyDelete
  30. nice.. maybe kalo aku tak direject masuk architecture dulu aku dah power melukis sepower pawa rut!

    mungkin juga aku dah menang motor sekarang ni... *sigh*

    ReplyDelete
  31. canteknye..lukis muka kita boleh takk? hehehe

    ReplyDelete
  32. tererlah ko lukis2...jeles aku....aku bab2 lukis memang fail....hehehe

    ReplyDelete
  33. wauu..rally nice..sgt suke...byk betul..cbg2..art ni..best2...amik snibina pun..mcmde..skit2..art kn..tpi.bestt

    ReplyDelete
  34. suke yg bangunan lame2 tu..sgt cantik...

    ReplyDelete
  35. cantek menarik, teringat zaman sekolah... huhuhu. rse dh lama x lukis...

    ReplyDelete
  36. klu nak upah u lukis gmbq potret bley??:P

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...