Tuesday, June 15, 2010

Aku Seorang Mak Guard UiTM!



Mungkin ada yang tahu, dan ada juga yang tak tahu. Aku ialah seorang mak guard UiTM. Hehe.. sebenarnya lifeguard UiTM. Aku mula berkhidmat lepas aku lulus test lifesaver April 2009. Sepanjang aku bertugas sewaktu orang ramai berenang, ada saja perkara-perkara yang aku rasakan macam nak luruh jantung pun ada, macam nak sepak orang pun ada, macam nak gelakkan orang pun ada-yer, sorry,aku memang jahat sedikit. Perkara yang sering terjadi di swimming pool UiTM:


1.Tak pakai baju renang ( swimming suit). Dekat depan kaunter pun rasanya dah ada kat papan kenyataan bahasawanya nak masuk swim kena pakai baju renang. Tapi ada juga yang degil yang pakai T-shirt biasa ataupun inner sahaja. Yang pakai inner tu aku pandang sebelah mata jela selalunya.. Bila dah tegur yang pakai T-shirt dan seluat biasa dia cakap...


“tapi haritu saya pakai macam ni lifeguard lain bagi aje..” (sambil buat muka tak puas hati nak nangis)


Aku : yer, mungkin dia tak perasan. Harini saya duty, kalau saya nampak saya memang tegur. Berambus kau cepat! (dalam hati nak cakap kasar)


“tapi haritu boleh.kenapa pulak harini tak boleh”


Aku : *&%$#@*&%$ (dalam hati.kadang-kadang memang susah nak buat orang paham) saya minta maaf, awak kene keluar. Tak boleh macam ni. Kalau saya benarkn awak, nanti ramai orang lain nak ikut pakai macam awak. Kita ada rules and regulation. Bukannya kolam ni campur laki perempuan pun.


“ala,haritu cakap lain..”(sambil buat muke menyampah & nak nangis.) entah bila aku cakap dengan kau eh..


Itu dengan budak dari Malaysia. Belum lagi dengan orang-orang dari Timur Tengah(arab). Sampai pening kepala dibuatnya.. dengan cerita dia dari Midvalley la datang susah payah, dah jalan kaki jauh-jauh laa.. cuba cakap, macam mana nak buat dengan orang-orang macam ni?kalau tak tegur aku yang kena marah. Kalau kolam aku lain cerita la. Nak pakai apa-apa pun sukahati kau lah labuuu...



2.Orang yang suka main tahan nafas dalam air.

Haaaa.. ni memang laa.. aku tak tahu la dah berapa banyak kali aku jumpa orang macam ni. Memang aku tak kisah. Ha nak main, main lah.. tapi dia buat macam tu kat tempat dalam. Benam kepala dalam air. Jantung aku dup dap dup dap...kemudian kepala timbul balik. Fiuhhhhh!!! Aku takut orang tu lemas aje. Kalau kejap tak pe jugak. Ni lama betul dia tahan nafas. Memang kalau bertugas jantung aku akan berdegup lebih kencang dari biasa sebab hal-hal sebegini. Kalau tak jaga & orang betul-betul lemas,aku jugak dipersalahkan. Sama jugak lah dengan orang yang suka test-test keapungan badan dalam air yang tak bergerak-gerak sampai aku punya kecuakan sampai tahap maksima dah mak oiii..



3. Suka dive dari tempat tinggi tapi salah dive.

Aku tak bermaksud nak pandang rendah pun.Aku suka kalau orang belajar. Cuma aku nasihatkan kalau masih nak belajar-belajar dive pergilah berdiri kat tempat yang rendah sikit. Bukan dari step tinggi tu. Baru-baru ni ada seorang berbadan besar bersama rakan-rakan dia cuba-cuba dive. Memang betul sangkaan aku. “kelepekkkk!!!” bunyinya bila dia dive. Aku dengar bunyi air kena hentam tu pun dah boleh rasa sakit. Sekali dengar dia menjerit sampai satu kolam boleh dengar “SAKITLAAAA!!!!” Yer, anda dah ekspresskan apa yang saya pun rasa dari bunyi kocakan tersebut. Tahniah, cuba lagi.don’t give up. Uhuh.. kesian dia taw.


Ha macam-macam sebenarnya. Tapi macam esei la pulak nanti entry ni. Takpelah, lain kali aku story lagi tentang perihal di kolam renang. Hehe.. siapa dari UiTm rajin-rajin lah datang swim especially yang duduk studio tu keluar la kejap dari kepompong anda tu. Relax kejap tengok dunia luar ni haaa..


p/s : Tak payah susah2 nak cari mana aku.Aku tiada dalam gambar. Sebab aku photographernya. hehe..

2 comments:

  1. wow, u swim...a gal that swims..im impressed..hehe....me luv swimming too..but ive never learned how to safe people..maybe u could teach me someday..haha..

    ReplyDelete
  2. haha.. datanglah swimming pool uitm..nanti pun ade program special kitorg organize..kalau dah buat poster i tepek kat blog neh..=)

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...