Friday, August 27, 2010

Bila Dianiaya,Perlukah memaafkan?

Bila bulan Ramadhan ni aku teringat Ramadhan yang lepas.

Apa agaknya perasaan anda bila hasil kerja @ projek anda, yang anda lukis sendiri,, dengan bersengkang mata tak tidur beberapa malam,mengambil masa dalam seminggu nak disiapkan,dan  kemudian ada orang membuat onar,menjadikan lukisan-lukisan anda sebagai alas makan untuk berbuka puasa?

Yer,aku berada dalam situasi tu dulu. Aku jarang balik rumah sewa kerana aku lebih suka buat kerja di studio. Aku tak mahu kacau orang lain dengan alat-alat buat kerja yang nanti bersepah,akan mengacau budak course lain nak study.Aku concern dengan keselesaan orang lain.

Tapi bila disebalik kepenatan itu ketika aku balik rumah,aku terlihat seorang perempuan godek-godek drawings dalam kotak hak milik aku.. Aku tanya dia buat apa.Dengan innocentnya menjawab "eh,u guna ke drawings ni?si A cakap u dah tak guna dah..kitorang pakai buat alas makan untuk berbuka puasa." Apa yang mampu aku lakukan ketika itu?

.Penat,pasrah,marah,terkejut,speechless. Macam shitt! Walaupun aku dengar ramai antara mereka yang selalu dapat Anugerah Dekan,tapi aku rasakan mereka lah makhluk yang paling bodoh. Takkan tak boleh pikir nak alas pakai surat khabar lama kot?

tak pernah ada orang tanya aku lukisan tu nak guna dah ke taknak.Susah sangat ke nak tanya? Paling senang macam ni la : kalau barang tu bukan hak kau,jangan sentuh la! Aku tak kacau barang kau,kau jangan la kacau barang aku.

Dalam banyak-banyak perkara buruk yang berlaku dalam hidup aku,peristiwa ni antara yang paling terkesan dalam hati aku. Apa gunanya memaafkan jika hati tak dapat melupakan? kau ingat senang ke nak design stand alone spa? nak design food market? aku bukannya arkitek yang dalam masa seminggu boleh siapkan design.Aku masih seorang student di mana proses untuk design tu ambil masa 2,3 bulan. Dan hasil tangan aku melukis di atas kertas saiz A0 yang banyak-banyak tanpa soft copy tu KORANG BOLEH BUAT ALAS MAKAN DI BULAN RAMADHAN PULAK TU?? terbaik!Clap2~ (chop saiz A0 tu tahu besar mana? 16x saiz A4 ok..)

Tak lama lepas tu aku pindah.Housemate baru lebih selesa.Pembersih,baik,tak kecoh, concern. Tak kisah aku nak berpakaian macam mana,takkan tengok macam pelik bila aku nak bersolek sikit ke kelas.Takkan cakap "eleh,nak tarik perhatian orang lah tu.."

Aku bukan seorang pendendam.Kalau aku pendendam dari awal lagi aku dah rompak korang punya laptop segala sebab sampai sekarang aku masih ada kunci rumah dan bilik tu. Cuma aku bukan jenis yang suka aniaya orang.Jadi bila orang aniaya aku,aku terkilan.Tambah lagi dalam portfolio aku,takde gambar hasil kerja projek yang korang dah buang tu.Aku dah nak grad nih.Nak cari kerja nanti.

Jadi untuk itu,aku mahu ingatkan bahawa doa orang-orang yang teraniaya selalunya dimakbulkan. Aku takkan berdoa yang pelik-pelik untuk korang. Tapi kalau satu hari nanti korang rasa teraniaya,terima kesusahan ingatlah balik dari mana kesusahan itu datang.Kerana Allah itu Maha Adil.

3 comments:

  1. salam

    ermmm ... tentu terasa di hati. Sesuatu yang disayangi diusik dan dicuit..

    Apapun moga segalanya kembali baik. Usah dibiarkan hati terusik terusan k sophie.

    ReplyDelete
  2. wsalam..
    eh mestila terasa. tp pasrah aje..
    in future banyak lagi dugaan besar bakal menanti kan.

    =)

    ReplyDelete
  3. salam ziarah..ya....mg lah kita marah dan sakit hati...xpa...kita doakan ja agar Allah saja yang membalasnya...ila pun pernah di anayai....sakit sangat hati neh....

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...