Sunday, April 13, 2014

Jangan Percaya Pada Mata

Aku saja ambil masa nak menulis, sebenarnya tengah sibuk dengan drawings.

Harini aku nak membicarakan soal manusia.

Aku sedar, kita mudah sekali percaya dengan apa yang kita nampak.

Kita mudah rasa

"Wow, bestnya orang tuh. Bahagia betul dia dengan husband & anak-anak"
"Bestnya dia, huntunglaa anak orang kaya, semua nak dia dapat"
"Untungla muka cantik, semua orang nak ambil jadi model"

Kita terlalu kagum dengan orang sekeliling sedangkan apa yang kita nampak cuma surface sahaja dan kita terus menerus dengan kepercayaan kita hinggalah ada orang ibarat menampar kita atau tuan badan tu sendiri yang membuatkan kita sedar.

Kadang kita tak tahu,

Di sebalik seorang isteri yang kelihatan bahagia dengan suami dan anak-anak, tersimpan dalam arkib hidup dia betapa bertahun-tahun dia harus mengharungi hidup rumah tangga dengan suami yang tak bertanggungjawab. Manusia memang macam tu, baik memang nampak baik, tapi dari segi tanggungjawab? terkadang tu mentang-mentanglah isteri independent & pandai cari makan, suami terus lepas tangan. Nafkah zahir pun tak bagi, nafkah batin pun lemah. Sengsara tak perempuan tu kalau terpaksa hidup macam tu? Tapi kagum kan dengan senyuman yang dia mampu tunjukkan?

Kadang kita tak tahu,

Memanglah orang tu anak orang kaya, semua benda dia nak, dia dapat. Tapi dia dapat sebab? Parents busy. Jadi untuk parents tebus rasa bersalah tidak dapat bersama anak-anak dari kecil dah disogokkan dengan harta benda. Dalam hati anak, sebenarnya sunyi.. Jeles tengok orang lain tak kaya pun tapi family bahagia. Belum lagi family yang jenis kahwin campur atau ada adik beradik tiri, lagi rumit gamaknya kalau banyak konflik. Kaya, senang dapat apa yang dimahukan dari segi kewangan & harta benda tapi attention, kasih sayang, sama rata tu terlalu susah nak dapat dalam kes macam ni.

Kadang kita tak tahu,
Iya memang dia cantik, dia model, tapi dah tu je yang dia pandai, modeling.. tayang body, tayang muka. Tak pandai buat benda lain, takde kelayakan atau memang jenis dumb cuma berwajah cantik. Jadi itu sahaja sumber dia cari rezeki. Ingat senang ke? Tak jugak kan.. sebab satu hari nanti pun dia akan tua, muka kedut, itu kerisauannya.. Jadi time muda lah dia nak kumpul duit banyak-banyak.

Cara yang bagus untuk belajar tentang seseorang ialah belajar melalui kehidupannya yang berbeza dengan kau. Tak mungkin ada orang yang jalan hidup dia sama dengan kau. Ala-ala lebih kurang tu mungkin ada tapi SAMA tu tak mungkin. Banyak sangat kisah hidup orang yang aku kenal sebenarnya jauh berbeza dari sebenarnya yang mata aku nampak. In a way, ya itu menjadikan aku lebih bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang. Kadang tu kita kena bergaul dengan orang pelbagai peringkat umur supaya kita dapat berfikir dengan lebih versatile. Kita boleh analyze pasal hidup setiap orang tapi tak perlulah nak judge atau letak hukum hakam.

K cukup 15 minit menulis. Sambung buat drawings.
Iya saya memang busy sebab tu jarang update blog dah. Sobs.. Bye.

Jangan malu-malu nak baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...