Tuesday, September 24, 2024

[Proposal] Administration Office Design

Alhamdulillah sebenarnya tahun ni saya rasa ada perkembangan dari segi kerja-kerja saya. Tahun ni memang focus pada kerja-kerja Interior Design. Biasanya saya terlibat dengan kerja-kerja Interior Design untuk rumah. Tapi untuk tahun ni ada penambahan jenis kerja yang melibatkan pejabat dan cafe. Saya juga usaha untuk meningkatkan skill dengan belajar software design yang agak baru untuk saya. Orang kata, tak cuba tak tahu. Dah jadi kebiasaan untuk saya letakkan target setiap tahun saya mesti kena "improve" sesuatu skill yang melibatkan kerja saya. Tak jemu belajar & tambah ilmu. 

Tempoh hari ada klien yang hubungi saya untuk dapatkan Design Proposal bagi ruang pejabat pengurusan yang terletak di Cheras. Ruang pejabat tersebut mempunyai luas sekitar 800 kaki persegi. Selepas pergi buat ukuran dan dapatkan sedikit brief dari klien yang merupakan Person In Charge (PIC) mewakili bos beliau, saya dapat simpulkan yang klien ini memerlukan ruang :

-Ruang tetamu/lounge

-Ruang pengurus/bos

-Ruang staff seramai 6 orang

-Mahu ruang kabinet yang banyak untuk letak file

-Konsep yang dimahukan ialah modern

Disebabkan ruang pejabat ini terletak di laluan menghala basement di shopping mall, buatkan suasana agak gelap. Jadi saya memang nak ruang pejabat ini berwarna cerah dan mempunyai pencahayaan yang baik. Jadi saya cuba untuk berhati-hati juga letakkan kedudukan lampu dalam design bagi setiap ruang yang berbeza walaupun dalam satu lot kedai yang sama. 

Saya pecahkan ruang sebesar 800 kaki persegi ini dengan 3 ruang tanpa ada 'separator' seperti dinding. Kalau perasaan ruang yang dibahagikan ni mempunyai design ceiling yang berbeza iaitu ruang di lounge area, ruang pengurus dan meja staff. 

Nah, gambar-gambar berikut ialah design proposal yang sudah siap. 















Kalian boleh tengok video bagi design ini di LINK INSTAGRAM DISINI.



Sekiranya anda memerlukan khidmat konsultansi, design ruang sehingga siap, boleh hubungi saya di:


WWW.WASAP.MY/601111892504


No comments:

Post a Comment

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...