Monday, November 4, 2019

Sabah Trip. Day 1-Tawau. Baru Sampai

Untuk tahun ni, ni trip kedua yang aku dan kawan sekerja aku buat. Sara namanya.Trip pertama, pergi umrah bersama yang aku tak sempat update pun di blog. Trip kedua ialah ke Sabah. Lagi tepat lagi ke Tawau, kampung Sara. Asalnya, hanya sekadar Sara cakap, 

"Hmm, rasa nak balik kampung la tengok bapak dengan mak." 

"Balik lah. Erm, tapi kan..kalau awak balik, macam teringin je nak ikut. Saya tak pernah sampai Tawau lagi."

"Eh jom! jom! Kita balik Tawau sama-sama."

"Eh bukan sana dah dekat dengan pulau-pulau cantik tu ke? Semporna?"

"A ah iyalah. Boleh la pergi sekali tu."

Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, aku yang suka sangat pergi pulau pun terus ONzz!

Hari yang sama gak kami beli tiket balik Tawau. Macam tula kami kalau buat keputusan. Adhoc selalu. Tapi, sebab kerja sendiri makanya tak susah la nak cuti. Lagipun memang biasanya setahun sekali aku mesti nak bercuti gi mana-mana. Setahun sekali cuti. Tahun lepas ke Korea. Tahun ni dalam negara cukup bah. Jimat pun jimat. 

Kalau Kota Kinabalu, aku dah sampai sana tiga kali dah. Tawau ni, aku langsung takde gambaran macam mana suasananya. 

Kami sampai airport Tawau pada 22 Oktober 2019, dalam jam 3.30pm. Mak & ayah Sara yang sambut kami. Parents Sara dah kenal aku dah sebab masa bulan April lepas, kami sama-sama pergi Umrah. Aku dengan family aku, Sara dengan family dia. Jadi dah agak biasa. Cuaca elok, berbeza dengan Semenanjung yang sekarang hujan lebat hari-hari. Di Tawau cuaca cerah & terik. Aku melihat pemandangan sekeliling. Memang bandar peladang bah. Kiri kanan pertanian semata. Sini takde tol. Jalan lurus aje.






Sampai sana, kami makan dulu. Sara ajar makan martabak jawa. Lain rasa dia dengan martabak semenanjung. Kat Sabah ni dia rasa sayur. Hari pertama sampai kami rehat saja. Rilek dulu, ada masa hampir seminggu kat sini. 




Nampak tak ada kuih macam apam balik ni. Namanya kat sini Terang Bulan. Sebabkan Sara cakap, kat semenanjung punya lagi sedap, aku tak beli la. Lagipun saiz dia besar sangat. Takut tak habis. 

 Sis cuba Martabak Jawa. Sedap. Memang berbeza dengan murtabak di semenanjung. Rasa dia macam banyak sayur sikit.


Sayap ayam.


Pemandangan pada hari sis sampai di Tawau. Cuaca terik, banyak pokok kat kiri dan kanan jalan.
Walaupun masih dalam Malaysia, ada satu perasaan yang menyenangkan bila dapat bercuti, jauh dari kerja, jauh dari komputer. I need to detox from work. Gituh.






Pekan Tawau.



"OK BAH KALAU KAU"


p/s: Ni sebab baru sampai Tawau, maka tidaklah aku berjalan sangat. Sebab sampai rumah Sara, kami berehat la. Sengaja aku setting gambar dari phone ada tarikh & waktu supaya aku ada memori bila kejadian-kejadian ni berlaku. Gituh. Ni aku baru start engine nak bercerita. Nantikan entri seterusnya. 


 

No comments:

Post a Comment

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...