Monday, October 25, 2010

Lukisan Saya Dulu-dulu -Black & White (Part 1)(EGBB)



(sila klik gambar untuk review contest ni)


Baiklah,aku tahu entri ni telah dipost sebelum ini. Tapi aku post kembali kerana telah dijemput oleh Hiro untuk join contest beliau.

Aku rasa entry ni best.Bukan sebab niat menunjuk.Aku sedar siapalah daku..huhu.. Tapi aku rasa puas! Sebab untuk menghasilkan entry ni, banyak waktu telah dihabiskan untuk melukis satu lukisan.Bayangkan berapa lukisan ada?huhu.darab 4 jam camtu? or maybe 5,6 jam. Jadi aku rasa puas.Sebab entri ni mengingatkan aku tentang zaman masa sem 1.Bila aku post niat aku adalah untuk share. Tapi tak sangka ramai yang bagi respon positive. Dan sebenarnya entri ni adalah post yang aku terima paling banyak komen setakat ni. (tak la banyak gila tapi banyak la jugak bagi blogger tak femes cam aku nih..) (-_-) Jadi kerana itu aku rasa puas dan girang.


Aku nak tag:
Fahmie
DyLa
Bash

Ok,sila baca dan layannnn!!!!

Hye semua! Harini aku terasa mahu bernostalgia pulak. Memandangkan aku dah nak habis belajar ni.(InsyaAllah kalau tak repeat apa-apa paper), aku teringat pula sewaktu aku baru masuk belajar di UiTM. Yup! Masa awal-awal belajar senibina,kami diajar perkara asas la dalam senibina iaitu melukis. Aku sebenarnya tak sedar yang aku boleh melukis.Nak kata hebat sangat tu taklah sebab strokes pun ada keras sikit kan. Jadi takpelah,ni lukisan masa sem 1.Sekarang dah sem 8. Tapi dah lama tak lukis begini sebab sekarang asyik pakai software aje..*rindu ohh* ;(  Part 1 entry ni ialah lukisan hitam putih. Part 2 nanti ialah lukisan berwarna. Lukisan berwarna yang first time aku melukis dan mewarna pakai water colour ohh. Tunggu~ ok jom zass lukisan hitam putih dulu!!






Sorrylah gambar tak berapa nak clear.Sebab ni bukan scan.Ni tangkap gambar pakai camera.Kat bawah ni baru pakai scanner.






Gambar atas ni lukis pakai pensel biasa yang berlainan gred.






Gambar diatas ialah rumah kedai.


 


Gambar atas ni ialah gambar bangunan di KL.Siapa dapat teka?hihi.


(entah-entah lukisan ni tak dapat sampaikan gambaran bangunan sebenar kot.huahua..) Sebenarnya aku tanya sebab aku sendiri tak sure ni bangunan apa.huahua.Gambar ni ialah test tau.Lecturer bagi gambar on the spot kena lukis dalam masa sejam ke dua jam entah tak ingat pulak.






Seriously gambar di atas ni aku sendiri tak paham tulisan Cina ni.Aku main amik je gambar then lukis balik. Kalau bangunan lama ni tingi sikit nilai estetikanya. Sebab yang buruk-buruk tula yang menarik untuk dilukis dan diambil gambar. Hurm,tapi yang aku peliknya ada orang tak percaya aku yang lukis.Lantak kau lah labuuu..




p/s: Penat tau nak render lebih.huhu.Kena bagi nampak shadow lah,texture lah..apa-apa ajelah. Untuk subjek ni aku dapat A- masa dulu. Susah lah nak dapat A.ramai yang hebat-hebat.  So macam mana? kalau aku start melukis balik agak-agak boleh dijual tak? hihihihihihihiiii..(kenapakah aku harus gelak seperti puntianak ini..?) Mata aku dah tekeluar huruf RM.ngaaaa!!!! Haa,nak tanya,kamu suka lukisan yang mana eh? Sebab bila sendiri yang lukis tak tahu mana satu yang paling best.Tolong bagitahu pendapat kamu ok.Itu sangat membantu.Trimas bos!


p/s: kalau nak tengok image yang lebih besar boleh klik kat image tu.

9 comments:

  1. chantek arh...amek subjek seni dulu pon tade la lukis jadik cmni..bese2 kertas tu masuk tong smpah...hehe...recycle balik

    ReplyDelete
  2. dyla kene tag yer..entry dla biase2 jer..tp xpe, nt dla wat yer..tq sophie..
    btw, entry sophie yg ni mmg meletop abes..InsyaAllah leh menang ;)

    ReplyDelete
  3. sangat cantik...classic je rupanya....good luck!

    ReplyDelete
  4. aku suka picca yg last skali tuh..

    sbb??

    bukan senang nk buat psl shadow ni...
    pastuh nk tunjuk bgunan tuh sgt lama...pown nk kne main ngan shadow..

    tp kan..picca yg last tuh...aku rasa bangunan tuh xnmpk mcm 1 banggunan..tp ia seolah2 2 lukisan yg berbeza..mgkin sbb ppn iklan tuh buat spoil..

    sory la..terbuat entry plak..ni jz dr mata aku yg xbape reti sgt psl seni...

    good luck...

    jemput usha entry EGBB sy kat sini jujur (EGBB)

    ReplyDelete
  5. wah kreatifnya..cantik la!!keep it up ur good work k!

    good luck dear!ada masa baca entry cik tom juga ye ;)tenkiu~

    Cik tom (28)

    ReplyDelete
  6. nice lukisan. boleh buatkan lukisan potret x? hehe..


    jemput baca blog saya jugak. :)


    MARI MENGUNDI. (Kaio no.19)

    http://kaio89kl.blogspot.com/2010/10/design-concept-yang-mengujakan-dari.html

    ReplyDelete
  7. gambar last tu memang terbaek ah!!!! gila, aku suka SEMUA!!!!!

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...