Tuesday, November 6, 2012

Berubah Hati Dalam Masa 5 Minit

Untuk entri ni, aku nak cerita pengalaman aku masa aku first dapat tahu yang aku memang 100% dapat fly.

Aku pernah bagitahu dalam entri sebelum ni, bahawasanya untuk ke UK, bukanlah pilihan utama aku untuk complete Part 2 senibina. Masa tu, ramai kawan termasuk kawan baik sendiri ajak apply study overseas. Tapi aku dengan yakinnya tolak mentah kat semua orang. Aku kata "aku taknak study oversea, hati aku kat Malaysia. Aku sayang nak tinggalkan rumah dengan family aku kat sini. Korang try la apply. Kalau korang dapat, aku datang sana melawat korang" dengan yakin eh cakap macam tu. 
Entah kenapa ada satu haritu, pintu hati terbukak pulak nak try apply. Bestfriend aku dah beberapa kali cuba ajak aku. 

Sampai lah akak ipar aku tanya " Kenapa Ofie taknak sambung luar? Try la, boleh tengok negara orang. Kalau Kak Ayu dapat peluang ni, Kak Ayu nak pergi. Tapi tahu ajelah, dah kahwin & ada anak, bukanlah senang nak belajar dengan komitmen camni." Terus aku terdiam..pikir dalam-dalam..
Sebab aku fikir, aku memang takde komitmen dengan siapa-siapa, takde hutang piutang keliling pinggang macam PTPTN ke apa, aku dahla suka travel & tengok negara orang. Terus hati aku rasa nak mencuba. 

Aku ni pula, jenis yang..alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pengkal lengan. Tarikh permohonan universiti waktu tu dah nak tutup. Aku buat keputusan masa pertengahan Februari 2012. Redah jela. Architecture, kalau nak sambung mana-mana pun, portfolio memang penting. Aku pun sanggup amek cuti sehari kat ofis sebab nak buat portfolio betul-betul, siap deactivate Facebook aku buat sementara waktu. Gila semangat.

Kebetulan tak lama lepas tu ada interviewer dari universiti aku kat sini datang Malaysia nak temuduga student. Aku pun pergi sorang-sorang drive meredah KL walaupun tak berapa tahu jalan & jadi orang pertama yang kena interview. Lusanya dapat Conditional Offer dah. Tinggal nak buat test IELTS. Bila semua dah lepas, satu je yang merisaukan aku. 

MARA.

Aku tahu result aku dulu taklah gempak mana kalau nak compare dengan orang lain (kot). Tapi macam aku kata tadi, aku ni jenis alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pengkal lengan kan. Aku nak cuba jugak! Sebab dah dapat offer beberapa uni. Rugi kalau mengalah tanpa mencuba. Masa result keluar, first round aku dan rakan-rakan tak dapat. Tapi aku pesan kat kawan aku, selagi kita tak buat rayuan, jangan give up lagi. Alhamdulillah lepas rayuan, aku dan kawan-kawan dapat. =')
Meleleh air mata terharu time tu. Sebab tak percaya "betul ke ni aku yang selenga ni dapat sambung study kat UK??"

So lepas tu, tiba lah masa nak kena bagitahu parents aku pasal results MARA, which, hurmm.. 

To be continued.. 

Sebab aku nak keluar. 


5 comments:

  1. wahhaaa...
    congratess sophie da sampai UK??
    last jenguk belog hari tu bru story2 nk pg kan..

    sobbss..sobs.. kagumnyaa.. XD

    ReplyDelete
  2. tuah ayam nampak di kaki, rezeki manusia tak siapa yang tahu.. :)

    ReplyDelete
  3. Sorry dah lama x singgah sini..
    Semoga sophia sentiasa dalam keadaan sihat.. Smoga dipermudahkan urusanmu ye shbt...

    ReplyDelete
  4. cepat sambung..akak tak sabar nak baca..:P

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...