Saturday, July 3, 2010

Apa Yang Buatkan Saya Bersyukur?

Senarai ni aku dapat inspirasi dari entry Hanis Zalikha.(Selama ni aku hanya silent reader tapi sekarang aku dah ada blog jadi aku bolehlah follow dia). Tiba-tiba rasa macam aku pun patut buat Senarai Kesyukuran. Entry ni dah lama gila sebenarnya tapi aku cuma post kat notes di Facebook aku . Jadi skarang bila dah ada blog aku pun copy paste balik.hehe..


Saban hari kita sering merasa tidak puas hati dengan apa yang kita miliki.Kita terlupa untuk rasa bersyukur dan tidak tahu apa yang perlu disyukuri selama kita hidup.Kalau anda dapat senaraikan perkara-perkara yang anda syukuri sepanjang hidup,anda akan bersyukur kerana tanpa anda sedari,anda sebenarnya mempunyai banyak sebab untuk rasa bersyukur.Kalau tak percaya cubalah senaraikan list kesyukuran anda.



1. Saya bersyukur sebab saya dilahirkan tanpa cacat cela.Saya cukup semua pancaindera,tangan dan kaki.



2. Saya bersyukur sebab dilahirkan sebagai perempuan.Hehe..kalau pakai make up pun tak rasa pelik.Kalau laki yang pakai? (bak kata orang sekeliling..OMG!!!)




3. Saya bersyukur sebab saya ada adik beradik yang ramai. 6 semuanya dengan perangai yang berbeza-beza.Kalau tak ada adik beradik? Bosan kan..main badminton sorang-sorang,main kad sorang-sorang,main saidina & monopoly sorang-sorang…ish sedihnya hidup..




4. Saya bersyukur sebab mama dan walid saya masih ada.




5. Saya bersyukur dengan ketinggian saya. Saya tak tinggi.Walaupun kadang-kadang saya harap saya tinggi ,(yela,nak tengok view dengan lagi luas kan.Orang sekeliling tinggi-tinggi pulak..) tapi saya tetap bersyukur kerana tak ada masalah nak cari boyfriend yang lagi tinggi.Sebab rata-rata susah nak jumpe lelaki yang lagi rendah dari saya.Hahaha..




6. Saya bersyukur sebab saya boleh memandu kereta auto dan manual dengan baik.Sesiapa yang malas nak pergi Genting Highlands naik roller coaster boleh la naik kereta dengan saya.Saya akan bawa dalam UiTM yang berbukit bukau supaya anda Chill! Dan kemudian akan dikejar pak guard dengan motor hebatnya.




7. Saya bersyukur sebab saya pandai berenang dan jadi lifeguard. Saya boleh selamatkan orang dan meyakinkan mama supaya pergi Pulau time cuti dengn menaiki bot(Owh mama saya memang takut naik bot.Dia takut tenggelam walaupun ada life jacket)




8. Saya bersyukur sebab saya ada seorang ayah yang bijaksana lagi comel cute miut. Ayah saya seorang yang berwawasan dan tak mudah menyerah kalah dan suka masuk pertandingan reka cipta.




9. Saya bersyukur sebab saya ada seorang ibu yang sangat penyayang,mithali,cool,selalu mengingatkan saya soal akhirat (isk..isk..isk..selalu buat aku insaf..) Ibu saya juga adalah wanita yang paling caaaaannntik di dunia pada mata saya .. ( okay fine la..mak korang pun paling cantik di dunia gak)




10. Saya bersyukur sebab saya ada 3 orang abang yang kononnya boleh jadi bodyguard saya padahal saya yang selalunya jadi bodyguard mereka dan kadang-kadang jugak maid TANPA GAJI (baju pun aku basuh,sidai,lipat..ceittt podah!)



IKLAN 1 : Penat baca? Have a break.Have a kit kat.Nyum2..



11. Saya bersyukur sebab saya jadi pelajar architecture berbanding jadi pelajar engineering sebab saya tengok housemate saya,Sheila belajar..subjek dia susah-susah woi.




12. Saya bersyukur sebab jadi pelajar architecture berbanding pelajar medic sebab saya benci subjek biology. Saya tak suka hafal nama sel yang pelik-pelik,organ dan sebagainya walaupun dalam badan saya sendiri penuh dengan organ,sel,saluran darah dan ape kejadah lagi lah yang rumit.MasyaAllah..hebatnya ciptaan Allah kan?




13. Saya bersyukur sebab kehidupan saya okay dan tenang.,saya tak ada hutang seperti PTPTN,(hehehe…jangan amek hati naa..)hutang kereta,rumah (owh belum lagilah rupanya..) tapi kalau ada sesiapa yang saya hutang sila tuntut ok walau 20 sen sekalipun.




14. Saya bersyukur sebab saya dilahirkan sebagai Islam. Kalau tak,saya tak yakin saya boleh cari kebenaran tentang Islam sebab lumrah manusia-buta hati walau mata tak buta




15. Saya bersyukur sebab saya warganegara Malaysia. Saya suka Malaysia dan tak bercadang nak pindah overseas. Malaysia ada mamak 24 hours oii..!! UK ada ke? (dalam nada berlagak dan kerek)


Sungguh gembira lagi bangga beliau melakukan pekerjaannya yer.(fokus muka beliau..anda akan merindui beliau jika anda ke overseas)



16. Saya bersyukur sebab saya tak mudah terpengaruh dengan gejala sosial atau rakan sebaya walaupun saya kenal ramai di kalangan mereka..(Jangan terus judge orang dohh..Kau tak tawu apa yang diorang alami )




17. Saya bersyukur sebab saya tak mudah menghakimi orang lain melalui pemakaian atau sikap mereka.Bagi saya setiap orang melalui kehidupan,didikan dan latar belakang yang berbeza yang menjadikan dia adalah dia sekarang. (tapi kalau perangai yang memang hawau tu rasa macam nak smack down dan penumbuk la jugak kan..cehh!! tak padan dengan badan langsung..)




18. Saya bersyukur sebab saya bertudung.Sebab saya rasa saya dihormati apabila bertudung (rasa ajelah..kalau orang takde respect kat kita tak boleh nak buat apa kan)..dan disebabkan saya seorang gadis yang bertudung juga saya cuba menjaga perlakuan saya dan saya tak suka kalau saya berperangai tak senonoh orang akan kata “anak sapa lah tu..pakai tudung tapi…”saya tak kisah orang nak kata apa tentang saya tapi saya kisah kalau mak ayah saya yang dapat nama buruk..Plus,bila bertudung saya rasa rambut jadi sihat dan kuat! (pinjam iklan milo kejap yer tuan-tuan..)




19. Saya bersyukur sebab saya tak pandang rendah orang-orang yang bekerja agak bawahan seperti cleaner,cashier,dan sebagainya kerana saya pernah bekerja sebagai cashier dan merasa bagaimana dihina “bodoh! Mak bapak tak reti ajar ke?ni la melayu..bla..bla..blaaa…” yang membuatkan saya menangis. (sampai mati aku takkan maafkan kau makcik biadap walaupun aku seorang yang pemaaf pada mulanya) dan hakikat sebenarnya waktu tu saya tak bersalah!!!!!!




20. Saya bersyukur sebab saya honest dengan diri saya. Saya tak bercinta kalau saya tak dapat mencintai orang itu seikhlasnya. Saya takkan bagi harapan dan letakkan harapan.Saya tak suka permainkan perasaan orang sebagaimana saya tak suka perasaan saya dipermainkan.-perghh! Ayat taknak kalah beb! Kalah Sembilu Kasih ni!



IKLAN 2 : Sedangkan budak kecil pun sayang binatang.Ibu budak sekarang? buang anak saja tahu. (ok..ni iklan kesedaran sivik)




21. Saya bersyukur sebab saya rasa saya dikurniakan dengan hati yang agak baik lah jugak (sorry lah sebab memerasankan diri sekejap) hehe.. sekurang-kurangnya saya bukanlah seorang yang kejam dan busuk hati lagi hamis baunya seperti bangkai ikan paus-euww..mesti ke disebut?




22. Saya bersyukur sebab saya punya otak sangat ligat berfikir sampai buatkan saya susah untuk tidur malam.Saya berfikir untuk hari esok! Sekurang-kurangnya saya menggunakan anugerah terbesar yang manusia ada.-OTAK~ (macam ayat dalam Zombie Kampung Pisang aje..)




23. Saya bersyukur sebab saya ditempatkan belajar di Uitm Shah Alam,bukan di Seri Iskandar.Rumah dekat,boleh ulang alik.




24. Saya bersyukur sebab saya ada kereta untuk ke kampus.Walaupun saya cuma bawa kancil merah second hand 4 gear,manual yang dah lebih 15 tahun umurnya,saya tetap bersyukur kerana tak perlu beratur,adegan tolak menolak dan tarik menarik beg dan tudung ketika bersempit-sempit menaiki bas rapidKL yang boleh tahan tahap roller coasternya.-Masa part 1 saya pernah tersungkur dengan slow motionnya dalam bas dohh sebab driver sangat “berhemah”






25. Saya bersyukur sebab faculty saya atas bukit.Walaupun kena jalan dari padang kawad atau naik tangga harapan dari blok D,saya tetap bersyukur kerana secara tak langsung saya dapat bersenam pagi-pagi. AMARAN : tak payah lah nak pakai perfume lebih-lebih nanti kepam jugak. =P





26. Saya bersyukur sebab walaupun rakan setudio saya pelbagai ragam,mereka juga mencuit hati saya. Walaupun banyak kontroversi tetapi saya suka tengok macammana kami blend. Dalam setudio saya ada yang :


o KELAKAR – macam Nok (sumpah macam Afdlin Shauki),Amex dengan loghat Kedah yang marveles,Obi Wan Kenobi yang ada kereta macho (wey sapa nak bf sila isi borang kat obi)


o SERIUS-macam Teha (Teh mu kena banyak senyum deh..)-tapi saya kenal hati dia dan saya sayang dia.


o BERKEPIMPINAN TINGGI-macam Safwan (weh lepas nih kau jadik MPP lah-aku vote ni!) dan sekali lagi Obi Wan Kenobi yang macho keretanya (aku dah kipas ni bila nak bagi aku merasa naik dohh)


o PENDIAM YANG UBINYA BERISI-Zakiran (yang superb bahasa Kelantannya),Pece (sorry dulu aku panggil kau plankton sebab kau halus.Plankton dalam cerita spongebob),Meor (suka buat lawak spontan tapi muka paling slumber-sungguh ku tak mengerti.. (-_-‘),Ayub (paling pendiam.Kalau aku tak tegur kau jangan harap aku boleh dengar suara kau! Dalam mulut beliau ada emas.sila korek dan cari gali),AJ (betulkah beliau 21 tahun? Macam 18 je..),Sakira (jangan ingat aku tak tawu siapa kau sebenarnya..hehe..),Ika (I am your kakak?),Khairuddin Sabri -design ranking favourite lecturer,Saliza , Shana .


o KECOH DAN MERIAH-Farisha(sehari tak dengar suara budak ni memang tak sah-hiperaktif terlampau),Suzie(seangkatan dengan Farisha-hiperaktif tak kenal usia),Laida(ibarat speaker,suara beliau tak perlukan microphone yer,terima kasih),Fyda-hot mama with attiude.


o KECOH DAN PHSYCHO- Fiza.Oops! No offense but I still love you!! =)


o WISE AND COOL- Raushan(I envy you shan..haha..), Nizam (nasib baik dia tak pakai spec.Computer+spec=?? ) ,Nadrah(maya karin punya stail cakap-love it) .


o INTELLIGENT –tak lain tak bukan Aqrabeen tapi saya found out yang ,semua budak arci adalah intelligent dan smart.. Clap2~ (oopss.oops! sesiapa selain budak arci jangan terasa dohh)


o REPEATERS yang boleh dibuat sembang dan best-anda tahu siapa anda dan saya tak pernah pandang rendah anda!


o MACAM CHIPSMORE-Johan (where are you lah?),Aty (kenapa aku tengok kau asyik kehulur kehilir?harini pergi PJ,esok pergi Ukay,lusa pergi Gombak,tulat terus tak nampak..)


o YANG BUKAN DALAM SETUDIO DAH (resign)- Lando,Alip,Chen,Mija (such a lost..tak boleh lupakan Orang Minyak lakonan beliau.Beliau sangat kelakar dan boleh jadi pelakon komedi berjaya macam Nok jugak), Paan ( pemikiran dia selalu bernas dan kompleks-terlebih bijak)


o YANG SAYA BELUM SEBUT-ya ampun..saya tak ada list nama budak setudio archimancer.


o SAYA SENDIRI- you judge and simpan dalam hati sudehh!





Pesanan penaja : Jangan ambil hati yer kengkawan.Ini cuma pendapat aku secara general.So harap anda open and be cool~ wink2*



waktu bersuka ria memang best kan?apa kata kita pergi genting?




27. Saya bersyukur sebab saya senang berkawan dengan orang.Walaupun saya dicampak mana-mana hatta laut china selatan pun saya senang berkawan walaupun mungkin kena kawan dengan ketam,kerang,nemo,batu karang,ikan duyung-OPSss! Imaginasi…focus…focus..(-_-‘)




28.Saya bersyukur sebab saya dapat makan hari-hari.Makanan yang sedap pulak tu.Jarang dapat makanan yang tak sedap kat Malaysia nih.. Abang saya kata masa dia outstation kat Bangladesh,ramai sangat-sangat yang miskin tahap fakir-sampai kutip sisa makanan dalam tong sampah okeyy.. So anda jangan banyak songeh bila makan!




29. Saya bersyukur sebab bila saya bangun saya masih hidup dan masih bernafas sampai sekarang.




30. Saya bersyukur sebab saya adalah Sharifah Sofiya bt Syed Nur Azman yang berumur 21 tahun bukan 81 tahun.


IKLAN 3 : Ni lah Sharifah Sofiya bt Syed Nur Azman berumur 21 tahun yang merasakan durian adalah buah yang paling masyuk~ di alam semesta.





31. Saya bersyukur sebab saya berasal dan dibesarkan di bandar.Sekurang-kurangnya peratus untuk saya culture shock adalah rendah atau zero.




32. Saya bersyukur sebab saya boleh masak.Diulangi-boleh masak bukan pandai atau hebat memasak.Sekurang-kurangnya saya boleh survive dengan masakan sendiri dan orang lain boleh terima masakan saya yang tak seberapa.



33. Saya bersyukur sebab saya ada laptop dan ada acces ke internet.




34. Saya bersyukur sebab sekarang saya single. Saya rasa free dan boleh kemana-mana tanpa membawa hp.Kredit saya juga lambat habis.RM5 untuk dua minggu.Susah nak percaya? Percayalaaahh~ ah senyap lah Datuk SN! Dah tak boleh pakai sebab dah berpunya sekarang. cewaaahhhh!!!




35. Saya bersyukur saya pernah bercinta sebab sekurang-kurangnya saya tahu bagaimana rasanya.Ececece…malu la I..~Ahaks




36. Saya bersyukur sebab kawan saya Amieradan Nisa sangat memahami saya dan SANGAT MENYAYANGI saya..kan? kan? Kan? I love you guys too.. Okay2,tamat sesi XOXO Gossip Girl


anak dara dari Sentul.hehe..



37. Saya bersyukur sebab saya menaip senarai ini menggunakan Bahasa Melayu sejati.Family saya dan beberapa ketul kawan saya kata Bahasa Melayu saya sekarang tunggang terbalik dan asyik tersyasyul yang membuatkan mereka asyik ketawakan saya.Saya pun tak tahu kenapa padahal English saya juga tak lah masyur mana. –saya rasa sebenarnya saya praktikkan bahasa alien dalam mimpi saya hari-hari. (-_-‘)




38. Saya bersyukur saya suka makan durian sebab durian adalah buah yang paling masyuk~ di alam semesta.




39. Saya bersyukur sebab saya masih menaip.Maknanya masih banyak yang saya boleh syukuri dalam hidup saya.




40. Saya bersyukur sebab anda masih membaca sampai tahap ini.




41. Saya bersyukur sebab saya dilahirkan sebagai manusia bukan serangga seperti semut yang akan dipijak bila gergasi a.k.a manusia berjalan,atau nyamuk yang akan di zassss!!! oleh semburan ridsect(betol ke ejaan dia?apa-apalah..)



IKLAN 4: Gunakan Ridsect sebelum tidur! (dah check ejaan saya betul! )





42. Saya bersyukur sebab saya boleh berkomunikasi dengan mat salleh dengan bahasa dia tetapi dia tidak boleh berkomunikasi menggunakan bahasa saya-berlagak kau sofiya!




43. Saya bersyukur sebab saya boleh menulis dalam bahasa Jawi.




44. Saya bersyukur sebab dah katam Quran




45. Saya bersyukur dulu-dulu mama hantar saya ke sekolah agama.Dulu selalu tak nak pergi.Bila dah besar sangat berterima kasih kepada mama! Kalau tak mungkin saya bukanlah Sofiya yang sekarang.




46. Saya bersyukur sebab walaupun saya sebenarnya rabun tapi power saya tak memerlukan saya memakai spek yang tebal. Mungkin akan consider memakai contact lense. Fuiyoh!



Macam menarik..ahah! grey itu cantik.Tp mungkin jugak green..atau brown? boleh tak nak pakai sebelah green sebelah brown? Bajet Kate Bosworth pulak dah.



47. Saya bersyukur sebab saya ada kucing parsi gemok albino comel comot hidung kemik mata biru yang suka menyambut kepulangan saya dari Shah Alam di muka pagar.Walaupun umurnya nak 10 tahun beliau suka menganggap dirinya bayi dan menggesel-gesel badannya di kaki saya.-Kurang kasih saying lah tu kucing tua ni!




48. Saya bersyukur sebab saya ada cita-cita dan matlamat dalam hidup!! Owh yeahh ke bebeh!! –alamak bahasa pasar dah keluar.




49. Saya bersyukur sebab saya suka baca buku ensiklopedia,risalah,fakta.Saya pun tak tahu kenapa.Sebab dia best~ -appendix: pinjam iklan petronas


Pesanan Penaja: Ini bukan IKLAN




50. Saya bersyukur saya tertido masa tengok wayang cerita “The Phantom of The Opera”.hahaha..



IKLAN 5: Anda ada masalah sukar tidur? Sila tonton cerita ini. Dijamin 100% berkesan! ( pesanan penaja: Jangan tertipu dengan pelakonnya yang cantik dan kacak.Sila baca novel.Lebih hebat! )




51. Saya bersyukur sebab saya masih diperlukan oleh mereka yang memerlukan saya.



52. Saya bersyukur sebab saya selalu cuba berfikiran positif-eleh yeke ni?



53. Saya bersyukur sebab saya mudah tersenyum dan ketawa dengan riangnya.



54. Saya bersyukur sebab sekurang-kurangnya ada orang suka dengar saya ketawa dan turut ketawa bersama-sama.Jadi betol ke ketawa itu satu aura?



55. Saya bersyukur sebab ada kakak ipar yang best dan anak buah yang comel.


zain = ah jen
kurang pasti genetik sepet tu datang dari siapa pastinya bukan dari saya.hehehe..

14. Saya bersyukur sebab saya pernah bersekolah di SMK USJ 13 dan kawan-kawan saya semuanya sangat best! Saya harap saya boleh rakam setiap saat masa saya kat sekolah dulu.




macam pokok krismas? Michael kat belakang sekali.Dia student dari Jerman.


56. Saya bersyukur sebab …sebab…sebab semua perkara di atas.






Pada mulanya saya tidak dapat memikirkan apa yang membuatkan saya rasa bersyukur.Tapi apabila saya senaraikan list ini dari number 1,saya dah tak boleh berhenti sampailah saya rasa saya patut berhenti.Ni senarai saya.Senarai anda pula macam mana? Boleh kongsi kot.. =) mungkin senarai anda boleh menjadi inspirasi orang lain yang tidak tahu mengapa dia perlu bersyukur.



57. ooopss!! Nak tambah lagi satu kesyukuran! Saya bersyukur sebab dulu rajin main Myspace sebab nak post entry ni cam hawau lah jugak nak kena pakai html code pulak.Sampai naik juling mata aku ni ha nak check codes pulak.- takpe,Alhamdulillah~ dah siap
PERHATIAN ! Saya menggunakan bahasa yang skema supaya saya dapat improve Bahasa Melayu saya yang semakin..ape eh word yang sesuai..yang semakin mundur?menurun? arghhhhh!! apa-apa aje lah janji awak semua faham..



2 comments:

  1. hahaa..50++ is so cool sophie..gile rajin minah nie menulis...tapa2..bersyukur tuh amalan mulia. bdway bukan bahasa jawi.tapi tulisan jawi okey.hehe

    ReplyDelete
  2. hahaha...alamak..lupa la tu tulisan.bukan bahasa.. btw, ni setahun lepas i dah tulis.. try la buat.sekali dah start susah nak stop.. unless u seorang yg tak bersyukur..hihihihi..

    ReplyDelete

P/S: Nak tanya pasal senibina/architecture? Sila baca SEMUA entri saya pasal 'Study & Architecture Guide' di column belah kanan blog, baca semua komen orang dan apa yang saya reply berserta Q&A di ask.fm saya. Soalan yang dah ada jawapan tidak akan dilayan. Terima kasih.

Terima kasih pada yang ringan tangan komen entri yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...