Thursday, November 28, 2013

Random UK #2 Melawat Perpustakaan Terbesar Di Eropah

Kadang-kadang kan, aku suka jalan sorang-sorang kat bandar bila aku rasa free sikit dan bila aku tengok cuaca macam cantik jer..macam comel jer kalau nak jalan-jalan kan. Kat sini, salah satu iconic building di Birmingham ni ialah Birmingham Central Library. Perpustakaan terbesar di Europe. Maka aku pun rasa berbangga lah juga jadi warga sementara Birmingham sebab ada iconic building camni kat sini. Bangunan ni masih baru dibuka. Sebelum ni library ni dah ada cuma dia renovate bagi nampak moden. Jadi tujuan aku pusing-pusing library ni sebab nak ambil gambar bangunan ni sikit sebab kena present masa kelas international student haritu. 

Kadang-kadang happy tau amek feeling jalan sorang-sorang kat bandar waktu siang. Sebab proses nak berjalan tu, akan berdepan dengan banyak perkara menarik. So aku suka & agak enjoy. Kadang ada orang main music. Macam-macamlah. Siapa follow instagram aku mesti perasan video yang aku post sepanjang jalan.


Nampak bangunan belakang aku? Haa itulah dia library tu. Pada dasarnya bentuk dia cuma kotak je. 
Yang nampak menarik tu facade treatment dia. gegelung besi gituh. 

Ha ni dalam library tu. Macam futuristik kan? Macam e ehhh..ada ke orang nak study dalam library nih? Ramai yang tercengang macam aku je tengok interior library ni.

Aku suka ruang ni. Ada ruang untuk kanak-kanak ataupun bahagian rileks-rileks siap ada kusyen. Nak tidur pun takpe kot.

Aku suka ruang ni macam sangat rileks. Lepas tu aku suka sebab ramai mak ayah bawa anak diorang datang sini. Jadi aku rasa tempat ni, walaupun library, tapi ia tidaklah berada dalam keadaan senyap. Tambahan pula memang jadi tempat tumpuan orang ramai dan pelancong datang. Perpustakaan ni ada beberapa zone yang berbeza. Kalau rasa nak study, zon senyap pun ada jadi tak payahlah nak mengamuk macam aku kalau orang bising di library ya. Oh ya satu benda yang aku suka pasal library kat UK ni termasuklah library di faculty aku, kita boleh bawa makanan dan minuman masuk. Tapi makanan berat dan basah tu tak digalakkan la. Beg pun boleh bawa masuk. Jadi tak payahlah nak simpan bag dalam loker pastu angkut semua barang bawa masuk library serupa takyah bawa bag kan?
Kiranya kalau takut buku kena curi kan ada scanner nak masuk dan keluar. 

Ruang dia sangat besar. Aku rasa lebih dari triple volume dah ni. 

Kat tingkat paling atas ada ruang lanskap. Cantiklah, menenangkan je rasa. Kat sini kalau rasa nak picnic ke dating pun boleh. Anak meragam nak tukar lampin kat sini pun takde hal!


Sebenarnya, aku dah bersemangat pergi library ni sebab nak observe sendiri, aku dah buat slide untuk present, sekali time aku dah bersedia tuh tutor cakap "masa dah habis, orang selebihnya yang tak sempat present simpan sahaja presentation tu untuk kenangan" aku macam "Whattt??" kau buat aku tidur lewat sebab slide ni lepas tu tak payah present? Kesedihan apakah ini che'gu?

Soooo..aku present jelah kat korang. Okay lah tu kan. Ada modal lah nak tulis entri kan?
Cakap thank you kat Cik Sophie! Cepat!!

Nah la, untuk uolls yang selalu merindui iolls yang selalu suruh iolls rajin-rajin post entri & gambar di perantauan. Awww~

(Gunakanlah camera360 untuk dapatkan efek kulit halus mulus. Lol. Thank you sunshine)

Waktu ni masih panas ada mentari. Tu yang silau-silau je mata.  Sekarang nak masuk winter. Matahari dah tak nampak. Menggigil jer kalau keluar rumah. But anyway, aku menanti snow penuh sabar sebab aku memang suka tengok snow pastu berangan. Dah macam takde kerja lain ke kau ni Sophie! 


Oh ya, ni waktu lain aku datang waktu malam. Lighting dia cantik. :)



7 comments:

  1. kalau library macam ni memang semangat nak membaca lain macam. haha. macam library kat Shah Alam.

    ReplyDelete
  2. tgok pn mcm menarik je library.
    apetah lg org yg ade peluang g sne tu. hee

    ReplyDelete
  3. happynya rasa bila. kak sophie update pasal uk... = )

    ReplyDelete
  4. Klau letak gambar luar dan interior library tu side by side dgn gambar Perpustakaan Negara kita,
    aku mungkin akan menangis tersedu-sedu...

    ReplyDelete
  5. nurdani:
    Tapi Sophie masuk tak rasa macam nak membaca buku. rasa macam nak explore. haha.

    Mieza:
    Alhamdulillah..rezeki..

    Farah Ara:
    Iyalah, tengah cuba rajinkan diri update pasal UK. Semoga bagi adik2 tengah sekolah tu ada semangat nak belajo.. hihi..

    cEro:
    Rileks bro.. sebelum library ni bertukar wajah.. library ni merupakan bangunan yg sangat lama.. So tak boleh la compare sangat.. Chill..

    Zairi.MY:
    Best! Untuk jalan-jalan..

    ReplyDelete
  6. waah..bestnya sophie design library tu..kalau akak mau tak keluar2..trus tdo kat dlm..

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...